Kom ihåg mig! (?)
Senaste spelSpelarkivSläppdatumAnvändarrecensionerLägg till spel
Jämför World in Conflict på  Prisjakt.nu
Pris från 85:-



BETYGSÄTT
Ditt
betyg

Snitt-
betyg

Röster: 34

World in Conflict

PC
Släppdatum:
2007-09-21
Utvecklare:
Massive Entertainment
Utgivare:
Vivendi Games
Hemsida:
Besök hemsida
Genre:
Strategi
Antal spelare:
1-16
Finns även till:
Xbox 360, Playstation 3
PEGI: Mer info
  
Recension
Textstorlek: Liten + Mellan + Stor

Jag har aldrig givit ett spel högsta betyget förr. Jag vet att du nyss tittade så försök inte spela förnärmad över mitt antiklimatiska avslöjande. Jag visste att det var möjligt, att Company of Heroes – spelet jag tidigare ansåg vara det bästa krigsstrategispelet någonsin – skulle bli besegrat. Det är inte ofta det händer, men ibland lyckas en utvecklare med något alldeles extra. De lyckas skapa ett spel, som kanske inte revolutionerar, men vars tillkommande sprider en känsla av total uppenbarelse över spelvärlden. World in Conflict är ett sådant spel, en produkt så oerhört förfinad att ordet genialitet är det enda jag kan beskriva det med. Massive Entertainment må ha hämtat mycket från sitt oerhört välgjorda Ground Control II, men World in Conflict är konceptet fulländat med en twist av förnyelse och perfektion.

World in Conflict är det bästa krigsstrategispelet någonsin helt enkelt.

Seattle är under attack och USA-trupperna försöker förtvivlat att rädda civilbefolkningen.
Tredje världskriget rasar i Europa. Sovjetiska trupper har lagt större delen av Europa under sig och Nato med USA i spetsen försöker att mota bort dem och därigenom förhindra en kommunistisk superstats totala dominans i två världsdelar. Hösten 1989 händer dock något som ingen trodde var möjligt och som skulle komma att förändra världen än mer – Sovjet landsätter en invasionsstyrka i New York. Kriget har flyttat till Amerikas bakgård och deras värsta mardröm har blivit verklighet. Premisserna är uppenbara och känsloladdade, vilket också gör att man snabbt tar handlingen till sig.

Om man ska nämna någon brist hos World in Conflict så är det dock handlingen som känns aningen klyschig ibland, men inget annat strategispel har förmått att berätta på det här sättet. Det är karaktärer bakom spelets huvudrollsinnehavare, inte bara soldater att bortse ifrån. Deras öde blåser liv i spelet, på samma sätt som spelets oerhört vackra artwork i mellanspelen blåser liv i mig. World in Conflict är oerhört snyggt rent grafiskt, men även makalöst vackert. Visst var Ground Control II också oerhört snyggt och hade välspelade mellansekvenser men detaljnivån har ökats med det dubbla i World in Conflict.

Striderna i New York är bland de mest underhållande någonsin.
Genialiteten bakom Massive Entertainments mästerverk har många bottnar – vissa fann vi redan i Ground Control II där framför allt sättet man köper trupper är av betydelse. Det är dock kanske en av de minsta detaljerna i World in Conflict som spelar störst roll – WASD. Att flytta kameran med WASD-knapparna, något som annars oftast varit förunnat actionspel, gör World in Conflict till en actionfest och ett spel som ALLA kan älska. Det är antagligen det första strategispelet som Counter-Strike- och Battlefield-spelare kan ta till sig helt utan motstånd. Detta också mycket på grund av spelets suveräna onlineläge.

När kampanjen tar slut har man nämligen nästan det bästa kvar. På Battlefield-manér väljer man en av fyra enhetstyper – Armor, Air, Support eller Infantry - för att sedan tillsammans med andra kriga tills en sida står som vinnare. Ibland gäller det att dominera, att ta över strategiska platser och hålla dessa tills tiden går ut. Ibland gäller det att snabbare än motståndarna klara ett uppdrag, till exempel att storma och inta en plats. De olika enhetstyperna erbjuder olika spelstilar och även om air (luftenheter) är roligast att spela med så är balansen mellan typerna oerhört bra. Det är något vi kan tacka månaders betatestning av flerspelarläget för.

Svampmoln är ett ständigt återkommande fenomen i WiC.
Det finns naturligtvis mycket att berätta, många punkter jag kan ta upp om varför World in Conflict är så bra. Jag har till exempel inte nämnt understödssystemet än som ger en möjlighet att släppa kärnvapen på motståndarna, men jag tror betyget får tala för sig själv. Så här avslutningsvis är det dock oro jag känner i magtrakten. Hur i helskotta ska Massive kunna följa upp en titel som World in Conflict? Det verkar omöjligt, men kan någon lyckas så är det nog Massive Entertainment.

.

 
+ PLUS
Handlingen, grafiken, flerspelardelen, enspelardelen... ja allt.
- MINUS
Inget.
Det bästa krigsstrategispelet någonsin.
 

+ Lars Jensen | 17 sep 2007 11:17
Se även
World in Conflict: Soviet Assault
Recension PC
2009-03-25
Svenska Massive Entertainment är till salu
Nyhet 
2008-08-26
Codename Panzers: Cold War
Hands-on PC
2008-02-01
Soundboy om framgångarna
Intervju PC
2008-01-30

Kommentarer
BioHazard81 | 17 sep 2007 11:25
När släpps detta spelet till Xbox 360?
Dark2 | 17 sep 2007 12:10
Klarar min dator spelet så blir det helt klart ett köp.
| 17 sep 2007 12:10
Ser svinkul hoppas de inte krävs så mkt av datorn ^^ har inte den bästa datorn!
Anonym | 17 sep 2007 12:13
Var inte riktigt min typ av spel, kändes mest rörigt...och då brukar jag gilla strategispel. Men men.
Johan Eklund | 17 sep 2007 12:17
"När släpps detta spelet till Xbox 360?"

23:e November tror jag datumet är satt
Black Kodd | 17 sep 2007 12:20
Full pott, satan.
RSF Ace | 17 sep 2007 12:20
"hoppas de inte krävs så mkt av datorn ^^"

Jag vet inte om det skulle vara ironiskt, men ska du spela det här på högsta grafik så äter den prestanda. Jag har en AMD 5000+ dual core med ett geforce 8800 gts och 2 gb ram, och det är på gränsen att jag kan lira på högsta grafiken. Efter demot tror jag att jag behöver dra ned det ett litet snäpp, dock inte särskilt mycket.

Verkar grymt, hursomhelst. :)
Lars Jensen | 17 sep 2007 12:22
Trots att högsta inställningen kräver en del av datorn så är spelet så pass skonsamt att det kan avnjutas på ganska standardmässiga datorer faktiskt.
| 17 sep 2007 12:40
Blir nog ett köp. Om det får lika bra kritik till boxen blir det nog köp till boxen. Annars till burken. Bra text för övrigt... Fast 10/10 är jävligt svårt att få. Så WC måste alltså vara ett av årets spel....
Anonym | 17 sep 2007 12:48
Jag är rts-junkie och bryr mig inte ett dugg om sp eller grafik. Tänker vänta tills folk kan meddela hur det ligger till med micro, taktik, strats, balans, etc.
Lars Jensen | 17 sep 2007 13:27
Valentin: Mycket svårt att få. Detta är som sagt min första 10/10 och ju mer jag lirar WiC, ju säkrare blir jag på mitt betyg. Och ja, en kandidat till årets spel enligt min mening.

Anonym: WiC är inget tungt rts-lir men erbjuder så pass mycket möjligheter att det ändå gör det värt att lira för de som gillar tyngre lir. Balansen i MP är enastående.
| 17 sep 2007 14:14
ingen som vet om det är på gång till ps3 också?
| 17 sep 2007 14:22
Mycket bra recension, skulle också själv ge din en självklar tia!

Spelade Betan på DM.
jonnycrow | 17 sep 2007 14:26
JAG VILL HA !! ops dam caps ;)
Anonym | 17 sep 2007 14:39
Ni borde snacka ihop er bättre på gameplayer.
Att ett spel som får en tia tar över titeln bästa i sin genre ska inte vara självklart. Konkurrensen är hård. Får man tro dig dock så tas den titeln över från Company of Heroes, som i er publikation förärades med en simpel sexa. Lite väl inkonsekvent. Dessutom föranleddes sexan på CoH av en kass recension som gav enda minuset att det var "fult". Resteande världsmedborgare var rörande överrens om att det tvärtom var skitsnyggt.

Bra recension av WiC här dock. Men så länge denna oproffesionalism råder inom publikationen vet jag inte hur jag ska värdera dina åsikter angående WiC.
HampusFFS | 17 sep 2007 14:42
Bättre än bioshock? ;)
Lars Jensen | 17 sep 2007 14:55
Anonym: Nu är det så att Company of Heroes recenserades av någon annan och vi hade ingen möjlighet till andra åsikt. Som jag tydligt skriver så är det alltså JAG som ansåg att CoH var det bästa krigsstrategispelet tills WiC kom. Hade jag kunnat hade jag lagt en andra åsikt i CoH där jag förärat det en 9:a.

Den här recensionen är också en persons åsikt - min - vilket markeras genom att mitt namn skrivs i slutet av den. Kanske kommer någon annan på redaktionen att tycka annorlunda när de spelar det. Men tyvärr så gavs inte heller nu tillfälle att komma med en andra åsikt. Tyvärr. Dock är det min fulla övertygelse att ingen kommer att argumentera emot min ståndpunkt - detta är världens bästa krigsstrategispel.

HampusFFS: Ja, även om upplevelserna naturligtvis är ganska skiljda.
Anonym | 17 sep 2007 15:16
Körde Online betan lite

Mycket roligare koncept än att bygga baser+samla guld

ska nog köpas
Anonym | 17 sep 2007 15:25
Jag förstår absolut det där med att en recension är en persons åsikt.
Vad jag menade är dock att inom en publikation bör man hålla sig till samma måttstock. jag tror inte jag kommer argumentera emot dig angående WiC, absolut inte. Det är en bra recension. Egentligen är det nog CoH-recensionen jag vill klaga på. :P Den är inte skriven utefter samma måttstock. Det känns mer som att den recensenten har bedömt spelet efter sina egna förhoppningar om det istället för att bedöma det efter andra strategispel på marknaden.
Det är där ni behöver snacka ihop er. :)

Skulle jag recensera FIFA-spelen utifrån mina egna förhoppningar om att det ska vara som riktig fotboll så skulle de få 1or år efter år om du förstår vad jag menar.

Man bör ändå kunna surfa in i ert strategirecensionsarkiv och kunna jämföra spel mot varandra utan ta hänsyn till hur mycket recensenterna i fråga brukar sitta hemma och hypa upp spelet för sig själv för att sen bli besviken.

bara lite tips :P
Lars Jensen | 17 sep 2007 15:31
Anonym: Jag förstår vad du menar och vi har en strikt måttstock på Gameplayer som alla skribenter håller sig till, vilket Olle också gjorde med sin recension, men ibland går åsikterna isär tyvärr.
| 17 sep 2007 15:39
Första spelet som fått 10 av 10 detta år iaf. :)
Andreas Berg | 17 sep 2007 15:58
James: Njae, inte riktigt, men nästan ;)

http://gameplayer.se/pub_text.php?pub_id=5913
| 17 sep 2007 16:16
Andreas: Okami släpptes väl inte i år?
UfU__X | 17 sep 2007 16:42
Holy Moly vilket superbetyg! |D
| 17 sep 2007 16:51
betalar man i månaden som wow eller är det ens ett onine spel
Kletet | 17 sep 2007 16:53
Ett spel som tilltalar mej extremt!
Johan Eklund | 17 sep 2007 16:55
"Första spelet som fått 10 av 10 detta år iaf. :)"

Nej... 4:e

1:a Zelda Twilight Princess - Gamecube-versionen, inte Wii. (eller ja 25:e dec förra året publicerade vi den, gränsfall då)
2:a World of Warcraft: The Burning Crusade
3:e Okami
4:e World in Conflict

Och Okami släpptes i februari här i Sverige.
| 17 sep 2007 16:55
[bigcheers]
Sofia Hård | 17 sep 2007 17:03
...plus att jag gav Bioshock 10 i min andra åsikt.
Johan Eklund | 17 sep 2007 17:04
Så sant ;)
Lars Jensen | 17 sep 2007 17:15
Super Me: Nej det är gratis att spela online.
niklas551 | 17 sep 2007 19:44
Jäklar, full pott.
Blir ett köp, tack vare den fina recensionen, jag har spelat demon, sjukt kul.
| 17 sep 2007 20:16
tror ni kan spela med p4 2.6 ghz ..512ram och nividia geforce4600 ?
Lars Jensen | 17 sep 2007 20:34
bowser_jr: Det är ungefär vad minimikraven är så det är på gränsen.
Johan Eklund | 17 sep 2007 20:36
bowser: grafikkortet är under smärtgränsen.. resten är okej/minimum. Helst ska det vara Geforce 6600GT eller bättre.
Anonym | 18 sep 2007 00:16
Hur tror ni spelet görs sig på 360?

Ps. Okami måste vara förra generationens mest överskattade spel, ett spel som som lurade en hel armé speljournalister med otrolig vacker design..
Lars Jensen | 18 sep 2007 07:16
Anonym: Jadu, det är ju den stora frågan. Jag hyser vissa farhågor men samtidigt har jag stort tilltro till Massive. Jag tror helt enkelt att det kommer att bli riktigt bra, kanske inte lika bra som PC-versionen men dock.
| 18 sep 2007 07:34
Gött att det ska komma på 360 , då min dator är 2 way old xD
underwar | 19 sep 2007 06:52
det spelet kräver väldigt mycket av datorn men har man en bra dator kan jag hålla med helt att det är ett skit kul spel


9/10 pga av att det kräver så mycket och många har inte så bra datorer
| 19 sep 2007 07:13
Får jag fråga, herr Jensen, om du kan förtälja om de rekommenderade systemkraven?
| 19 sep 2007 07:14
BTW, borde inte de höga systemkraven vara ett minus?
Lars Jensen | 19 sep 2007 07:39
Underwar: Fast jag tycker ändå att systemkraven är ett problem som sänker betyget.

Professorn: Fast utan höga systemkrav så blir det inte lika snyggt så det är svårt att få både låga systemkrav och ett riktigt snyggt spel. De rekommenderade kommer här:

2.5 ghz processor, 1024 RAM (1,5 GB om Vista), 256 MB Grafikkort (GeForce 7600 GT t.ex. för DX 9 och GeForce 8600 GT för DX10)
Anonym | 19 sep 2007 09:24
Demot flyter på bra på en AMD 2000+ 1gb ram o ati radeo 9800pro..så de flesta med en inte allt för gammal dator borde kunna lira det
Predator | 19 sep 2007 17:55
Ser ut att vara ett riktigt bra och välgjort strategi - spel.
niklas551 | 19 sep 2007 19:33
Har beställt!
Fredrik Lindgren | 20 sep 2007 00:27
Har precis testat demot och måste säga att det är ett ruskigt kul spel. Kommer mycket troligen bli ett köp när nästa lön kommer in på kontot.
Anonym | 20 sep 2007 00:29
Är det någon på gameplayer som har kunnat testa 360-versionen? Funkar kontrollen bra spelar man ju hellre på 360n med alla grafiska excellenser än med halvdan grafik på en halvgammal pc.

Med tanke på att även Halo wars är ett strategispel som utvecklas exklusivt till 360 så borde det ju vara möjligt att ha en bra kontroll med game pad.

Skulle vara bra att veta vad man kan förvänta sig. Spelet kanske borde ha lite saktare tempo på konsoll?
Anonym | 20 sep 2007 15:44
Ett sånt här spel ska spelas på PC. En mus är oslagbar att kontrollera allt med.

Sen rent grafiskt. Har du en vettig dator så blir det bra mycket snyggare än på en 360.

Spelet verkar vara riktigt bra. Har precis börjat med kampanjen. Körde igenom tutorial lite snabbt också.
Johan Eklund | 20 sep 2007 23:32
"Är det någon på gameplayer som har kunnat testa 360-versionen?"

Nej, inte än. Men vi kommer självfallet att göra det och slänga upp en hands-on eller recension så fort som möjligt. Dock ett tag kvar till släppet av den versionen-
Anonym | 21 sep 2007 08:58
IT-cafet HiGhland ska ha release idag på spelet.
www.hlo.nu
Anonym | 21 sep 2007 13:24
Verkar vara grymt, blir not ett köp.

Borde det gå att köra på en dell vostro, med det här:

V1500 CORE 2 DUO T7300 2.00GHz,800,4M
256 MB NVIDIA GeForce 8600M GT
2048 MB 667 MHz Dual-Channel DDR2 SDRAM (2x 1024 MB)

Tack på förhand!
// jakob
Anonym | 21 sep 2007 13:25
*NOG ett köp
Anonym | 22 sep 2007 15:26
Varför är alla krigsspel USA-propaganda? Syftar på WiC. Det är ju ändå utvecklat av svenskar. Palla rädda världen som glorifierade USA igen och se på när den elaka ryssen kidnappar civila, avrättar politiker, invaderar Europa och samtidigt gör en sneakattack mot USA i civila fraktskepp. Sååå genomskinligt. Sååå löjligt. Jag hade kunnat ta det om det även fanns möjlighet att spela som Ryssarna, där USA framställs som skurkarna som försöker ta över världen.
Men spelet bakom skitstoryn är väldigt bra, möjligtvis lider det lite av att det strategiska tänket inte är speciellt krävande. Åtminstone inte när man spelar singleplayer.
arghh | 23 sep 2007 13:24
det fick 9.3/10 på IGn så. jag tror inte lars är helt fel ute som flera här påstår. jag vill nog ha det till konsol eftersom det känns stabilare. och min dator klara nog knappt av det.
tottenham_fan | 23 sep 2007 20:50
jätte bra spel.
tottenham_fan | 23 sep 2007 20:51
Hur mycket kommer den att kosta i game eller ebgames.
Robert Nilsson | 24 sep 2007 01:10
..jag är övertygad. Frågan är om man skall skaffa det till PC eller 360 ? Kommer min XPbootade macbook pro att palla det ? Well.. Har redan så mycket bra till 360, så det vore nog bäst med datorn ändå.... så att de eeee...
| 30 sep 2007 21:18
Två av mina kompisar har spelet.Själv tycker jag att det är ett bra spel.
| 2 okt 2007 19:48
Spelet kom fram idag, ska spela det så fort jag gjort klart en biologilabb som jag sitter med nu. [smile]
Anonym | 5 okt 2007 07:23
jag kan spela oblivion på högsta grafik.
tror ni worl in conflict funkar då?
Anonym | 10 okt 2007 21:35
Jag vet att det funkar Anonym för att ha högsta grafik på oblivion är skit bra:D Men tror ni att Spelet klarar av min data? 2.80 ghz 1.gb ram. NVIDIA GeForce 7500 LE? Någon som vet?
Anonym | 11 okt 2007 07:54
spelet funkade på min obliviondata tack! anonym2!


SPELET E GRYMT!
Anonym | 12 okt 2007 15:50
De e lungt! :D Men kan någon nu svara om min data klarar av spelet????? Min data står där uppe Bakom anonym1 :D
Anonym | 23 okt 2007 20:37
Blev förvånad över att jag faktiskt kunde köra det på låga inställningar på min PIV 2ghz med 2gig ram och ett geforce6200.
Det är ett gött litet spel, dock lite repetetivt. Skulle gilla lite mer realism dock, just nu är det lite sluggermatch över det hela, men man kan ju inte få allt;)
jardo | 7 dec 2007 21:49
Bra Spel.
| 23 dec 2007 17:23
Bästa strategispelet någonsin, faktiskt. Jag trodde inte att jag skulle tycka det, men det gör jag faktiskt.
KILLER MASTER X | 1 jan 2008 15:10
Det skulle också vara häftigt att spelet kommer till PS3
och Xbox 360.
lolgubbe | 21 feb 2008 19:54
strategi är det sämsta som finns
| 8 apr 2008 13:24
Att spelet skulle sakna brister är ju ett stort skämt.
Anonym | 11 apr 2008 00:06
Tjena! Fick hem spelet idag. Hade testat det lite innan med det jag fick hem(tankade x(....) grejen var att jag kudne spela i 10 minuter kanske o sen frös det. hur många gånger som helst, har en skitliten skärm så kan inte ha på mer än 1224*769 i upplösning + att jag hade på low i details. Iaf nog om det, jag köpte spelet, fick hem det idag och installerade. Testade direkt att spela online, funkade 10 minuter, samma sak, spelet fryser. Drog ner grafiken till minsta, då frös det inte ihop något mer men spelet var ju inte direkt lika snyggt som det ska vara. Jag har en amd 64 dual core 4200+ 1 gig ram så det ska ju funka tycker man. Saken är den att jag har ett riktigt skitgrafikkort; Asus EN8400GS som jag fick av bruden i julklapp efter datorinköpet. Kortet kostar väl sisådär 370:- inkl. frakt från komplett haha.. Iaf, kan någon ge ett tips om ett kort som gör att jag kan lira på tillräckligt hög grafik utan att det ska lagga eller frysa till en mindre peng.. Studenten är på gång och då vill man icke lägga allt för mycket penningar på datorn. tack på förhand!
huntard92eden | 22 dec 2008 19:29
Sinnessjukt bra spel!
SwIzY | 8 aug 2009 13:24
tjaaa skulle du vilja va me o skapa en klan i world in conflict med mig och en kompis???? isåfall skriv till mig på rasmus_1993li@hotmail.com
Kommentera
Du måste vara inloggad för att kommentera. Registrera dig här

BioShock

Av: Scarfejs
Visningar: 1709
Whatever | 2 aug 2010 23:00
Garena

Inloggningar 30
Skapade trådar 9
Postade inlägg 120
Skickade PM 0
Besök på Min sida 3163