-  Användarrecensioner [0]
 Filer
Jämför Dragon Age: Origins på  Prisjakt.nu
Pris från 63:-



BETYGSÄTT
Ditt
betyg

Snitt-
betyg

Röster: 19

Dragon Age: Origins PC

Släppdatum:2009-11-05 Utvecklare:Bioware Utgivare:Electronic Arts Hemsida:Besök hemsida
Genre:Rollspel Antal spelare:1 Finns även till: PEGI:Mer info
Om du gillar rollspel, eller kanske ska jag snarare säga om du gillar rollspelande, så behöver du inte läsa den här recensionen. Detsamma gäller dig som håller speltitlar som Baldur's Gate 2, Fallout 2, Planescape: Torment samt Vampire: Bloodlines som några av de bästa datorrollspel som gjorts. Då är det lika bra att ta och lunka iväg till närmaste spelbutik och inhandla Dragon Age: Origins och uppleva en av årets absolut största spelupplevelser på egen hand. Men är du av den nyfikna sorten, eller mestadels bara lite sugen på att läsa mer om en av höstens största skrällar så varsågod och läs vidare för all del.

Ja, ni kan för övrigt plocka upp hakan från golvet. Ni har redan sett betyget och jag jämförde just Dragon Age med några av datorrollspelens mest legendariska spel. Det är helt korrekt, för i och med den här skapelsen har Bioware tittat i backspegeln på sina gamla succéer som Baldur’s Gate-spelen och Neverwinter Nights och frågat sig själv hur man tar det bästa från alla dessa spel och går ett steg längre. Generna i Dragon Age är utan tvekan desamma som i deras klassiska, isometriska spel, men man har fortfarande tagit lärdom av allt man gjort och plockat det bästa från nyare titlar.

Resultatet är ett spel som, trots att det kanske inte är överdrivet grafiskt imponerande jämfört med mycket annat i HD-generationen, ändå är ett snyggt designat rollspel i fulla tre dimensionerna men med samma spelmässiga djup som i tidigare nämnda Baldur’s Gate 2. Dialogerna är där och striderna likaså, perspektivet är bara annorlunda den här gången och det gör faktiskt all skillnad. Men det gör också att det här inte är något simpelt actionspel som man bara kan röja sig rakt igenom, för striderna är avancerade och kräver en hel del taktiskt övervägande. Precis som förut blir det mer och mer avancerade strider ju längre in i spelet man kommer och lika mycket handlar om spelarens förmåga att samla ihop ett kompetent gäng äventyrare som att utnyttja deras förmågor och potential så effektivt som möjligt.

Men Dragon Age: Origins går så mycket djupare i alla dessa aspekter än tidigare spel och det märks redan i spelets inledning. Beroende på ras, klass och kön påverkas nämligen alla spelets konversationer och valmöjligheter och ger dessutom upphov till sex olika ”origins”, eller intro-kampanjer. Dessa lägger grunden för varje karaktärs förutsättningar i spelet och erbjuder varsin engagerande och personlighetsdanande berättelse. Som mage, som jag själv i huvudsak spelat, får man till exempel gå igenom en passage-rit för att accepteras som magiker och lära sig allt om magikernas band till drömvärlden The Fade och de lömska demoner som döljer sig där. Det hela är förstås genialiskt och ökar engagemanget för den egna karaktären enormt och ger en samtidigt chansen att tidigt utforska olika moraliska konsekvenser av handlingar och dialogval. För i spelet har varje handling en effekt och konsekvens vilket i hög grad påverkar både handling och andra karaktärers relation till ens egen karaktär.

Det här är på inget sätt ett förlåtande spel och lyckas du försäga dig i en konversation får du stå för ditt val (såvida du inte fegar och lägger dig på ladda-knappen direkt) då många konversationer bara sker en gång. Med det breda galleri av NPC-karaktärer man kan ta med i sitt äventyrargäng lägger det här grunden till ett spel som erbjuder stort omspelningsvärde trots sin i grunden rätt linjära och genre-typiska handling. Det går även att skapa relationer över både ras- och könsgränser, allt handlar om vilka preferenser man har som spelare. Valmöjligheten genomsyrar spelet och även om man bara kan ha fyra aktiva medlemmar i sitt party vid ett och samma tillfälle, erbjuder spelet ett enkelt gränssnitt där man enkelt kan plocka fram eller byta ut medlemmar mot andra bekantskaper man skaffat sig under äventyrandets gång.

Och äventyrande finns det gott om, vilket ytterligare understryker Biowares engagemang och all möda de lagt ner på Dragon Age: Origins. Handlingen, som i grunden går ut på att rädda världen från att utplånas av de onda Darkspawn, är trots sin stereotypiska utformning enormt välskriven. Här finns nämligen en gedigen mängd legender och berättelser som man matas med som spelare, samtidigt som spelets egen handling utspelas, vilket gör att allting får ett fantastiskt djup och känsla av autenticitet. Lägg sedan till att man lyckas undvika en hel del klyschor och krydda med en del oväntade vändningar och konspirationsteorier. I sann Bioware-anda är det mer på spel än man i början tror och ganska snart är man indragen i en soppa som bara ser mörkare ut för varje steg man tar. För, och det är ingen underdrift, det här är utan tvekan den mörkaste saga vi matats med från spelstudion hittills. Dessutom den blodigaste och brutalaste, för här har man inte sparat på rödfärgen det minsta, nej tvärtom, det går nästan till överdrift. Men en sådan sak är lätt att förlåta då blodigheten passar utmärkt in i den cyniska historia Dragon Age trots allt bjuder på.

Nu är det inte allt som fördjupats och expanderats från de tidigare generationers rollspel, självfallet har Bioware även förenklat en massa och lärt sig av vad som fungerat bra i senare spel som Mass Effect. Till exempel har man nu en gemensam inventory för alla karaktärer, vilket gör föremålshanteringen så mycket enklare. Även erfarenhets- och levelsystemet är mer översiktligt och känns förmodligen mycket mer naturlig för dem som är mer bekanta med dagens onlinerollspel. Även det nya färdighets- och hantverkssystemet är enkelt, översiktligt och smidigt. Inga onödiga krusiduller i kontrollen med andra ord, vilket gör spelet mycket mer njutbart i längden. Även valet av vilken AI man vill att ens följeslagare ska ha har förenklats med en smidig drop-down-meny. Sedan är implementerandet av möjligheten att köpa DLC-material genialiskt, då Neverwinter Nights-spelen alltid saknade en bra lösning för detta.

Nu är dock Dragon Age inte på något sätt en revolution och faktiskt kan det sägas vara till spelets fördel. Det handlar snarare om en ren evolution där man byggt på redan fungerande koncept och finslipat dessa och berättandet i spelet till så nära perfektion man kan komma. Dragon Age: Origins är utan tvekan en port in i nästa generations rollspel och det är en ljus framtid för genren om Bioware och andra kan fortsätta utveckla sådana här kvalitativa mästerverk. Dragon Age: Origins är ett rollspel gamers världen över kommer att hålla nära sin hjärtan i år framöver.

En andra åsikt av Sebastian Magnusson:
Låt det en gång för alla stå klart - jag är en riktig, jävla bakåtsträvare ibland. Johan nämner redan i sin inledning några riktigt fantastiska rollspel men även det modernaste av dem är fem år gammalt, och de flesta närmar sig tioårsstrecket. Visst har det gjorts schyssta rollspel på senare tid också, men jag som minns Biowares och Black Isles storhetstid tycker ändå moderna storspel som Mass Effect och Fallout 3 känns lite dummare, lite ytligare och lite fattigare.

Striderna i Dragon Age: Origins är samma sorts små taktiska mästerverk som jag njöt av i Baldur's Gate och övriga Infinity Engine-spel. Enklare strider fungerar utmärkt att ta sig an i realtid och tredjeperson och jag uppskattar detta sätt att avverka slentrianslagsmål men när det kommer till de riktigt hårda bataljerna får jag raskt zooma ut till fågelperspektiv och börja nyttja samma tänkt som krävs i X-Com eller andra squad-baserade strategispel.

Men framförallt lyckas Dragon Age: Origins framkalla den säregna känslan av att faktiskt besöka en annan värld. Det har inte tagits genvägar med världsbyggandet eller karaktärsteckningarna utan det bildar en helhet som gör att jag kan förlora mig i spelet utan att behöva tänka på att det är just ett spel. Dialogvalen åtminstone förefaller meningsfulla och avgörande istället för det själaförstörande "tryck A för att få ditt quest". Detta är grundstommen i vad jag egentligen vill ha ut av ett rollspel, just att kunna rollspela.

Dragon Age: Origins har en del småbrister men de är just det - små - och för ovanlighetens skull är det inget som stör min helhetsupplevelse, resten av spelet överskuggar helt enkelt dessa. Jag var ärligt talat beredd att ge upp hela genren som förlorad innan detta. Dragon Age: Origins har återställt min tro.

Betyg: 10/10

+ PLUS
Utvecklat med stor fingertoppskänsla.
- MINUS
Lite föråldrad grafik.
En perfekt evolution av rollspelgenren.
+ Johan Eklund | 10 nov 2009 08:47
 

Se även

Tommi 10 nov 2009 09:13

Det var ett stort betyg, inte helt oförtjänt dock.

Johan Eklund 10 nov 2009 09:17

Nej, tior är verkligen inget vi skyltar med i onödan här på GP.

Jimmy Pettersson 10 nov 2009 09:48

Helt klart ett spel värdigt Gameplayers 10-betyg. I alla fall PC-versionen, konsolversionerna verkar aningen handikappade i mina ögon. Så löjligt mycket kvalitetsspel för så lite pengar.

Snuffsis 10 nov 2009 10:18

Det bästa är ju allt det extra gratis innehållet som användarna kommer skapa senare, håller redan nu på att bevaka en del projekt på biowares egna community sida. en hel del intressanta saker på gång.

Otroligt bra recension för övrigt.

Gustav Granlund 10 nov 2009 10:21

Det enda jag känner att jag hittills saknar med spelet är att det inte har något flerspelarläge, något jag älskade med Neverwinter Nights och Baldur's Gate 2. Men det är bara något jag själv saknar och jag skulle lika gärna kunna säga att jag saknar att det ger mig glass och det skulle vara lika vettigt att ta med i recesionen. Bioware har tillsammans med Telltale gjort årets mest efterlängtade återseenden.

Themegazombie 10 nov 2009 10:23

om jag inte nyligen köpt borderlands så skulle jag skaffa detta dirr... men det blir till konsoll då min syster som är lika mkt gamer som jag inte har en dator som klarar detta och jag finner det onödigt att köpa två versioner även om pc versionen verkar lite bättre

Johan Eklund 10 nov 2009 10:30

Megazombie>> Nu har jag inte spelat konsolditona, men de ska vara lite handikappade på så sätt att man simplifierat striderna en hel del vad jag hört. Så det ska inte vara riktigt samma upplevelse där. Var beredd på det bara.

Farbror Atlas 10 nov 2009 11:07

Superb recension! Dragon Age är ett av årets tveklöst bästa spelupplevelser och jag är efter 16 timmar in djupt förälskad i Ferelden och allt som har med den fantastiska världen att göra.

saifer 10 nov 2009 11:29

Att det är ett bra spel måste jag då allt hålla med om.. Men 10av10? Spel som Half-Life och GTA4 är förtjänta en 10 i betyg. Är det inte lite väl förhastat att sätta ett sådant högt betyg på ett spel som är relativt nytt? Tvivlar starkt på att skribenten har spelat igenom spelet helt och verkligen lärt känna var del utav det. Eller har jag fel?

CoolDown 10 nov 2009 11:35

En 10 ! nize !

Farbror Atlas 10 nov 2009 11:46

saifer: GTA 4 är inte värt en 10:a i betyg. ;)

Aggesan 10 nov 2009 12:14

Alltså, jag blir så deprimerad över att konsolversionerna verkar vara, som ni uttrycker det, "handikappade".

Har man bara en basic PC utan dedikerat grafikkort som jag så har man inte så mycket val. Det får mig nästan att fundera på att skippa spelet helt och hållet :-(

Varför kunde de inte bara ha lagt in stöd för mus och tangentbord för konsolversionen och låtit en spela med pc-gränssnittet istället?

Johan Eklund 10 nov 2009 12:24

Saifer>> Jag skulle aldrig drömma om att ge GTA4 en tia. Det är en solklar åtta i mina ögon. Men så är det heller inte den spelgenre jag kan bäst. När det gäller rpgn vet däremot både jag och Sebastian precis vad vi pratar om och vi har båda satt en tia som betyg. Det talar ganska tydligt för att det är motiverat. Läs gärna recensionen innan du kritiserar så du vet varför betyget är satt.

Aggesan>> Så farligt handikappat ska det inte vara. Men det är mer som Mass Effect i striderna vad jag fått veta.

Themegazombie 10 nov 2009 12:53

Johan: Men om stridssystemet är ungefär som mass efect så är det inga problem :D

Jimmy Pettersson 10 nov 2009 13:21

Rekomenderar Gametrailers videorecension om ni vill se skillnaden mellan konsol och PC. I princip handlar det om att kameran är låst i tredjeperson och att friedly fire inte är på när man kör på Normal. Har inte testat det, men som gammal Baldur's Gate-räv vill jag kunna zooma ut ordentligt under strider.

Sebastian Magnusson 10 nov 2009 13:23

@Themegazombie: Jag tycker väl man tappar lite av briljansen i och med det, men kör man på easy skall det enligt uppgift funka riktigt ok på konsol. Inte rört det själv, men känner folk som gjort det som verkar tycka det är dugligt.

Sebastian Magnusson 10 nov 2009 13:35

@Jimmy

Ja, det är väl inte bara perspektivet. Utan cursor är det egentligen omöjligt att pausa och ge förflyttningsorder till folk, är nog det jag skulle sakna.

Undertaker 10 nov 2009 13:51

Har spelat i ca 9 timmar nu, det här spelet är inte alls bra. Det är segt och svårt o ta till sig main storyn. Alla karaktärer är pusselaktigt frågande, vilket är trist. Moral valet i spelet är gott/ont, busenkelt. Och för att skildra detta så får man influens +/-, trist. De dåliga sidorna av kotor kan man säga. Tråkiga skills mm. Och sedan är det ologiskt med svårighetsgraderna. Men det är stundtals kul att slåss. Och de större slagen är riktigt roliga.

Johan Eklund 10 nov 2009 14:05

Undertaker>> Du har helt missförstått moralaspekten. + och - motsvarar inte gott och ont rakt av, utan huruvida du gjort ett positivt eller negativt intryck. Dessutom har varje individuell NPC egna skalor, så poängen räknas mot deras enskilda värderingar, inte mot någon generell svartvit status. Din svårighet att ta till dig mainstory, ja, den får du stå för själv. Djup innebär självfallet också att det kräver mer engagemang från spelaren. Ids man inte engagera sig, ja då kommer man inte heller att få ut så mycket ur spelet.

Undertaker 10 nov 2009 14:38

Ehh vafan, det är samma sak bara ett annat namn. Har lirat alla de där spelen och börjar tröttna som fan på det. Och att komma in i spelet bör man väl få lite hjälp med, spel blir givetvis inte mer än man gör dem till själv, men de kan väl för fasen åtminstone motivera spelaren på något sätt. Jag behöver ett skohorn. Tråkiga karaktärer också. Jag tycker kotor var ljusår bättre, och det är ändå rätt så gammalt.

Johan Eklund 10 nov 2009 14:54

Nja, det sklijer rätt ordentligt hur det är implementerat. I t.ex. Kotor är det på generell nivå med ett universiellt gott eller ont, här är det på individuell nivå, vilket betyder att det är definierat vad varje karaktär uppfattar som gott/ont eller bra/dåligt separat.

Anser att spelet erbjuder mer än väl med motivation för varje av de sex bakgrunder man kan välja. Sen är ju poängen också med just rollspelande att man måste motivera sig själv med skäl till varför ens karaktär gör vissa val trots allt. Om Dragon Age serverat alla val och och alla svar på silverfat hade jag med stor sannolikhet gett ett ytterst ljummet betyg istället. Bra rollspelande handlar om att fördjupa sig i karaktärer och handling samt att bygga sig en egen uppfattning, ett eget perspektiv.

Themegazombie 10 nov 2009 15:05

men det jag menar är att jag tror inte att skillnaden är sådär jättestor så det ska va värt att ha både till konsoll och PC och spec inte när jag slipper betala eftersom min syster är mer rollspelsnörd än jag xD

 
10 nov 2009 15:50

Har faktiskt funderat på att skaffa detta.

 
10 nov 2009 16:04

En tia på gameplayer. Då vet man att det är värt att kolla upp!

 
10 nov 2009 16:11

Ska snart hem och ta slutbossen då det började bli lite väl sent igår.
Föll för frestelsen att införskaffa det till 360 och striderna funkar dugligt och trixar man lite med taktiken så sköter sig de övriga rätt så vettigt (Helaren funkar nog tom bättre än om jag själv skulle spela den klassen).
Har nu bara kört genom det (nästan) på normal så vet inte hur bra det går på högre svårighetsgrader dock.

Blir nog köp även till PC senare då priset droppar och det börjar flöda extragrejer. Ett sjukt najs spel och bara möjligheten att kunna flörta upp en manlig vakt som själv manlig karaktär var lite småroligt.

Nästa gång blir det att spela som dvärg och den snubben kommer inte ha ett uns av godhet i sig.

mmKay 10 nov 2009 18:02

Så jag som spelade Baldursgate i två minuter och sedan la ner skiten för jag inte alls gillade borde ge detta en chans? För jag avgudar ju inte genren om man säger så. Detta är liksom en tia, från gameplayer dessutom.

Johan Eklund 10 nov 2009 18:21

mmKay>> Ja, gillar du inte genren så har du inget här att hämta. Det gäller ju alla tior vi sätter. I vår beskrivning av "alla" i betygskriteriet utgår vi ju ifrån "alla som gillar eller är nyfikna på genren". Det är väl en självklarhet?

Sebastian Magnusson 10 nov 2009 18:26

Med det sagt så är ju ändå Dragon Age lite mer lättillgängligt än Baldur's Gate, iom att det är tio år modernare. Men hatar man _både_ Baldur's Gate och typ Mass Effect så är det kanske helt enkelt fel kopp té ;)

Kletet 10 nov 2009 18:43

Men lägg ner!

Jag har gått och suktat mer och mer efter spelet. Kanske skulle man kunna vänta med att köpa spelet tänkte jag, men vad händer?
Jo, Gameplayer slänger upp en 10 i betyg. Från Johan OCH Sebastian.

Det här är inte nådigt. Jag måste köpa spelet i helgen.[cry]

Superbt bra skriven recension och uppföljande av svar på kommentarer!

Careface 10 nov 2009 18:59

Jag är inte ens förvånad. [y]

mmKay 10 nov 2009 19:17

Okej, man jag tror jag dock ger detta spel en chans ändå. Det är liksom en gameplayer tia så det måste något jag uppskattar i detta spel... kanske sexet? :P :D

Johan Eklund 10 nov 2009 21:16

mmKay>> Haha, du lär väl märka ;)

Simon Hansson 10 nov 2009 23:38

Har inhandlat spelet men har tyvärr inte haft tid att sätta mig ned med spelet, måste ge mig själv tid till detta snart...är det bara lika välgjort som Mass Effect så är jag mer än nöjd :)

Trigger 11 nov 2009 10:56

Bra recension Johan, som vanligt.

Har själv bara spelat konsolversionen. Den är ingen tia för mig, men en stark åtta. Striderna känns precis som redan nämnts lite väl förenklade. Att dra paralleller till Mass Effect tycker jag dock är en orättvis jämförelse, det sistnämnda har åtminstone en skaplig puls i sina strider, den infinner sig inte riktigt här. Antar att de känns mer engagerande i PC-versionen.

Men Dragon Age: Origins har många andra behållningar. Johan och Sebastian har redan nämnt det mesta av dessa, och de har inte gått förlorade i konsolversionerna.

Det som gjorde starkast intryck på mig var hur förbaskat engagerad jag var i relationer till mina följeslagare. Hur de reagerade på allt jag sa, allt jag gjorde. Det var rollspelande. Det var genuint.

Hur detta sedan påverkade berättelsen i det stora hela. Fan, ett flertal gånger fick jag plocka upp hakan från golvet, undrandes; vad i hela helvete har jag ställt till med!?!

Det är svårt att beröras av händelser i tv-spel, det är sällan det inträffar, speciellt då man som spelare i de flesta fall inte har någon inverkan på utgången, då de följer ett linjärt spår. De är helt enkelt oundvikliga och därför lägger jag inte lika stor vikt i dem. Det finns naturligtvis undantag, men de når sällan samma höjder.

Men i Dragon Age: Origins. Där var det mina beslut, mina ord, mina handlingar som skapade berättelsen. Den innehöll ett brett spektrum av känslor, och jag tog till mig allt.

Det är spel som Dragon Age: Origins som gör att jag älskar rollspel.

Johan Eklund 11 nov 2009 11:03

Word! :)

Zetfan 11 nov 2009 16:01

Kommer det någon recension för Ps3/Xbox360 versionen eller är det inte så mycket skillnad för det?

 
Gatotsu 11 nov 2009 17:34

Om LAN fanns så hade jag skaffat det direkt...Blev väldigt besviken när jag läste att spelet inte har multiplayer

Undertaker 11 nov 2009 19:57

För att fortsätta lite men inte för mycket så lirar jag rätt många rp också både på dator och papper penna, så att sätta sig in i karaktärer är riktigt kul. Bara det att i det här spelet finns det inget som motiverar via valen man gör att gå in, det är så ytligt så det smäller om det. Dialogen är faktiskt usel, det är inte standard nivå för företaget ens. Spelet är inte värdelöst men kanske årets besvikelse åtminstone. Likaså känns det som det sämsta av alla moderna rp såsom kotor, nwn m.fl.

Jag har nu dock insett att striderna kan vara lite roligare om man kör mage, men det är som sagt rätt tråkigt fokus :/. Jag vill gärna se att alla klasser har en ok variation. Men det verkar som man är inne på något märkligt halvtempo, som om de inte riktigt vet vare sig de vill ha högt eller lågt. Men stiderna påminner lite om FF12, något som jag gillar :)

 
11 nov 2009 21:31

Zetfan: Trigger får gärna skriva en så kan vi pubba den. ;-)

Undertaker 12 nov 2009 07:28

Ja iof jag kanske bör nämna att jag hållt mig till 360. Men jag testade till pc också, faktum är att till 360 känns spelet lite mer avslappnat, kanske är för att man sitter lite bättre vid teven ^^. Men det är ingen större skillnad.

Johan Eklund 12 nov 2009 09:49

Undertaker>> Jag kan verkligen inte förstå hur du kan anse att man inte motiveras att bry sig i Dragon Age och att det är ytligt. Speciellt när karaktärsbilderna i spel som Kotor, Fallout 3 och Mass Effect (trots att de är bra spel) är så långt mycket mer tvådimensionella i jämförelse. Men smaken är väl som baken: Den luktar illa ;)

Zetfan 12 nov 2009 15:51

Lars Jensen: Ja lätt Trigger gogo! :)

Undertaker 12 nov 2009 17:32

jag och min polare kunde inte förstå hur alla kunde älska spelet så och ge det högt betyg. Han köpte det för att de fick 95% i PcGamer eller något sådant sa han, det låter ju sjukt i mina öron. Nog för att spelet inte är helkasst men vafan 95%, det är få spel som är så bra. Skulle nog landa det hela på 70%, det känns ungefär på den kapaciteten som de arbetat nämligen jämte tidigare mycket bra spel. men det verkar som ign, gameplayer mm hakar på, så i det här fallet antar jag att de flesta skiljer sig från mig och min polare, för ingen av oss gillade det. Och vi satt igår och pratade om spelet i 15-20 min och analyserade, vi kom fram till nästan exakt samma saker. Vi hade även kört mest på samma bakgrund och klass, men prövat lite lätt på andra.

Themegazombie 12 nov 2009 19:58

nu har jag inte spelat det än så jag är kanske inte rätt person att uttala mig men.. jag tycker det verkar som Undertaker är väldigt kräsen^^

Snuffsis 12 nov 2009 21:00

Du ska också tänka på att recensioner är personliga, betygen som spelet får är inget som hela gameplayer tycker eller någon fakta på hur bra spelet är.

Johan Eklund 13 nov 2009 13:18

Undertaker>> Jag menar inte att du har fel i din åsikt, den är ju trots allt din. Det är mer att jag verkligen inte kan förstå den. Men så är det ju alla kan inte gilla allt bara för att andra ellr en majoritet gör det. Det vore ju riktigt illa om vi levde i en så uniform värld.

Snuffsis>> Vi redaktörer ställer ju oss bakom varje recension som publiceras (även om vi kan ha andra personliga synpunkter). Skulle vi anse att ett betyg var omotiverat skulle vi ta det med recensenten långt innan publikation.

 
guild wars e bra 13 nov 2009 18:34

vgarför får inte jag spela 18 års spel?!

Undertaker 13 nov 2009 22:17

Mjae nej givetvis inte, det är väl en smaksak helt enkelt. Men verkar som att den stora skaran(som är väldigt stor denna gången) gillar det här riktigt mycket. Jag undrar nästan om jag och min polare fått fel spel eller något :P. Men men, recensionen i sig är ju bra även om jag inte håller med.
Angående megazombies påstånde, ja jag är kräsen, som fan. Men samtidigt tycker jag inte det krävs mycket för att tycka illa om Dragon Age, jag har svårt o se hur man bara blint kan älska det :P.
Min bror skaffade spelet nu också, han gillade det heller inte. Så jag sitter i någon bubbla här där de inom ogillar spelet och resterande delar av världen avgudar det ^^.

 
Taura_Tierno 27 nov 2009 17:56

Jag tycker att spelet var fantastiskt bra - skulle också ha gett det en klar 10 i betyg (åtminstone till PC). Jag tycker inte att valen man gör i spelet är lika självklart goda/onda som i kotor-spelen, om något tyckte jag alltid att kotor var väldigt ytlig i det sammanhanget. Var man god gav man bort pengar och hjälpte folk och var typiskt ängalik. Var man ond mördade och slaktade man. Generellt, iaf. Och ville man som ond någon gång göra något "gott" för att det helt enkelt kändes som ett smartare val, ja då fick man light side points, vilket gjorde ens dark side powers mindre effektiva.

Även om vissa val i Dragon Age självklart är ganska uppenbart goda/onda, så ligger det mesta i gråzonen. Att det inte finns någon ond/god-mätare tycker jag känns mycket befriande. Det är ett väldigt stort plus.

Karaktärerna tycker jag är väldigt bra också, för den delen. Jag är visserligen inte förtjust i alla, men de flesta av dem är både intressanta och roliga. Jag tycker speciellt om dialogerna de övriga karaktärerna har med varandra - ibland är de riktigt roliga, så att man inte kan hålla sig för skratt.

Bästa spelet jag spelat på länge.

Luckyheadshot 21 dec 2009 22:56

Otroligt sugen på detta just nu! får se vad man får till julen och hoppas på det bästa :) annars blir det inköp i mellandagarna

mmKay 1 jan 2010 12:09

Jag gav det en chans johan och mycket riktigt var sexet det jag uppskattade mest..

Hehe nej då, jag fann Dragon Age extremt underhållande och roligt. Detta är det första RPG någonsin för mig som jag har orkat spela igenom. Vad säger det om Dragon Age? Jo att det är inte bara GOTY utan kanske ett av mina favorit spel off all time.

Köp.

addetbh 22 mar 2010 02:05

Har hört att detta spela ska vara SÅ otroligt mkt bättre på datorn än på 360 ? Sant ?

Kommentera

Du måste vara inloggad för att kommentera. Registrera dig här

Medlemsrecensioner

Gears of War 3

XB360

AccoWand

24 aug 2012 01:46

Dungeon Siege 3

XB360

AccoWand

11 aug 2012 01:11

Mass Effect 3

XB360

AccoWand

4 aug 2012 20:41

Senaste kommentarerna

Listan uppdateras automatiskt

Senast inloggade gamers

 

Logga in på gameplayer.se

(?)