Onlinespelens historia

Vid internets barndom var kostnaden för uppkoppling ganska stor varför spel online inte hade samma potential som idag. Brädspel som exempelvis schack fick således en mer långsam process genom att spelarna skickade sina drag via e-post. Men sakteliga började onlinespel ta sin stapplande utveckling. Visserligen fans schackspelet där med snabbare spelutväxling. Dock kan spelet Maze War anses som ett av de första onlinespelen som startade i mitten av sjuttiotalet. På åttiotalet lanserade Atari ett ”Gameline” som togs ner via kabel-tv. Nittiotalet blev dock den riktiga starten för onlinespel då Sega och Nintendo med flera lanserade spel på nätet. Sega Dreamcast introducerade till millennieskiftet en spelkonsol med inbyggt modem. Den hade fyra portar för handkontroller och utmålas som pionjären för onlinespel.

Pusselspelet ChuChu Rocket var Dreamcast stora dragplåster eftersom det var gratis, men det fanns andra storsäljare som äventyrsspelet Shenmue och racingspelet Crazy Taxi. Dreamcast konsol blev dock ganska kortlivad, endast ett par år, men efterföljare kom både från företaget själv och konkurrenter. Branschen var ordentligt i startgroparna eftersom folks spelbegär verkade ha outtömliga möjligheter.

MMORPG blev en term som myntades mot slutet av nittiotalet av Richard Garriott med spelet Ultima Online. Detta rollspel kan vara grunden till alla andra av denna typ som blivit oerhört populärt och där uppkoppling mot nätet är en förutsättning. Detta gav även upphov till en mer fysisk form av spelet där människor träffas irl. Att spela det på nätet är dock ändå den mest ultimata formen. Deltagarna svävar in i en fiktiv värld, en fantasy liknande den litterära förebilden. Där ikläder de sig en roll som en av figurerna och integrerar med och mot de andra deltagarna som kan växla varefter spelare kommer till och går ifrån. Scenen som detta fantasyspel pågår i utvecklas efterhand av spelets tillhandahållare för att hålla spelarnas intresse vid liv. Nya och större utmaningar tycks vara rollspelarens drivkraft. Redan för tio år sedan omsatte denna typ av spel över en miljard dollar, vilket genereras av spelarnas abonnemang.

Jätten Microsoft har givetvis ett finger med i onlinespelets historia och utveckling. Dess stora paradnummer på detta område är X-box live som introducerades i början av tvåtusentalet. Det finns mer än hundra olika spel där spelaren möter andra likasinnade över internet. Ett medlemskap krävs och däri ligger avgifter som finansierar denna gren av företaget. Spelarna kan även via Windows Live Messenger chatta med sina motspelare och deltagandet i spel är beroende på vilket sorts medlemskap man väljer att betala.

Kommentera