World of Warcraft

Med tiotalet titlar är spelet World of Warcraft en långkörare under de senaste tjugo åren. Givetvis måste en sådan företeelse betraktas som stor succé. Att kunna trollbinda sin publik – spelarna, under så lång tid och entusiasmera nya användare kontinuerligt är ett konststycke som inte är alla förunnat. För att lyckas med det måste man ha en produkt som står över det mesta. Från Tolkien lånade och skapade man en version av dennes ”orcher”. Orcherna härstammar från odjuret Grendel i Beowulf men lika gärn330px-World_of_Warcraft_pelikuvaaa hämtat från förebilden av den romerska guden Orcus, dödsguden. Dessa varelser påminner om människor och hos Tolkiens Midgård är de varelser underställda mörkrets furste Melkor och hans efterträdare Sauron. I denna mytologi förekommer den legend där Quendi vaknade och togs till Valinor och då blev en del alver kvar i Midgård. En del av dessa vilsna alver fångades in av Melkor och omvandlades, de bröts ner och avlades till en helt ny ras. Det finns fler versioner om skapandet av orcher men de går i samma fantasifulla stil. I spelet Warcraft slåss dessa orcher mot människor i Midgård. Från början styrdes Midgård helt av människan, men sedan kom orcherna och kriget, kampen och dödandet var i full gång.

Spelets utveckling med påbyggnader och tillägg är naturligtvis stora samtalsämnen på diverse forum. Det verkar som de flesta spelarna är mycket tillfreds med spelet, ganska vanligt är att personer som ”lagt av” inspireras att köra igång när nya intressanta expansioner tillkommer. Strävan är förstås att komma framåt, uppåt i nivåerna och World of Warcraft är ett spel som kräver koncentration, koordination och fokus. Spelare som varit igång alltför intensivt kan givetvis tröttna, men de flesta menar att ”en gång warcraftare, alltid warcraftare”. Den som till äventyrs inte provat detta omsusade spel kan testa fritt med dess nybörjarversion.

Blizzard Entertainment som från början hette Silicon & Synapse är bolaget bakom den stora succén. Förutom World of Warcraft har de utvecklat en serie med namnet Diablo och på senare år satsade företaget bland annat på Starcraft. Det senare startade mot slutet av nittiotalet men det dröjde tolv år innan uppföljarna började produceras.

Kommentera