 |
| Crash CommandoPlaystation 3 | |  | Släppdatum: Ej angivet | Utvecklare: Epos Game Studios | Utgivare:
| Hemsida:
| Genre: Action, 2D-perspektiv, Online | Antal spelare: 1 | Finns även till:
| PEGI: Mer info
|
|  |  |  |
|
Nytt svenskt actionspel till Playstation 3  Göteborgsbaserade Epos Game Studios är en spelstudio med, ur dataspelindustrins mått mätt, små resurser och litet utvecklingsteam. Enbart fem personer är anställda hos företaget som grundades av Olof Gustafsson, mannen som även grundat Digital Illusions (numera Dice), 2005.
| Epos Game Studios samlade styrka. Olof Gustafsson andre från vänster. | – Redan 2004 började jag bli väldigt nyfiken på en ny marknadsform som skulle göra det möjligt att utveckla mindre men mer experimentella spel som sedan kunde distribueras globalt helt digitalt via nyligen etablerade onlineportaler. Detta gjorde att jag direkt efter att jag slutat på Dice började skissa på nya spelidéer som kunde lämpa sig i denna form, berättar Olof Gustafsson.
Resultatet är det intensiva Playstation 3-spelet Crash Commando som kommer att släppas på Playstation Network. Olof Gustafsson berättar att grafik- och fysikmotorn som driver det actionfyllda multiplayerspelet är egenutvecklad, trots att det hade varit enklare att hyra in extern teknik.
– Vi hade kunna göra det enklare för oss genom att hyra in eller betala för extern teknik, men vi tyckte att det var roligast och mer utmanande att utveckla allt sådant internt. Däremot så tror jag att det som skiljer Epos ifrån de flesta andra spelstudios är vårt synsätt på hur man utvecklar produkter. Vi tror nämligen att det går att utveckla spel på ett väldigt kostnadseffektivt sätt utan att behöva tumma på varken kvalitén eller utvecklarglädjen.
| Crash Commando är ett intensivt multiplayerspel. | Crash Commando är ett multiplayerspel som lättast beskrivs som en fusion av populära dataspel som Worms, Soldat och Liero. Tempot är snabbt, vapenalternativen många, banorna såväl stora som varierande och våldet skoningslöst men inte särskilt påträngande, snarare humoristiskt.
– Crash Commando är inspirerat av en mängd olika titlar - många spel ingår i receptet. Dock har vi ansträngt oss hårt för att ge spelaren något som känns nytt och nytänkande utan att förlora det som alltid betyder mest i slutändan – spelglädje. Vi är stolta över hur vi har lyckats att göra ett riktigt ballt och varierat spel med väldigt små resurser.
Olof Gustafsson tror att det finns en marknad för mindre dataspel såsom Crash Commando. Han tycker det är viktigt att det finns alternativ till mastodontspelen, dataspel som går snabbt att starta och ha en kul stund med utan att man behöver läsa genom en 30 sidor tjock manual.
| Vapenarsenalen är stor och varierad. Allt för alla smaker. | – Jag hoppas att folk kommer ta till sig Crash Commando i hjärtat och att spelet spelas flitigt online. Jag hoppas också på att spelarna ska känna samma känsla som vi: ”bara en gång till”. Sedan vill vi i utvecklingsteamet ju givetvis att alla ska känna att de får valuta för sina pengar och att de märker att det finns ett djup i Crash Commando online som kanske inte är direkt uppenbart vid första ögonkastet.
När Crash Commando släpps är ännu oklart. Det har ryktats om ett släppdatum någon gång i mitten av december men Olof Gustafsson kan inte med all säkerhet garantera något sådant – men det kommer i alla fall att släppas snart. Framtiden för Epos debutspel ser hursomhelst ljus ut. Sony är utgivare för Crash Commando och företagets Liverpool-division betatestade dataspelet, vilket tyder på engagemang och en tro på projektet. Olof Gustafsson är försiktig optimist.
– Prioritet nummer ett just nu är att underhålla Crash Commando och att lyssna på våra spelare. Sedan vill vi ju fortsätta att stödja Crash Commando genom att släppa expansioner med nya banor och dylikt. Vi har även många nya idéer på papperet, men ingen av dessa kommer att se dagens ljus innan vi har fått respons från spelarna på Crash Commando. Vi hoppas på att det här blir ett hållbart IP som vi kan bygga vidare på genom årens lopp, eftersom vi har tonvis med idéer till en uppföljare.
Klicka i eller utanför bilden för att stänga den.
Se även 
Kommentarer |
|
Grafiskt ser det ut att vara "lätt" inspirerat av Bionic Commando Rearmed. Sämre förebild kan man ju förvisso ha.
|
|
|
 |
Har inte köpt något spel på network än men blev fan sugen på detta! Hade varit härligt att få uppleva "liero-känslan" igen.
|
|
|
|
|
|
Ser ut som en blandning mellan Team Fortress 2 och Bionic Commando: Rearmed. Kan bli kul!
|
|
|
Ser det inte ut (ur den vinklen o allt) som SOLDAT (pc)
|
|
|
Kan nog bli roligt, synd att det inte släpps till X360 bara ![[sad]](gfx/smilies/sad.gif)
|
|
|
aa ser ut som soldat som några sa, det är dock jävligt kul så. skulle lägga ner pengar på det här
|
|
 |
Nu blir jag kinkig, kan de inte släppa't till Xbox Live! också?
|
|
|
Med tanke på att Sony är utgivare (och säkert också då betalar en del av utvecklingen) så är det knappast troligt med en Xbox 360-version. Ett lite dumt beslut av utvecklarna tror jag, känns som Xbox Live Arcade har större genomslagskraft just nu, men så är det ju ibland. Blir nog ett köp hur som helst om det får bra betyg.
|
|
|
Detta är ett givet köp ju!
|
|
|
|
som worms, fast utan maskar...
|
|
|
Ser mer ut som Soldat än B-Commando..
Synd att det är till PS3, hade passat bättre till Wii, och då hade jag nog fasen köpt det med..
|
|
| |
 |
 |
|
 |