 |
Jämför The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena på Prisjakt.nuPris från 569:- | Chronicles of Riddick: Assault on Dark AthenaXbox 360 | |  | Släppdatum: 2009-03-27 | Utvecklare: Starbreeze Stud. | Utgivare: Atari | Hemsida:
| Genre: Action | Antal spelare: 1 | Finns även till: Playstation 3, PC | PEGI: Mer info
|
|  |  |  |
|
Olle talar Dark Athena med Jerk Gustafsson  Jag träffade Jerk Gustafsson för första gången under sommaren för snart fem år sedan då The Chonicles of Riddick: Escape from Butcher Bay just hade lanserats, han var level designer på projektet och hade all anledning att vara stolt över sin insats. När vi ses igen är titeln på hans visitkort game director och projektet han just håller på att avsluta heter The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena. En remake av det spel han ritade banor till för fem år sedan.
| Escape from Butcher Bay är ett spel vi minns med glädje | Först släppte ni The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay, sedan släppte ni en Developer’s Cut-version till PC, och nu gör ni en remake. Det känns som att ni har svårt att bli riktigt nöjda... - Nja, så är det nog inte riktigt. För mig var den stora anledningen att vi ville göra ett Riddick för Playstation, vilket vi inte kunde göra första gången. Men samtidigt kan man inte bara släppa ett spel som är precis som något som redan finns och förvänta sig att folk ska betala 700 spänn för det, även om det är mycket mer polerat och snyggare. Så därför gjorde vi en till lika lång kampanj samt ett par multiplayerlägen, så jag är ganska nöjd med att det blev som det blev och att vi inte bara gjorde en ren remake.
- Och så når vi ju så otroligt mycket fler spelare nu än när spelet bara släpptes till Xbox. Vi visste ju att spelet var populärt även om det inte sålde så bra, när Riddick kom till PC var det ju en av de mest nedladdade torrentarna på länge. Så det finns ju uppenbart folk som tyckte om spelet, och det är ju det som är det viktiga.
Vad är speciellt med Starbreezes spel? - Riddick-serien känns som ett Starbreeze-ip eftersom det är något vi har skapat från grunden, även om universumet redan fanns sedan Pitch Black så var det väldigt viktigt för oss att göra en egen story och därför placerade vi spelet kronologiskt före filmen. Jag är fortfarande lika fascinerad varje gång det kommer ett spel baserat på en film som har samma handling som filmen, för det känns så jävla meningslöst. Visst påverkas många sådana spel av tidsbrist, men man måste ju alltid försöka göra något nytt, och storyn är ju en viktig del av ett spel. För oss är det oerhört viktigt att göra vår egen story.
- Vi har försökt jobba med att få spelet mer filmiskt, men samtidigt hålla antalet mellansekvenser nere och istället göra några få som är riktigt bra. Vi har jobbat mycket med motion-capture, vilket är otroligt effektivt, särskilt när man har chansen att jobba med duktiga skådisar.
| Dark Athena är en omgjord version av originalet med en extra kampanj. | The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena har uppenbara filmiska tendenser, den djupfokusestetik som dominerar under större delen av spelet grundas och reducerar omgivningen till ett lätt brus när man närmar sig en fiende i en närkamp. Samtidigt är spelets inledande delar fyllda av mellansekvenser där digitalt återskapade skådespelare agerar mot varandra som i vilken film som helst. Berättandet ligger här helt naturligt lika mycket hos dialogen som en nervös ryckning i ena kinden.
Hur ser du på spelens utveckling mot ett mer filmiskt anslag? - För mig är storyn viktig, men det är aldrig lika viktigt som gameplay, ett spel som har en skitbra story men är tråkigt att spela kommer aldrig kunna mäta sig med ett spel som har en tråkig story men är roligt att spela. Man ska alltid anpassa storyn efter gameplay - aldrig tvärtom - och så länge man gör så kommer man både kunna komma nära det filmiska, och samtidigt behålla en bra spelupplevelse. Det är en bit kvar tills vi kommer att kunna göra starka emotionella spel, som får folk att bli rörda eller börja gråta lika lätt som av film, men det kanske kommer.
Klicka i eller utanför bilden för att stänga den.
Se även
Kommentarer |
|
FoCuS | 14 jan 2009 15:33
HÅRT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
|
|
|
| |
 |
 |
|
 |