-  Användarrecensioner [0]
 Nyheter & texter
 Bilder
 Videor
 Filer



BETYGSÄTT
Ditt
betyg

Snitt-
betyg

Röster: 1

Kinect Xbox 360

Släppdatum:2010-10-12 Utvecklare:Microsoft Utgivare:Microsoft Hemsida:Besök hemsida
Genre: Antal spelare:1 Finns även till: PEGI:Mer info
Under E3 (Electronic Entertainment Expo) 2009 presenterade Microsoft sin vision för framtiden inom tv-spel, handkontrollslöst spelande via en kamera som fick namnet Kinect-sensor. Vi fick se hur vi med hjälp av våra kroppar och röster skulle styra vår Xbox 360 i menyer och spel. Vi fick se hur artificiell intelligens skulle leka med oss och utmana oss. Nästan 1,5 år senare sitter jag i mitt vardagsrum och pratar med min Xbox, viftar med händerna och vill att den ska svara, men det gör den inte. Att koppla upp sin Kinect-sensor första gången är fascinerande och en besvikelse på samma gång. Hur du känner beror mycket på om du har hängt med i marknadsföringen eller inte, och vilka förväntningar du haft på kontrollmetoden.

På kartongen till Kinect-sensorn står det att rekommenderat spelutrymme börjar 1,8m ifrån din tv om du ska spela ensam och 2,5m om du ska spela med vänner. Det stämmer inte riktigt märker jag snabbt efter att ha flyttat runt möblerna. Exakt 2,5m lyckades jag skrapa fram mellan min sensor och min soffa, vilket innebär att det är ca 3m mellan den som sitter tillbakalutad i soffan och Kinect-sensorn. Det räcker gott och väl till ensamspelande, men tillbakalutad i soffan blir jag inte igenkänd och det händer att mina rörelser inte riktigt hänger med i Xbox 360s menysystem. Det är lite störigt men det är bara att luta sig fram lite så går det bättre med kontrollfunktionerna.

Igenkänningssystemet kallas Kinect-ID och knyts till din spelarprofil som ställs in genom att du går igenom några rörelser och flyttar dig i ett rutmönster för att Kinect-sensorn skall kunna samla in ansiktsinformation så att den kan känna igen dig. Det är rekommenderat att gå igenom Kinect-ID setup flera gånger, för att samla in mer material, gärna i olika ljussättningar. Detta för att du skall bli igenkänd oavsett tid på dygnet. Det fungerar hyfsat bra, när jag startar Xboxen loggas min profil in på Xbox Live automatiskt eftersom jag blir igenkänd. Det fungerar imponerande bra så länge jag håller mig stående och är ensam.

Kinect-ID
Däremot får Kinect-sensorn ibland problem som mina blonda vänner av olika längd, frisyrer och glasögon eller inte. Där blandar sensorn ihop folk, en kort kille blir inloggad som en lång tjej. När jag och den långa tjejen spelar byter hon mellan att vara den korta killen och en annan blond kortare tjej. Det kan ju bero på att mina vänner inte varit här så mycket att de gått igenom Kinect-ID inställningen flera gånger, men det känns ändå som ett misslyckande.

Hur fungerar då igenkänningen med den marknadsförda röstkontrollen av Kinect-sensorn? Det gör den inte, under min första vecka med sensorn och två spelade spel har jag inte märkt av någon röststyrning eller möjlighet till det. Det går däremot att spela in röstmeddelande till sina Xbox Live-vänner och det går att videochatta genom Kinect-sensorn. Det fungerar bra med videochatten och sensorn följer en precis som den ska. Ljudvolymen är helt okej och även om ljudet vid videochatten fungerar är det fortfarande bättre att använda headset när du ska skicka meddelanden. Kinect-sensorn har en hyfsad mikrofon som fungerar med röstmeddelande och videochat men i nuläget finns det ingen röstkontroll att tala om.

Kinect Hubb
Kinect-sensorn fungerar inte som utlovat i menysystemet på Xboxen men Microsoft har löst detta genom att skapa ett nytt område, The Kinect Hub, som kommer fram när du vinkar till konsolen. I hubben styr du helt och hållet med rörelser och där kan du göra mycket av det som utlovats, spela in meddelande, välja vilken film du vill hyra och ställa in Kinect-sensorn. Det verkar som att tekniken finns för att kunna göra mycket av det som Microsoft pratat om när det gäller röstkontroll och rörelsekontroller i menysystemet, men i nuläget klarar inte mjukvaran att hantera det fullt ut. Att det är mjukvaran som spelar roll, att det handlar om vad utvecklarna väljer att göra med informationen som Kinect-sensorn samlar in, blir tydligt när en provar olika spel.

Vad kan jag då slutligen säga om Kinect-sensorn? Förvänta dig inte att allt Microsoft utlovat ska fungera från början. Som interaktivt verktyg för att styra din Xbox 360 är Kinect en besvikelse. Däremot som metod att spela vissa spel, i synnerhet dansspel och rörelseaktiva spel är Kinect-sensorn väldigt lyckad. Mer om det i kommande texter.

+ PLUS
Möjligheten till rörelsespel och dansspel utan att behöva hålla i saker eller spänna fast saker på kroppen.
- MINUS
Håller inte vad Microsoft lovat i många avseende. Att det krävs minst 2m utrymme framför tvn.
Kinect-sensorn passar för de som har gott om plats och gillar fysiskt krävande spel och är ett måste för de som gillar dans och träningsspel.
+ Chris Jonasson | 18 nov 2010 13:37
 

Se även

Careface 18 nov 2010 15:07

Hur precis är den? Går den att jämföra med move som är helt exakt?

Chris Jonasson 18 nov 2010 15:14

Jag har tyvärr bara spelet dansspel med movekontroller.
Problemet med Kinect-sensorn är att den lämnar väldigt fria tyglar till utvecklarna. Harmonix har lyckats riktigt bra med Dance Central. Microsoft Game Studios har klarat sig rätt bra med Kinect Adventures men andra spel jag har spelat har inte hanterat den insamlade informationen lika bra!

MrTurbo 18 nov 2010 17:17

Jag är inte direkt enig med recensionen. =)
Igenkänningen; Klart den känner igen dig lättare än dina vänner. Vilket ju är huvudsaken då du är den som använder den mest? Jag körde igenkänningsinställningarna tre gånger, tjejen och ungarna två gånger var. Har inga större problem med att igen blir igenkänd om inte ungarna spökat ut sig i håret etc. Så inget problem där.
Röststyrningen: Läs på lite om den. Det finns klar och tydlig information om hur, VAR (!!!!) och när den fungerar att finna på nätet.

Careface; går inte alls att jämnföra med move. Man håller inte i en dildo med kula på utan man styr med kroppen. =) Flyttar du din hand flyttar sig din hand på skärmen med . I vissa ljusförhållanden märker man en liten fördröjning men inget vi stör oss på i vart fall. Hela familjen här fjädrar runt framför Kinect hela kvällarna och vi har hur kul som helst. Adventures och Joy Ride är det som används mest.

Det kommer att komma uppdateringar ang menysystem och funktioner framöver nu när MS får lite respons från användare så lita på att det kommer att bli ännu bättre. :)

Chris Jonasson 18 nov 2010 17:59

Igenkänningen; Klart den känner igen dig lättare än dina vänner." Det håller jag med om, men att min smala väldigt mörkhyade kompis afroman precis blev inloggad som min långhåriga blonda kompis med F-kupa förklarar rätt mycket av min frustration med igenkänningen.

Röststyrningen: Har du fått den att funka? Just nu sitter mina vänner och skriker Xbox med olika dialekter och på olika sätt.. men det funkar inte! Trots att det funkar på


Jag tror på Kinects potential men det gäller att det kommer lite uppdateringar först..

MrTurbo 18 nov 2010 19:06

Hehe, sorry men det var lite komiskt ang dina polare där. Men jag förstår vad du menar. :)

På xbox.com forum hittar du informa tion om vilka regioner där röststyrningen just nu funkar;
Second speech recognition only works for the following regions/languages:

Locales Language
US English
Canada English
UK English
Japan Japanese
Mexico Spanish
The way the console decides which language to use is based off of the language associated to your Gamertag, or if no profile is signed in, the region your console is set to.

Chris Jonasson 18 nov 2010 19:18

Jo, men då har jag ju rätt. Kinect-sensorn lanserades i Sverig utan röststyrning..

MrTurbo 18 nov 2010 19:33

Nja, vad jag fattar det som är det MJUKVARA som skiljer, själva Kinect är same same. Har för mig man kan "byta land" på xbox.com. Låt säga om man tex flyttar till USA... :P Då blir ju dock allt på engelska, vilket i sig inte är så dumt. (om man inte som vi har ungar)

gamegeek 20 nov 2010 13:51

Ingsoc = Microsoft
Säger bara 1984..

Kommentera

Du måste vara inloggad för att kommentera. Registrera dig här

Medlemsrecensioner

Mega Man 9

Wii

deadpool123

I går 17:33

Brutal Legend

PS3

FreddaFromAbove

I går 12:43

LittleBigPlanet

PS3

FreddaFromAbove

I går 02:44

Senaste kommentarerna

Listan uppdateras automatiskt

Senast inloggade gamers

 

Logga in på gameplayer.se

(?)