Under E3 (Electronic Entertainment Expo) 2009 presenterade Microsoft sin vision för framtiden inom tv-spel, handkontrollslöst spelande via en kamera som fick namnet Kinect-sensor. Vi fick se hur vi med hjälp av våra kroppar och röster skulle styra vår Xbox 360 i menyer och spel. Vi fick se hur artificiell intelligens skulle leka med oss och utmana oss. Nästan 1,5 år senare sitter jag i mitt vardagsrum och pratar med min Xbox, viftar med händerna och vill att den ska svara, men det gör den inte. Att koppla upp sin Kinect-sensor första gången är fascinerande och en besvikelse på samma gång. Hur du känner beror mycket på om du har hängt med i marknadsföringen eller inte, och vilka förväntningar du haft på kontrollmetoden.
På kartongen till Kinect-sensorn står det att rekommenderat spelutrymme börjar 1,8m ifrån din tv om du ska spela ensam och 2,5m om du ska spela med vänner. Det stämmer inte riktigt märker jag snabbt efter att ha flyttat runt möblerna. Exakt 2,5m lyckades jag skrapa fram mellan min sensor och min soffa, vilket innebär att det är ca 3m mellan den som sitter tillbakalutad i soffan och Kinect-sensorn. Det räcker gott och väl till ensamspelande, men tillbakalutad i soffan blir jag inte igenkänd och det händer att mina rörelser inte riktigt hänger med i Xbox 360s menysystem. Det är lite störigt men det är bara att luta sig fram lite så går det bättre med kontrollfunktionerna.
Igenkänningssystemet kallas Kinect-ID och knyts till din spelarprofil som ställs in genom att du går igenom några rörelser och flyttar dig i ett rutmönster för att Kinect-sensorn skall kunna samla in ansiktsinformation så att den kan känna igen dig. Det är rekommenderat att gå igenom Kinect-ID setup flera gånger, för att samla in mer material, gärna i olika ljussättningar. Detta för att du skall bli igenkänd oavsett tid på dygnet. Det fungerar hyfsat bra, när jag startar Xboxen loggas min profil in på Xbox Live automatiskt eftersom jag blir igenkänd. Det fungerar imponerande bra så länge jag håller mig stående och är ensam.
Däremot får Kinect-sensorn ibland problem som mina blonda vänner av olika längd, frisyrer och glasögon eller inte. Där blandar sensorn ihop folk, en kort kille blir inloggad som en lång tjej. När jag och den långa tjejen spelar byter hon mellan att vara den korta killen och en annan blond kortare tjej. Det kan ju bero på att mina vänner inte varit här så mycket att de gått igenom Kinect-ID inställningen flera gånger, men det känns ändå som ett misslyckande.
Hur fungerar då igenkänningen med den marknadsförda röstkontrollen av Kinect-sensorn? Det gör den inte, under min första vecka med sensorn och två spelade spel har jag inte märkt av någon röststyrning eller möjlighet till det. Det går däremot att spela in röstmeddelande till sina Xbox Live-vänner och det går att videochatta genom Kinect-sensorn. Det fungerar bra med videochatten och sensorn följer en precis som den ska. Ljudvolymen är helt okej och även om ljudet vid videochatten fungerar är det fortfarande bättre att använda headset när du ska skicka meddelanden. Kinect-sensorn har en hyfsad mikrofon som fungerar med röstmeddelande och videochat men i nuläget finns det ingen röstkontroll att tala om.
Kinect-sensorn fungerar inte som utlovat i menysystemet på Xboxen men Microsoft har löst detta genom att skapa ett nytt område, The Kinect Hub, som kommer fram när du vinkar till konsolen. I hubben styr du helt och hållet med rörelser och där kan du göra mycket av det som utlovats, spela in meddelande, välja vilken film du vill hyra och ställa in Kinect-sensorn. Det verkar som att tekniken finns för att kunna göra mycket av det som Microsoft pratat om när det gäller röstkontroll och rörelsekontroller i menysystemet, men i nuläget klarar inte mjukvaran att hantera det fullt ut. Att det är mjukvaran som spelar roll, att det handlar om vad utvecklarna väljer att göra med informationen som Kinect-sensorn samlar in, blir tydligt när en provar olika spel.
Vad kan jag då slutligen säga om Kinect-sensorn? Förvänta dig inte att allt Microsoft utlovat ska fungera från början. Som interaktivt verktyg för att styra din Xbox 360 är Kinect en besvikelse. Däremot som metod att spela vissa spel, i synnerhet dansspel och rörelseaktiva spel är Kinect-sensorn väldigt lyckad. Mer om det i kommande texter.
Hur precis är den? Går den att jämföra med move som är helt exakt?