World of Warcraft: Cataclysm
![]() |
Vi vill utmana våra spelare
Textstorlek: Liten + Mellan + Stor | » Skriv ut | ![]() |
![]() |
||
![]() |
||
![]() |
Rob (R): Det är en bra fråga. Jag tror att spelare tenderar att hitta det format de gillar, och sen stanna vid det. Om de har ett bra arena-team så blir de väldigt insatta i och fokuserar på detta, och vice versa med battlegrounds. Men jag tror inte att vi tänker låta battlegrounds ersätta arenan. Båda har sitt värde och är två väldigt olika upplevelser både att spela och att titta på.
Jag förstår. Hade ni någon annan anledning varför ni återvände till battlegrounds i den här expansionen?
R: Vi har fått mycket feedback från spelare, och många spelare tycker väldigt mycket om battlegrounds. Vi försöker alltid göra battlegrounds bättre, mer balanserade och njutbara, och vi lär oss mer med varje battleground vi lägger till. Vi ser hur spelarna tacklar de olika utmaningarna och lär oss, så varje battleground är till viss del en upprepning av den förra. Ed, du jobbade väl till och med på några av de nya battlegroundsen?
Ed (E): Ja det stämmer. Det är ju en design-utmaning då vi vill att de ska vara roliga. Men vi försöker också göra något nytt för varje battleground.
Appropå arenan kontra battlegrounds, så kritiserades arenan mycket för att vara beroende av laguppställning mer än spelarnas skicklighet. Nu när battlegrounds blir högstanivå igen, tror ni att laguppställning kommer att ha någon inverkan även i battlegrounds?
R: Vi vill aldrig designa något så att man måste gå in med en exakt uppställning av klasser. Vi vill ju att spelare ska experimentera med gruppernas uppställning, så att matcherna ser olika ut beroende på just detta och skapar en mer dynamisk upplevelse.
E: Det är just detta som är en av anledningarna varför jag älskar battlegrounds, eftersom de har en så dynamisk upplevelse.
R: Först och främst har vi ju Tol Barad, den nya öppna PVP-zonen, men om vi har gjort något annat för att uppmuntra, hmm. Achievements finns ju redan dessutom, men mycket utav det häftiga när det gäller öppen världs-PVP är att det inte är varken schemalagt eller särskilt planerat. Spelare vill ju göra dessa attacker när de får mest uppmärksamhet, så spelare i den attackerade staden börjar kalla in förstärkningar och på så vis skapar en lång och rolig strid.
Personligen har jag aldrig haft så roligt i World of Warcraft som när den patchen släpptes och spelarna skapade sina egna strider istället för att vänta i köer och bli skickade till instanserade battlegrounds med satta mål.
R: Jag tror att det finns väldigt stor potential att göra mer sådant i framtiden, att skapa händelser som drar spelare till PVP-strider i världsszonerna och städerna. Det är definitivt något vi kommer att titta på om spelare vill ha mer sådant i framtiden.
Jag tänkte lämna PVP-området nu och fråga lite om instanser och raids. Jag får känslan av att svårighetsgraden har vridits upp en del i den kommande expansionen?
R: Grejen med vanliga instanser är att medan man levlar upp ska de defintivt vara utmanande. Men det är ju en naturlig utveckling att ju bättre utrustning man får, så kommer instanserna gå snabbare och snabbare, precis som vi upplevt med tidigare expansioner. När det gäller raids försöker vi alltid göra det mycket utmanande för spelare, eftersom med stora utmaningar får man också stora belöningar. Det är okej att ha en "tank-and-spank" boss emellanåt, men de sista bossarna ska alltid vara svåra. Spelare vill ju också ha det svårt när det gäller raids.
R: Personligen när jag ser tillbaka på vanilj-Wow och minns hur jag som mage sheepade eller som rogue sappade fiender i instanser för att underlätta striderna, så minns jag att jag gillade det. Men även när Lich King-expansionen kom och det bara var att köra hårt, så gillade jag den sortens spel också. Men mycket av just crowdcontroll och att kitea har att göra med klassbalans, för att alla ska ha sitt jobb men också för att klassernas roller inte ska stagnera.
Både Shadowfang Keep och The Deadmines återvänder i Cataclysm som level 85 heroic instanser. Tror ni att ni kommer återvända till andra instanser eller raids och hotta upp dessa med nya utmaningar osv? Personligen skulle jag älska en remake på Molten Core t.ex.
R: Skulle du?! Wow, haha. Men ja vi har ju också gjort detta förr, om man ser till Naxxramas eller Onyxia och hur vi gjorde om dessa. Så ja, jag tror att det är något vi kommer att göra, eftersom det finns en stor aspekt av nostalgi kring vissa raids och instanser. Jag spenderade mycket tid i Molten Core, och jag har både goda och hemska minnen däifrån, och när achievements kom så var det väldigt kul att återvända och minnas hur svårt det var. Samtidigt vill man ju inte heller ha helt döda områden som folk aldrig spelar längre. Sen har vi ju också holiday-events som kring jul, där vi kanske lägger en achievement i en lite glömd instans, bara för att spelare ska få besöka den igen.
R: Till att börja med så har vi nyligen sprängt gränsen för 12 miljoner prenumeranter. Det är så otroligt mycket mer än vi från början hade tänkt oss. Så det säger ju oss att det finns massor med människor där ute som vill ha mer av Wow. Så jag vet inte alltså, jag har ingen aning. Jag tror inte att någon ärligt kan säga hur länge Wow kan fortsätta. Om jag fem år från nu fortfarande spelar och utvecklar Wow kommer jag att vara väldigt glad för det.
Sen en sista fråga, om ni under de senaste åren funderat mycket kring att börja utveckla för konsoler igen? Tror ni att erat nya projekt, Titan, kanske kommer att bli multiplatform?
R: På Blizzard talar vi ju om det och vet att många har konsoler, så varje gång vi pratar om nya produkter funderar vi också kring konsoler. Vi har ju snuddat vid konsoler tidigare och gjort titlar som Starcraft 64, Blackthorne, Lost Vikings och Rock-n-roll Racing. Men konsoler är också väldigt annorlunda om man har PC som utgångspunkt. Vad jag tror kommer att förändra väldigt mycket är nästa generation av konsoler. Vi på Blizzard vill ha möjligheten att gå tillbaka och ändra produkter och lösa problem också efter att vi släppt dessa. Med konsoler blir det mera att man skeppar iväg en titel på en skiva och lämnar den så. Det är svårare att göra förändringar på det sättet via konsol. Sen är konsoler en sådan plattform där spelare inte hänger kvar vid spelen lika länge. Man spelar 15-30 timmar och lämnar det sedan för gott. Men jag gillar konsoler och om vi i framtiden även spelar Blizzardspel på dessa kommer jag att vara peppad!
Se även
