Xbox Topp 10 Efter många års trogen tjänst får nu Microsofts Xbox ställa sig i skuggan av sin yngre bror Xbox 360, men tro inte att vi kommer att glömma vår kära svarta låda för det. Timmarna vi spenderat tillsammans med Controller S och alla de fantastiska spelen som kom till maskinen är svåra att räkna, därför är det inte mer än rätt att kora de tio spelen som vi haft mest kul med. Gameplayer presenterar därför stolt listan över de tio absolut bästa Xbox-spelen någonsin.
Varsågod.
10. Top Spin Släppdatum: 7:e november 2003 Speltyp: Sport Utvecklare: Power and Magic Dev. Utgivare: Microsoft Spelare: 1-4
När Virtua Tennis dök upp till Segas Dreamcast blev det nästan direkt det överlägset bästa tennis-spelet på år och dagar. Det skulle dröja ända tills Microsoft släppte Xboxen för att en värdig utmanare skulle utmana Virtua Tennis på centercourten. Med en bollkontroll och spelkänsla som var oöverträffad, samt ett Live-läge som i princip var omöjligt att sluta spela, klättrade Top Spin snabbt upp på rankingen och tog självsäkert titeln som det bästa tennis-spelet genom tiderna.
- Sebastian Axelsson
9. Beyond Good & Evil Släppdatum: 27:e februari 2004 Speltyp: Äventyr Utvecklare: Ubisoft Utgivare: Ubisoft Spelare: 1
Sagolikt och spännande. Med välskrivet manus och en karaktärsflora att förälska sig i, visade Ubisoft att det inte bara är Rare och Nintendo som kan göra fantastiska äventyr av denna skola. Jag kunde inte släppa Beyond Good & Evil för en sekund, handlingen var så fängslande och spelandet så roligt att man önskade att det aldrig skulle ta slut. Men det gjorde det, och vad snopet allting blev. Nu är vi många som önskar att få återvända till Beyond Good & Evils magiska värld än en gång.
- Andreas Berg
8. Rallisport Challenge 2 Släppdatum: 14:e maj 2004 Speltyp: Racing Utvecklare: Digital Illusions Utgivare: Microsoft Spelare: 1-16
Rallisport Challenge 2 var något av vår familjs nationalspel. Jag spelade (no shit!?), pappa spelade (och han spelade FÖR mycket) och syrran spelade. De enda som inte spelade var hunden och mamma men eftersom det är ganska svårt att hålla i en Controller S om man har stora håriga tassar är i alla fall hunden ursäktad. Vi väntar fortfarande på att mamma ska börja spela. Varje dag var det slagsmål om konsolen och när jag och min Xbox för ett år sedan flyttade hemifrån blev sorgen total. Boxen med Rallisport 2 har blivit hårdvaluta och min form av betalning när pappa köper dyra bildelar till min egen bil och lagar den fram mot småtimmarna.
- Sofia, bilen gick inte igenom besiktningen, jag måste köpa delar för flera hundra och laga den i en vecka. Vad får jag för det?” - Du får låna Rallisport. - Okej.
Ett bättre bevis på hur bra ett spel är går knappast att hitta.
- Sofia Hård
7. Grand Theft Auto: Double Pack Släppdatum: 2:a januari 2004 Speltyp: Action Utvecklare: Rockstar Vienna Utgivare: Rockstar Spelare: 1
Två av spelhistoriens allra bästa actionspel släpptes i ett paket tillsammans till Xbox och enade var de starkare än någonsin. Från de skitiga gatorna i Liberty City till det glamorösa åttiotalet i Vice City snodde vi bilar, skjöt ner en himla massa människor och agerade allmänt våldsamt. Moraltanterna skrek sig hesa och alla actionälskare jublade högt. Aldrig har det varit så roligt att göra så mycket saker som är så fel. Mitt våldsbenägna jag kommer alltid att minnas tiden i Liberty och Vice City.
- Andreas Berg
6. Knights of the Old Republic Släppdatum: 12:e september 2003 Speltyp: RPG Utvecklare: Bioware Utgivare: Lucas Arts Spelare: 1
Det går tio dåliga Star Wars-spel på varje spelbart. Och det går tio spelbara Star Wars-spel på varje underbart. Ni förstår därför att det är ganska ovanligt med underbara spel från den avlägsna galaxen. Knights of the Old Republic är ett undantag som förutom att vara ett fantastiskt rollspel med gigantiskt innehåll även blev banbrytande. Peter Moluxyuigvx (eller hur det nu stavas) får pratar hur mycket han vill om Fable. Det var ändå Knights of the Old Republic som startade den onda trenden. Min röda stapel lyste starkare för varje gång jag sa något dumt, dödade någon jag inte borde döda eller gjorde någonting jag inte borde gjort. Behöver jag tillägga att jag jublade varje gång?
- Sofia Hård
5. Project Gotham Racing 2 Släppdatum: 28:e november 2003 Speltyp: Racing Utvecklare: Bizarre Creations Utgivare: Microsoft Spelare: 1-8
Respekt. Det är vad det alltid har kretsat kring. Kudossystemet är som gjort för att pressa dig till nya nivåer, att motivera dig att alltid prestera lite bättre och att förnedra dig när du inser hur mycket sämre än alla andra du är. Att fila bort hundradel efter hundradel på sitt personliga rekord för att äntligen, till slut, nå dit man önskat. Och då börja om igen, med nytt mål i sikte. Att sladda sig igenom konport efter konport för att misslyckas med den sista, förbannade, konen som stod två centimeter för mycket åt vänster. Det är så frustrerande att du sliter ditt hår. Men när du väl lyckas, när kudospoängen rullar in, då handlar det om respekt.
- Andreas Berg
4. Burnout 3: Takedown Släppdatum: 10:e september 2004 Speltyp: Racing Utvecklare: Criterion Studios Utgivare: Electronic Arts Spelare: 1-8
Aaaaaaahhhhhhhhhhh!!
Fyfansåjävlasnabbtdetgårmanblirhelt galenheltsjukttokigtsnabbtochvilken rushjagkännerkaninteslutaspelamåste spelamåstekraschamåstelåsauppalla bilaralltingfyfansåfortdetgåååååårrrr!!
Ja, så beskrev Lars Jensen ganska träffande Burnout 3 när han recenserade spelet på gameplayer. Och egentligen behöver man inte gå in mycket djupare på vad Burnout 3 handlade om eller vad som gjorde det så bra, det handlade helt enkelt om adrenalin i mängder. Burnout 3 var så snabbt, stort och actionfyllt att det tog åtskilliga timmar att sänka pulsen efter varje sejour – något som verkligen kännetecknar ett spel i världsklass.
- Sebastian Axelsson
3. Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay Släppdatum: 13:e augusti 2004 Speltyp: FPS Utvecklare: Starbreeze Utgivare: Vivendi Spelare: 1
Man hör med jämna mellanrum att livet på kåken ska vara så himla hårt. Fångarna klagar, vakterna klagar, politikerna klagar, varenda jävel klagar. Är det inte någon som rymmer så är det för många intagna på anstalterna. Är det inte tillräckligt många besökstimmar per vecka är det knarksmuggling i tennisbollar. Och så vidare. Men egentligen är livet på kåken en dans på rosor, i alla fall om man jämför Kumla med Butcher Bay – fängelset som får Guantanamo att likna Skara Sommarland. Till Butcher Bay fördes ärkehårdingen Riddick, mannen med universums svåraste attityd, för att tjäna av ett tämligen välförtjänt straff. Svenska Starbreeze visade oss att A: Det faktiskt gick att göra underverk med filmlicensspel – bara man vågade gå utanför ramarna – och B: Fajting i första person var i själva verket grymt kul. Spelet kom som en blixt från klar himmel och satte snabbt Sverige på kartan över nya, lovande utvecklingsländer.
- Sebastian Axelsson
2. Halo: Combat Evolved. Släppdatum: 14:e mars 2002 Speltyp: FPS Utvecklare: Bungie Utgivare: Microsoft Spelare: 1-16
Om man pratar om heliga kor i samband med en tv-spelsdiskussion är det svårt att inte nämna Halo. Ett av Xboxens tidigaste spel och samtidigt det enskilda spel som har betytt mest för Microsoft-maskinens utveckling från ekonomisk katastrof till storsäljande succé. Sagan om Masterchief och Halo-världen har idag lika stort inflytande och tyngd som de om till exempel Zelda, Ico och Metal Gear Solid. Bungie är idag ett av de mest respekterade och mytomspunna spelföretagen i världen, tack vare den oidentifierbara hjälten Masterchief.
- Sebastian Axelsson
1. Halo 2 Släppdatum: 11:e november 2004 Speltyp: FPS Utvecklare: Bungie Utgivare: Microsoft Spelare: 1-16
Förväntningar kan ofta vara ett gissel. Tusentals förbokningar och miljoner drömmar som längtar, hoppas och på förhand redan älskar ett spel. Är sedan inte spelet guds gåva till människorna ersätts oftast kärleken med hat på två sekunder. Många blev besvikna på Halo 2. ”Vi vill vara mer på jorden!” ropade trädkramarna som inte tänkte på att varje sekund de inte spelade Halo 2 var just på den planeten. Många missade i sin ilska att Halo 2 faktiskt var bättre än föregångaren. Bättre banor, bättre tempo och roligare fordon är min förklaring varför jag föredrog den framför alla andra Xbox-spel. Och så Live!-läget såklart. Efter fem minuter med Halo 2 online är det omöjligt att hitta en bättre spelupplevelse på boxen. Det enda problemet nu, är förväntningarna på Halo 3. De är nämligen inte att leka med.
- Sofia Hård
+ Sebastian Axelsson | 2 dec 2005 16:18
|
|
 |
|