 |
| Dead or Alive 4Xbox 360 | |  | Släppdatum: 2005-12-31 | Utvecklare: Tecmo | Utgivare: Tecmo | Hemsida: Besök hemsida | Genre: Fighting | Antal spelare: 1-4 | Finns även till:
| PEGI: Mer info
|
|  |  |  |
|
Recension Kan en man med långt svart (rockigt) hår som tänder på storbystade barbiedockor göra bra spel? Uppenbarligen, då större delen av Tomanobu Itagakis spel ofta är de som levererar snabbast och bäst action i genren de släpps i. Och med Dead or Alive 4 förbättrar han avsevärt den serie som han är mest känd för och som egentligen bara har förändrats grafiskt över åren. Ja, gott folk, jag har förlåtit honom för Xtreme Beach Volleyball.
Det är några fläskiga förändringar som har skett i del fyra. Den första har hamnat i det numera glasklara kontringsystemet som gör de alltid lika frustrerande kontringarna svårare att utföra, men också gör att de smakar så mycket bättre att bemästra. Det blir ett svårare spel på så vis, men också mycket roligare då det nu verkligen kräver timing och kunskap om karaktärerna för att vinna matcherna. Detta kommer att låta många ha stoltheten i behåll som har fått spö av någon som spelar spelet för första gången.
En annan förändring är draget att blanda in de alltid lika grymt snygga miljöerna i striderna. Vi har sett detta förr, men inte i denna utsträckning. Ett bord eller staket kan nu fungera som avskjutningsramp för dina rövsparkar, en bil kan skicka din motståndare högt upp i luften för att ge dig chansen att dela ut ett gratisslag och en noshörning kan fungera som en vandranda vägg. Nackdelen med detta är att man har ganska dålig uppsikt över när exempelvis en bil är på väg mot spelarna. Det positiva är att matcherna snabbt kan förändras om denna interaktion med miljön används på rätt sätt.
Precis som tidigare lyser Dead or Alive-serien med sin grafik. Miljöerna är stora, detaljrika och har alla de effekter som de flesta inte vet vad de betyder men ändå anser att dessa måste existera i ett spel för nästa generation. Blomblad täcker marken i en trädgård i Kyoto och man vill inte göra annat än att dansa i neonet som skiner i Las Vegas-kopian Gambler’s Paradise. Tyvärr har inte mycket hänt på karaktärsfronten. De så kallade ”kvinnorna” är lika studsiga som tidigare och hudtexturerna ser plastiga ut. Dräkterna har dock fått sig ett rejält lyft och beter sig realistiskt med vind och rörelser.
Nästan nytt i Dead or Alive 4 är Xbox Live-läget som låter dig ge dina vänner några rejäla knogmackor. Karaktärerna är balanserade, lobbyn är helt skogtokigt japansk (med mycket gull-gull) och spelsätten är varierande. Men det är inte där problemet ligger. Live-läget har vissa laggningsproblem vilka naturligtvis helst inträffar när man som minst önskar det. Detta händer dock inte allt för ofta så personligen anser jag inte att det är ett grovt problem, men många kommer säkerligen att göra det. Detta kommer förhoppningsvis att förbättras med en uppdatering, men till dess bör man bara spela med personer från Europa, eller med dem som har en stabil uppkoppling.
Dead or Alive 4 är ingen revolution för slagsmålsgenren, men någon sådan behövs inte heller. Istället får vi en förbättring av en redan stabil slagmålsserie som inte bara är snygg, snabb och har grymma kontroller, utan också briljerar med livslängd som en jättesköldpadda. Bouncy-bouncy!  | |  |
+ PLUS Djupare, längre och snyggare än tidigare | - MINUS Laggigt på nätet |  |
|
|
 |
 |
|
 |
 |
|
 |
|
|