 |
Nyhetskrönika vecka 23 Skolavslutningstider som dessa brukar innebära en del presenter från släkt och vänner, så jag hoppas att ni har fått lite spel och inte en massa konstiga grejer (jag surar fortfarande över skålen jag fick när jag tog studenten). Har ni tur så har släktingen/vännen pungat ut med de lite drygt 900 kronor som Guitar Hero med gitarr kostar, för i veckan stod det klart att spelet och dess nyskapande kontroll tagit sig ändå upp på plats nummer 19 på PC Worlds World Class Awards-lista över det gångna årets 100 bästa produkter. Den enda andra spelrelaterade produkten på listan var Xbox 360 som hamnade på en inte riktigt lika respektingivande 89:eplats, vilket säger en del om hur listan såg ut. Förstaplatsen kneps för övrigt av Intels Core Duo-processor, men jag lovar att den är inte hälften så rolig som 19:eplatsen efter några bärs.
En trevlig nyhet kommer från våra vänner i den stigande solens rike, eller vad man nu kallar det. Japan helt enkelt. Tekniktidningen Ultra One rapporterar att de första Playstation 3-konsolerna kommer att innehålla hårdvara från Playstation 2, detta för att kompensera för frånvaron av den emuleringsmjukvara som ska sköta allt som har med bakåtkompabilitet att göra. Hårdvaran kommer så småningom att bytas ut mot mjukvaran när denna fungerar tillräckligt bra, men för att kunna uppfylla sina löften om full bakåtkompabilitet redan från lanseringen väljer man alltså det lite dyrare alternativet till att börja med. Sony har varken bekräftat eller förnekat det hela. Tänk att det skulle komma en dag när ett jätteföretag faktiskt är villigt att lägga ut lite extra pengar för att uppfylla ett av sina hypade löften. Vart är världen på väg egentligen?
Gränssnittet i Xbox 360, även känt som dess Dashboard, fick äntligen en välbehövlig uppdatering i veckan. Nu kan vi alla tanka hem demoversionen av Rumble Roses XX samtidigt som vi dödar troll i Oblivion. Tårta till programmerarna på Microsoft!
Det spektakel som är advokaten Jack Thompsons korståg mot spelvåldet fortsätter sin framfart. Det senaste försöket att ställa till med ofog kretsar kring ett mord där två ungdomar sköt en 55-årig man i ansiktet efter det att denna inte velat ge dem sin bil, något som tydligen ska vara direkt hämtat från Grand Thef Auto-spelens värld. Thompsons argument till varför just detta har med spel att göra är rent ut sagt skrattretande; "Nobody shoots anybody in the face unless you're a hitman or a videogamer". Det är inte ofta det händer, men när jag läste detta skrattade jag faktiskt högt. Höjden av generalisering? Doug Lowenstein på Entertainment Software Association (ESA) påpekar att det är betydligt djupare problem än tv-spel som ligger bakom något så här tragiskt och jag kan inte annat än hålla med. När det går så långt att man skjuter någon i ansiktet för att man inte får sno personens bil kan det inte stå riktigt rätt till mellan öronen, oavsett om man spelar våldsamma spel eller inte.
Minnesotas guvernör Tim Pawlenty är inte på långa vägar lika extrem som Jack Thompson, men i veckan undertecknade han ett kritiserat lagförslag som innebär att minderåriga i Minnesota som köper spel med vuxenmärkning kommer att få böta 25 dollar. ESA är starkt kritiska till lagen och meddelar att man tänker stämma staten, samtidigt som man viftar med amerikanernas kära First Amendment som bland annat berättigar yttrandefriheten. Man anser att lagen är ett slöseri med pengar och vill hellre se en konstruktiv lösning där man kan utbilda föräldrarna i de olika märkningarna av spel. Det är svårt att ställa sig på någon direkt sida här, båda förslagen har säkert sina fördelar, men vi ska nog inte behöva oroa oss för att något liknande dyker upp i Sverige på ett tag.
Det populäraste spelet på Xbox Live är utan tvekan Halo 2 – något som Bungie nu bekräftar i och med att man har passerat den 500 000 000:e spelade matchen. En halv miljard matcher är verkligen inte fy skam, och frågan som återstår nu är hur lång tid det kommer att ta för Halo 3 att komma upp till samma nivå med tanke på att antalet Xbox Live-användare bara ökar.
Slutligen kan vi rapportera att en av spelhistoriens viktigaste personer har gått ur tiden. Alan Kotok var en av skaparna av Spacewars, världens första datorspel, på Massachusetts Institute of Technology (MIT) i början på 60-talet. Han var dessutom med och utvecklade joysticken. Efter sin tid på MIT arbetade han i 34 år på företaget Digital Equipment och var bland annat med och utvecklade sökmotorn Altavista. Alan Kotok blev 64 år gammal.
+ Jimmy Pettersson | 9 jun 2006 10:00
|
Kommentarer |
 |
hattn | 10 jun 2006 03:41
Måste faktist erkänna att det är en bedrövligt ful bild ni photoshoppat ihop där uppe :(
|
|
|
Anonym | 10 jun 2006 13:49
hattn | I dag 03:41
Måste faktist erkänna att det är en bedrövligt ful bild ni photoshoppat ihop där uppe :( men inte master chief
|
|
|
Underbart sammanfattat som vanligt Jimmy! :) Bra jobbat ^^
|
|
|
 |
|
|
 |
 |
|
 |