Kom ihåg mig! (?)
Senaste spelReleaselistaAnvändarrecensionerLägg till spel
-  Nyheter [2]
-  Förtitt [0]
-  Hands-on [0]
-  Krönika [0]
-  Artikel [0]
-  Intervju [1]
-  Bloggar [0]
 Videor
 Filer



BETYGSÄTT
Ditt
betyg

Snitt-
betyg

Röster: 0

The Movies: Stunts & Effects

PC
Släppdatum:
2006-06-16
Utvecklare:
Lionhead Studios
Utgivare:
Activision
Hemsida:
Besök hemsida
Genre:
Strategi, Simulation
Antal spelare:
1
Finns även till:
PEGI: Mer info
  
The Movies: Stunts and Effects
Textstorlek: Liten + Mellan + Stor» Skriv ut 
- Jackie Chan är min stuntgud. Han är inte bara en oförfärad stuntskådespelare, hans verk är otroligt intelligenta och uppfinningsrika, han kan skapa fantastiskt påhittiga stunts i vilken miljö som helst, med hjälp av vilken rekvisita som helst.

Andrzej Zamovski tillhör kärndesigngruppen på The Movies: Stunts and Effects. Det räcker att ställa honom en enda fråga om Jackie Chan för att han ska börja vräka ur sig språkliga orgasmer om stunthjältens fenomenalitet.

- För mig, som en glupsk älskare av kung fu- och Hong Kong-film, är möjligheten att hyra in och styra sitt eget stuntmanteam det viktigaste tillägget till The Movies-världen. För min del alltså, det finns säkert många spelare som antagligen ser högvis av nya scener och mer avancerade filmskaparfunktioner som något mycket viktigare.

Behövs expansioner?
- När jag spelar The Movies så tycker jag att det känns som att något centralt saknas. När filmindustrin går in i tvåtusentalet får visuella effekter och stuntarbete en allt viktigare roll i strävan efter att skapa en genuin blockbusterupplevelse. Jag känner att ett spel som kallar sig själv för The Movies inte riktigt kan leva upp till sitt namn utan att uppmärksamma de här fullkomligt fundamentala aspekterna av filmindustrin.

Och visserligen har han en poäng, men utifrån Zamovskis beskrivning känns expansionen bara halvmotiverad. Visserligen kommer tilläggspaketet innehålla en del ny rekvisita och ett gäng nya kulisser, men annars är stunt- och specialeffektsprylen den huvudsakliga förändringen. Inga nya filmgenrer och ett helt oförändrat spelsystem.
- Det var hela tiden väldigt viktigt att inte störa flytet från originalspelet, eller kräva orimligt mycket av spelaren när han lägger till stuntscener i sin film. För att lösa det problemet har vi beslutat att låta spelaren själv bestämma när han vill ”spela” stuntmandelen.

När The Movies lanserades talades det mycket om vilken effekt ett mot filmbranschen nischat managementspel skulle få på machinimakulturen, och ett halvår efter lanseringen börjar man se effekterna av spelet.

- Bland The Movies-filmer inspelade av spelare är, på grund av den rena inverkan den hade på mig, The French Democracy min favorit. Under spelets utveckling tror jag att varenda film jag såg var en komedi. Jag undrade verkligen om någon skulle klara av att motstå frestelsen att låta jättekycklingar invadera jorden och istället göra en film som tog upp viktiga ämnen. The French Democracy rörde mig verkligen.

Jag frågar Andrzej Zamovski på vilket sätt han tror att den kommande The Movies-expansionen kommer att utveckla machinimakulturen. Och han svarar inte.

För The Movies handlar inte längre om kultur, det handlar om att sälja crapstunts till barn.


+ Olle Agebro | 12 jun 2006 10:00

Kommentera
Är du inte inloggad kommenterar du som anonym.


Är du inte inloggad måste du ange koden för att kommentera.