 |
Cinemascopespel tack! Ibland beror det på att en 35-milimetersfilm ger ett betydligt slätare intryck än en grynig 16-mm. Oftare rör det sig om rent artistiska aspekter av filmandet. Färgkompositioner, ljussättning och kameravinklar.
Ändå vill jag hävda att cinemascopeformatet står som en garanti för visuellt fantastisk film. Det handlar inte om teknik, snarare respekt. Det signifikativa för de filmer som plåtats genom cinemascope är just en respekt för det estetiska. Inom storleksförhållandet 2.66:1 har några av filmhistoriens vackraste historier skildrats och det är rent deprimerande att glansperioden inte höll längre än femton år från 1953.
Det var ofta problematiskt att filma i cinemascope eftersom scenografin måste anpassas till vidvinkeln och inte kunde spela lika mycket på höjden. Hitchcock retade sig på att konstant behöva höja matsalsbordet och sänka kristallkronan för att få plats med allt inom bildrutan när han filmade middagsscener. Men medan inspelningsdagarna skavde blev slutresultatet inget annat än ömma smekningar för ögonen.
Sedan 1967 har formatet bara använts sporadiskt. När Tomas Alfredsson regisserade Fyra nyanser av brunt för två år sedan blev cinemascopet hans penna och då de inledande vyerna över Sverige projiceras mot en bioduk möter man inget annat än visuell perfektion.
Och jag tror att det var medan jag spenderade en förmiddag med dvd-versionen av filmen som det slog mig. Varför görs det inga spel i cinemascope?
Formatet är det lenaste du kan behandla dina ögon med, och spelmekaniskt skulle upplevelsen bli unik. Ett förstapersonsspel skulle i sällskap med hänsynsfull nivådesign per automatik bli årets intressantaste, ett racingspel som flyter horisontalt skulle vistas i sitt esse genom cinemascope.
Om jag bara får en julklapp i år, önskar jag att det är ett spel i cinemascope.
+ Olle Agebro | 6 dec 2006 09:24
|
Kommentarer |
|
Anonym | 13 dec 2006 17:53
Fyra nyanser är väl filmad i 2,35:1?
|
|
|
Det är helt korrekt, det har inte filmats 2.66:1-filmer sedan början på femtiotalet, formatet moderniserades för att passa bättre för kommerisellt bruk och 2.35:1 brukar sedan dess även det betecknas som cinemascope.
|
|
|
 |
|
|
 |
 |
|
 |