 |
| SkateHands-on  Äntligen. Det är min spontana reaktion. Äntligen ett skateboardspel som inte går ut på något annat än att just åka bräda. Äntligen ett skateboardspel som får mig att jubla när jag lyckas kickflippa upp på en rail för att sedan landa i en manual och avsluta med klassisk Pop Shuvit. I valfritt Tony Hawk-lir hade det varit den enklaste av uppgifter, men i EA:s kommande Skate är det ett mindre helvete.
Många var vi som kände en viss skepsis när Skate utannonserades tidigare i år. Att tricka med styrspakarna istället för knapparna på handkontrollen, är det verkligen möjligt? Var det ens värt att försöka göra ett bättre skateboardspel än Neversofts långkörare? Idag finns det bara två svar på de frågorna - absolut och you bet! Efter en halvtimma på brädan känns det som den mest självklara saken i världen att fliptricka med den analoga styrspaken istället för en tråkig knapp. Det är även en ren befrielse att bara glida runt i en normal skatepark med normala rails, ramper, trappor, curbs och gaps. Jag saknar inte för en sekund möjligheten att kunna flyga 50 meter över en brinnande vallgrav, landa på en rail, grinda runt en hel berg-och-dalbana samtidigt som jag utför ett tiotal olika grabs och fliptrick.
Handlingen i Skate är simpel - skräddarsy din egen karaktär och bli San Vanelonas bästa skatare. För att bli det gäller det att vara bäst på allt du gör, vare sig det handlar om att glida ner för stadens mest trafikerade gata, sätta den snyggaste railen eller göra det mest våghalsiga tricket från kommunalhusets enorma trappa. Se bara till att någon filmar eller fotograferar dig, annars kommer du aldrig att hamna på skate-tidningarnas omslag eller få några sponsorer.
Det här är skateboarding på riktigt och jag håller alla tummar jag har för att EA inte får Tony Hawk-sjukan och spårar ur längre fram i spelet. Jag hoppas istället att de lyckas hålla den härliga nivån på åkandet som jag fick uppleva vid testmontern i Leipzig. Lyckas de med det kommer detta att bli det bästa som hänt skateboardgenren sedan Tony Hawk's Pro Skater 3. Skate släpps den 20 september till Xbox 360 och den 11 oktober till Playstation 3.
Klicka i eller utanför bilden för att stänga den.
Se även

Kommentarer |
|
Anonym | 31 aug 2007 18:12
oooooh jag har längtat efter ett sådant här spel så länge, kommer bli skiit grymt. Närmaste upplevelsen man hittils har kunnat haft är väl ESPN: skateboarding, fast de var inte så väl utfört :/
|
|
 |
Har spelat demot på 360 ett antal gånger nu: JÄDRAR vad jag ska handla det här spelet!
|
|
|
Har också lirat demot på 360:n och det är verkligen helt underbart! Precis som Alexander skriver känns det så skönt att det är så realistiskt. Man kan inte göra en 360 flip-indie-method upp på en rail. Man gör en pop shuvit istället och det är fan tusen gånger snyggare! Sen är det gott att "combo" systemet är ändrat. I THPS måste du göra en miljon trick i rad utan att åka vanligt emellan, du måste göra manuals och skit. I Skate är det uppbyggt på Lines istället. Du åker på en rail, flippar av, kickar dig bort mot nästa mål och gör ett trick där, poängen samlas in. Underbart!
|
|
 |
Kan inget annat än att hålla med! Spelet är grymt beroende framkallande. Ser fram emor det enormt mycket...
|
|
 |
Det ser faktiskt riktigt kul ut. Har inte spela ett skate spel sedan just TH 3. Kanske dags nu
|
|
|
Haha, det här verkar asbra. Ska tanka demot senare idag :D
|
|
|
Demot var riktigt nice fast inte första gången då jag bara såg på det och tyckte att det sög men lär man sig kontrollerna så är känslan så bra och unik och ny men jag håller mej fortfarande till den klassiska Tony Hawk serien som jag alltid gillat
|
|
| |
 |
 |
|
 |