Snabblänk till denna blogg

Senaste kommentarer
Sir Fuzzy of Gamer i Lerkots stand-up: Nu förstår man ivf varför Lerkot hamnade högt på ...
Lerkot Berglind i Svenskproducerad, good mattafacking shit: Det är jag som står för kommentarerna i videon..
Sir Fuzzy of Gamer i Wolf - spelet med spelmusikeN: Jag tänker typ 'tidig sovjetisk techno' lol.

Senaste inläggen

Kategorier
 
Lerkot Berglind 
Lägg till som vän Skicka meddelande   | RANK: 14702  | Offline
 
Registrerad 28 apr 2010  Senaste besök I dag 18:30  


 

Kategori Värdelös humor



Improvisation... tyvärr lyckades inte kameran fånga den känsla av obehag som fanns hos publiken.

19 nov 2010 11:11 | Visningar: 437 | Kommentera (6)


Kategori Magiska spel



När vi svenskar gör spel, går det så här.

17 nov 2010 09:13 | Visningar: 500 | Kommentera (7)


Kategori Magiska spel



Klassiskt Playstation-FPS. Visar banan där alla fienden kommer fram till en och dödar en.

22 jul 2010 14:24 | Visningar: 733 | Kommentera (0)


Kategori Magiska spel
Innan det var särskilt inne med datorhögtalare brukade man använda sig av alternativa metoder för att skapa spelmusik, typ som den i datorn inbyggda PC speakern.



14 jul 2010 13:50 | Visningar: 1076 | Kommentera (3)


Kategori Underliga typer
Spelet E.T. har fått så groteskt mycket kritik. Upphovsmannen Howard Scott Warshaw har kritiserats och förlöjligats genom historien.

Men vem är denne man?

Howard jobbade på Hewlett-Packard och var en speciell, uppmärksamhetssökande ung man. Han utförde alltid en massa practical jokes och hade oftast någon ny twist på livet. En medarbetare brukade sedan berätta historier om Howard när han kom hem, men hon blev inte särskilt imponerad.

Hon jobbade nämligen på ett företag där sådant hände hela tiden. Howard frågade sin medarbetare vilket företag det kunde tänkas vara och han svarade "Atari". Dagen därpå ringde Howard till Atari och bad om en arbetsintervju.

Väl på kontoret gick det ganska bra, men Atari var skeptiska och tyckte att han var för pretentiös för företaget. Han började då böna och be för en chans, erbjöd att minska sin lön med tjugo procent och plötsligt var han en del av Atari.

Han fick göra spelet Yars' Revenge. Marknadsföringsavdelningen på Atari gav honom många olika namnförslag till spelet, men han förkastade allihop. Istället valde han alltså Yars' Revenge och i vanlig Howard Scott Warshaw-anda fanns det anledningar till det.

Yar blir Ray baklänges och spelet utspelar sig i solsystemet Razak, vilket baklänges blir Kazar. Ataris VD på den här tiden hette Ray Kassar, som tyckte det var en ganska kul idé och lät spelet heta som det gjorde.

Därefter fick Warshaw uppdraget att designa ett spel baserat på Indiana Jones-filmen Raiders of the Lost Ark, som då var ett av de storleksmässigt största spelen som gjorts. Steven Spielberg tyckte om spelet och bad Warshaw att göra E.T., spelet vi kanske bäst känner till som en av tidernas största floppar.

På fem och en halv vecka skulle han göra ett storspel och även om utvecklingstiderna då inte var vad de är nu så brukade det ändå ta fem-sex månader att göra klart ett spel. Howard har ofta medgett att han gjorde misstag och borde gjort saker annorlunda med spelet, men att tidsbristen ställde till stora problem.

På något sätt är nog Warshaw ändå den man som ska få minst skuld för fiaskot med E.T.

Men visst var det en speciell herre. Varje eftermiddag rökte medarbetarna på Atari hasch. De som inte gjorde det struntade bara i det, vilket ibland innebar att gästerna på affärsmötena undrade vad i helsike som pågick.

En dag kom Howard till jobbet med halva skägget och andra halvan av mustaschen bortrakad. Nästa dag jagade han folk i korridorerna med en piska. Någon gång försökte några från företaget, inklusive Howard, flyga iväg från högkvarterets tak genom att pumpa helium i en uppblåsbar groda.

När Jack Tramiel köpte in sig i företaget raserades allting. Stämningen förändrades, den synnerligen pengakåte Kassar hade åtminstone låtit en del av kreativiteten leva vidare i företaget och brydde sig varken om dresscode eller practical jokes, men Tramiel var annorlunda.

Tramiel sparkade ut så gott som hela speldivisionen av företaget och satsade uteslutande på hemmadatorerna. När han sedan insåg att det var spelens förtjänst att datorerna sålde så var skadan redan skedd.

Howard Scott Warshaw har sedan dess sysslat med lite av det ena och lite av det andra, men inte särskilt mycket spelrelaterat förutom en kort period på 3DO.

11 jun 2010 14:12 | Visningar: 1126 | Kommentera (0)


Tidigare inlägg
Så här gör man
Det finns så jävla mycket skitspel. Jag blev ...
10 jun 2010 13:54 | Visningar: 927 | Kommentarer: 2

Fem på stan: Har du döpt något barn efter ett spel?
Jörg Karbenzburg, 63, förtidspensionär, Tyskland - För tio år ...
1 maj 2010 13:18 | Visningar: 1189 | Kommentarer: 8

The Hell of the Horsez
Det var en vanlig dag då min vän Torben och jag släntrade in på ...
30 apr 2010 12:33 | Visningar: 841 | Kommentarer: 0

Artdinks verk - kärlek och konfundering
Det finns en japansk spelutvecklare som kallar sig för Artdink. I ...
29 apr 2010 14:50 | Visningar: 660 | Kommentarer: 1

Medlemsrecensioner

Mega Man 9

Wii

deadpool123

I går 17:33

Brutal Legend

PS3

FreddaFromAbove

I går 12:43

LittleBigPlanet

PS3

FreddaFromAbove

I går 02:44

Senaste kommentarerna

Listan uppdateras automatiskt

Senast inloggade gamers

 

Logga in på gameplayer.se

(?)