Detta Game Over sponsras av FonusVisste ni att det finns en yrkeskategori bestående av människor med en oansenlig medieutbildning i bagaget som kallar sig ”produktplacerare”? Deras yrke; att exponera ett varumärke så mycket som bara möjligt i ett medium där reklam än så länge inte anses höra hemma. Fenomenet används främst inom tv- och filmbranschen i dagsläget. Någon läsare kan kanske erinra sig scenen i I Robot där Will Smith försöker sälja Converse-skor till publiken, eller den helt onödiga Xbox-scenen i The Island. Eller att Dr. Cox, när han inte dricker whiskey, dricker Corona med etiketten mot kameran. Det är få storfilmer eller genomslagsserier som kommer ut på marknaden idag utan någon form av sponsor vars produkter mer eller mindre snitsigt placeras i bild lite nu och då. I en tid där TiVo tagit över amerikanska hem och världen överlag börjar trötta på allt vad konventionell reklam heter är produktplaceringens möjligheter reklamarnas frälsare. En möjlighet att göra reklam som inte kan zappas bort eller bläddras förbi.
Det finns redan en del produktplacering i spel. Oftast är det racing eller någon form av idrottsspel det handlar om, där stora annonspelare är en del av en realistisk miljö. Men även i andra sorter av spel, som utspelar sig i en tid- och rummiljö som kan liknas med verkligheten (Anarchy Online) kan produktplacering förekomma. SquareEnix knöt exempelvis ett avtal med Panasonic innan releasen av Final Fantasy: Advent Childen, som tycks ha hållit ända in i produktionen av Final Fantasy 7: Crisis Core. Istället för komradios använder sig Zack och resten av telefoner som alla har Panasonics trademark design, utan att för den sakens skull en enda gång visa upp själva loggan. Även om teknikfreaks säkerligen stör sig på att karaktärerna pratar i mobilen genom att hålla den framför ansiktet och skrika in i den i flera sekvenser störde det inte spelet nämnvärt.
Men vad händer om, eller när, marknaden upptäcker spelmediets fulla potential? Vad händer när de inser att vi inte kan zappa i spel? Coca-Cola-reklam under laddningssekvenserna? Radioreklam som spelas under installationen eller en annons innan man kan öppna huvudmenyn? När ”Game Over”-skärmen visas dyker Fonus logga upp i ena hörnet med en webbadress. Det låter kanske osannolikt, men tyvärr är utvecklingen på väg åt precis det här hållet. När man ska möta sitt öde i början av Fable 2 finns det en kista där en skylt dyker upp om man försöker öppna den; To learn the secrets of your ancestors treasure, go to http://www.fable2.com
Reklam för det egna spelet, den egna hemsidan, mitt i handlingen. Det är ett sådant brott mot kontinuiteten att det kan jämställas med om Viggo Mortensen vänt sig mot kameran efter kröningen i Minas Tirith och påpekat att håravfall knappast är kungligt, men Regaine är ”King of the competition”. Så länge inte reklamen bryter av mot spelets atmosfär och tid/rumsanda kan den accepteras. Vem bryr sig om att det är IKEA-möbler i The Sims eller att färgburkar från Alcro ligger och skräpar i Mirrors Edge? Men i Fable 2 hör inte webbadresser hemma.
Om, eller snarare när, reklambudskapen gör ett ordentligt intåg i tv-spelens värld får vi hoppas att de hyser nog respekt för inlevelsen spelmakarna försöker skapa för att inte krossa dem med uppenbart utplacerade referenser till en konsumtionskultur som inte bör kunna existera inom ramarna för spelets universum. Helt enkelt; visa spelmediet samma respekt som filmen haft under alla år och inte bryta upp illusionen av att man är ute och räddar världen.
Kanske kan det vara lätt att tro att jag är negativt inställd till smygreklam i spel, men så är inte fallet. Reklamens intåg skulle kunna betyda en hel del möjligheter, speciellt för onlinerollspel. Norska Anarchy Online låter folk spela grundspelet gratis och finansierar det med att sälja annonsplatser på anslagstavlor i spelet. Om man ändå ska sitta genom en laddningssekvens, vad gör det om en annons visas under tiden om det gör att man kan dra av någon hundralapp på priset.
När det gäller konsolspel skulle reklamens intåg betyda extra klirr i kassan för utvecklarna. Det skulle kunna bidra till att sänka produktionskostnaderna, vilket är bra nu när vi får allt mer avancerad hårdvara som är svår och dyr att utveckla till. Teoretiskt sett borde det i slutändan bli lite billigare för oss konsumenter och så länge reklamen inte byter mot spelets kontinuitet är det ingen större fara. Men å andra sidan har produktplaceringarna smugit sig in i filmer och tv-serier utan att dessa för dens skull blivit billigare för oss att konsumera. Bio är fortfarande lika dyrt, vare sig hjälten dricker litervis med blaskig öl eller inte.
Har då produktplaceringen och den sponsring som ligger bakom gett oss bättre kvalité på våra filmer och serier? Hade Advent Children varit lika snyggt om Panasonic inte hållit produktionsbolaget om ryggen? Det är svårt att säga. Många fantastiska filmer och serier produceras utan att behöva ta hjälp av företag, men vi kan aldrig säga hur slutresultatet för en sponsrad film hade sett ut om det aldrig fått någon finansiell hjälp. Men i slutändan är allt vi kan göra att spekulera, för det är mot produktplaceringens och reklamens håll vindarna blåser, det enda vi kan göra är att hålla i hatten och hoppas på det bästa.
+ Malin Söderberg | 30 jan 2009 10:00
|
Kommentarer |
|
När det kommer till sportspel tycker jag att reklamen förhöjer känslan av att det är riktiga märken med i FIFA och Skate tex. Dock har produktplacering funnits i våra filmer ungefär lika länge som det har gjorts filmer.
|
|
|
Tycker de är okej med reklam i spel, kanske inte som i fable 2 med hemsidan. Men typ som i Splinter cell spelen har det nästan alltid vart med några "riktiga" prylar, som t.ex. i double agent där han har Nivea for men rak kräm. De tycker jag är lite roligt för då kan man koppla det till verklighteten och det känns lite mer verkligt...
|
|
|
Väldigt intressant artikel. Ett ganska intressant exempel på in-game reklam är Mac-reklamen i MGS4. I varenda scen (nästan) skymtades Mac-skärmar och själv konkade man omkring på en ipod. Detta var rätt intressant med tanke på driften med reklamvärlden man såg i början av liret där man kunde zappa mellan TV-kanaler fullproppade med skum reklam.
|
|
|
Bara inte reklamen irriterar allt för mycket. I sportspel och racingspel så som FIFA, NHL och GRID så är det för mig väldigt viktigt att lagen och bilarna är licensierade. Hur kul är det om ens favoritlag IFK Göteborg bara heter Göteborg och har en ful logga. Eller om man kör en röd sportbil och den heter nått påhittat istället för Ferrari. Men i vissa spel så stör det mig inte alls att gubben håller i en Sony Ericsson eller att han sitter på en dator med Windows. Bara bra för känslan.
|
|
|
Gamer_Tim: Ja, Fifa får inte fortsätta jävlas med Blåvitt som de har gjort de senaste åren ![[cute]](gfx/smilies/cute.gif)
|
|
|
|
I vissa spel måste det vara med Reklam för att få det att kännas mer verkligt. I sportspel (Ink. Motorsport) är det nästan ett måste, för att förhöja känslan. I GTA IV hade det inte skadat med lite mer "riktig" reklam. Det hade också förhöjt känslan. Sims och IKEA är nästan en självklarhet. Folk vill ha IKEA-saker i sitt hus och istället för att moddare ska bygga själva släpper de ett prylpaket. I det kommande Operation Flashpoint 2: Dragon Rising som ska vara väldigt realistiskt och som utspelar sig på en Kinesisk/Japans/Rysk ö (Ön ser ut som i verkligheten i spelet), där hade det inte skadat med lite reklam. Lite Kinesisk Reklam för både det ena och det andra. Reklam i spel kan göra mycket. Och som någon ovanför nämnde. Splinter Cell bör också ha reklam för det ger en mer realistisk upplevelse och det förhöjer känslan. Så är det i många spel. Sen får det inte spåra ur och vara reklampauser m.m. i spelen men ni förstår nog hur jag menar.
|
|
|
Moderna spel bör ha realistisk reklam. En del spel har ju filmposters för filmer som var aktuella vid release - varför inte lägga in ny reklam för en aktuell film när man patchar?
Vi som spelar/spelade BF2 kanske märkte när den nya banan, sponsrad av Intel, kom. Många spelade banan för att det var en bra bana och också omväxling, samtidigt så var det stora Intel-plakat och diverse lådor och grejer med intel-loggor. Jag stördes faktiskt bara lite av att plakaten varen aning för fräsha och inte så skitiga och slitna.
|
|
|
 |
|