Kom ihåg mig! (?)
Senaste spelSpelarkivSläppdatumAnvändarrecensionerLägg till spel
-  Nyheter [4]
-  Förtitt [0]
-  Hands-on [1]
-  Krönika [0]
-  Artikel [0]
-  Pressmedd. [0]
-  Intervju [1]
-  Bloggar [0]
 Filer



BETYGSÄTT
Ditt
betyg

Snitt-
betyg

Röster: 5

Runes of Magic

PC
Släppdatum:
2009-03-19
Utvecklare:
Runewaker
Utgivare:
Frogster Interactive Pictures AG
Hemsida:
Genre:
Rollspel, Fantasy, MMO
Antal spelare:
Obegränsat
Finns även till:
PEGI: Mer info
 
Intervju med Frogsters Joerg Koonen om Runes of Magic
Textstorlek: Liten + Mellan + Stor » Skriv ut 
Runes of Magic har ju blivit riktigt populärt här i väst, och spelarna har ju flockat sig. Vad är det som gjort att just Runes of Magic lockat spelarna så snabbt?

Joerg Koonen, Community Manager på Frogster
Tja, tillsammans med utvecklarna, Runewaker Entertainment, arbetade vi hårt på att få ut spelet på kartan och att justera spelet så att det passade europeiska och amerikanska spelare mer. Så i grund och botten har det nog handlat om en gemensam satsning med god kontakt med pressen och ett utmärkt utvecklingsteam som varit beredd att pusha spelet det där lilla extra.

Det huvudsakliga skälet till just Runes of Magics framgång är förmodligen just för att vi spenderade så mycket tid på att anpassa spelet så att det skulle passa den ”västerländska” smaken. Runewaker och vi på Frogster diskuterade länge och väl hur vi tyckte spelet skulle se ut och kännas och använde det sedan som underlag till hur vi förbättrade basen spelet står på.

När vi gick in i både den stängda och öppna beta-fasen, då bidrog testarna med ännu mer feedback som vi använde för att förändra de existerande spelsystemen, så att vi bättre kunde tillgodose spelarnas behov. Vi anpassade och förbättrade dödsstraffsystemet, det nya inlärnings-området, startzonerna och de bakomliggande stridsformlerna av ett modernt aktuellt onlinerollspel.

Mycket av den sortens feedback rullar ännu in och analyseras fortfarande. Information som kommer att användas till kommande uppdateringar, tillägg och expansioner.

Kort kan man väl säga att spelet är framgångsrikt tack vare – i stigande ordning – bra marknadsföring, bra och värdefull feedback från vår community och ett fantastiskt utvecklingsteam som gör sitt bästa för att varje dag förbättra spelet.

Vad skulle du säga är de största skillnaderna mellan just den västerländska och asiatiska marknaden för onlinerollspel och vad har varit den absolut största utmaningen i att importera Runes of Magic hit till oss?

Från min begränsade erfarenhet med den asiatiska marknaden så är det mest iögonfallande jag lagt märke till är att folk där borta har en helt annan känsla för prestation. De gillar det sociala sammanhanget, eftersom många spelar på caféer och går ihop i grupper där, jagar tillsammans, chattar och dräper monster för xp och bättre föremål. Essentiellt betyder det att när de går ihop i grupper för att döda monster så kan de åstadkomma mer i form av xp och pengaflöde till exempel.

Spelare i Europa och Amerika å andra sidan föredrar spel som ger de en känsla av prestation genom att klara av uppdrag och påverka spelvärldens handling. När det kommer till visuell stil föredrar vi även lite mer ”realistiska” teman, medan asiater uppenbarligen föredrar skarpa, skinande kulörer och de eventuellt manga-liknande monstren.

Så det var väl egentligen ingen större utmaning att ta Runes of Magic hit, eftersom spelets grund var i bra form till att börja med. Runewaker utvecklade ursprungligen spelet med just det här i åtanke. De la till hundratals och åter hundratals med nya uppdrag och modifierade systemet något mer för den ”västerländska” publiken. Vi bytte till exempel ut de manga-aktiga och svampliknande varelserna i tutorial-läget mot Kobolder, vi bytte dödsstraffsystem som sagt och balanserade ett antal andra system utöver det.

Influenserna från spel som World of Warcraft, Everquest och Runescape i Runes of Magic är rätt uppenbara för spelare som är bekant med de spelen. Tror du de här likheterna gynnar eller skadar Runes of Magic i längden?

Om du tittar närmare kommer du hitta mångt fler likheter mellan Runes of Magic och dess föregångare. I det förflutna har många spel introducerat briljanta och coola inslag som berikat spelupplevelsen för sina spelare. Över tid har tusentals spelare njutit av just dessa inslag och lärt sig att älska dem.

Under utvecklingen av Runes of Magic har Runewaker tittat på många spel och analyserat vad det är som gjort att spelare älskat dem. Genom att kombinera dessa idéer med deras egna koncept och integrera flera andra spännande inslag såsom Windrunner minispelen, en typ av hästlopp, skapade man Runes of Magic.

Alla influenser från andra spel kommer eventuellt att gynna spelet och spelarna. Runes of Magic erbjuder enkel tillgänglighet och låter spelarna ha roligt med en mängd olika aktiviteter. Och på grund av just detta kommer spelare mest troligen att spendera ännu mer tid i spelet, eftersom de vet vad de kan förvänta sig och kommer att hitta alla de coola saker de gillade i de andra spelen och en hel massa mer.

När vi ändå är inne på att diskutera ämnet, tror du att mmo-genren är i behov av bättre standarder inför framtiden?

Om man tittar på dagens mmorpg-scen kan vi se att det finns en hel del framgångsrika spel som har gott om bra och intressanta inslag. Dessa spel har, förstås, definierat särskilda standarder i form av tillgänglighet, nyckelinslag och så vidare.

Varje nytt spel som utvecklas kommer att jämföras med sina föregångare och varje nytt inslag kommer att jämföras mot det spel som tidigare hade någonting liknande. Så det ska sägas att det inte är en dålig idé att titta på vad som redan finns, ta av det och se hur det kan vidareutvecklas.

Personligen anser jag att framtida spel kommer att utmärka sig inte så mycket genom olika variationer av inslag som de kommer att göra det genom innehåll, handling och miljö istället. Vi har sett spel som försökt för mycket att göra någonting radikalt annorlunda och nytt och som totalt havererat tack vare dåligt genomförande.

Min förklaring till detta är att det i början bara fanns ett fåtal skickliga utvecklare där ute. Nu när genren och företagen har växt så finns där fler människor som arbetar med onlinerollspel som kan tricken, som vet vad som funkar och som inte funkar.

Och trots att jag inte tror att genren behöver ”bättre” standarder i sig, såsom i ”nästa generation måste göra precis allt bättre, så tror jag att framtidens spelstandarder kommer att växa fram naturligt.

Okej, vi fokuserar på Runes of Magic igen då. Vad anser du att huvudskälen är till att spelare borde prioritera just ert spel framför andra spel i genren?

Runes of Magic erbjuder massvis med saker, tonvis med uppdrag och lättillgänglighet. Nya spelare kommer att älska det faktum att spelet sakta introducerar de till världen och dess många grundläggande inslag, allt från att slåss till att hantverk, från lägenhetssystemet till auktionshus och så vidare. Ju längre en karaktär tar sig genom de första zonerna, ju mer kommer spelaren att lära sig om spelet och dess spelmekanismer.

Veteraner kommer att älska det faktum att de kan starta Runes of Magic och direkt ge sig in i spelet utan att behöva lära om sig allt igen. De kommer att introduceras till nya element som gör Runes of Magic unikt, såsom lägenheter och dubbelklassystemet, medan de enkelt kan spela och förbättra sin karaktär.

Det skulle förmodligen gå bortom den här intervjuns omfattning att förklara – eller ens lista – alla de spelelement som gör Runes of Magic så speciellt, men jag kan ju nämna några få. Vi har dubbelklasssystemet som låter spelare kombinera två klasser i en vilket ger stor variation i spelandet. Vi har även första versionen av guild vs guild-krigssystemet på plats där spelare kommer att känna göra räder mot varandras slott.

Sen så finns förstås alltid den där poängen som klart särskiljer oss från andra spel, Runes of Magic är nämligen helt gratis att spela och vi har ingen månadsavgift alls. Även när det kommer till vår affär där man kan köpa drycker och bonusföremål och annat som kanske snabbar upp spelandet så säljer vi inget som ger orättvisa fördelar för de som betalar, såsom rustningar och vapen. Dessutom kan spelare få tillgång till det mesta, om inte alla, föremål från shoppen även genom att samla belöningar från dagliga uppdrag.

Så där finns gott om skäl för både nya spelare och veteraner att åtminstone ge Runes of Magic ett försök.

Angående just klassystemet, varför valde ni att inte inkludera hybridklasser och kommer ni i framtiden att öppna upp fler klasser för spelarna?

Trots att vi inte har just hybridklasser så har vi ju dubbelklassystemet. Det systemet låter spelare att först välja en av sex grundklasser tills de når level tio, då de får välja en annan sekundär klass. Efter det har spelare tillgång till både primära och sekundära färdigheter av den första klassen samt en uppsättning färdigheter från den sekundära klassen. På så sätt kan spelare kombinera till exempel krigare och präst och blanda närstridsfärdigheter med prästens helande och beskyddande besvärjelser.

Det går dessutom att byta vilken som ska vara primär och sekundär . När en spelare väl bytt klass så kommer han eller hon att ha alla prästen färdigheter primärt istället och ett fåtal av krigarens närstridsfärdigheter som hjälper prästen att försvara sig om fienden kommer för nära.

Och utöver den mångsidigheten har vi lagt till några speciella ”Elit-färdigheter” som är specifika för just de olika klasskombinationerna. Bara ett exempel är kombinationen magiker och tjuv som gör det möjligt att lägga ut giftfällor vid magikerns besvärjelseradie.

Erfarenheten har lärt oss att när det gäller just hybridklasser så är de oerhört svåra att balansera och just därför ville vi få det rätt från början och fokuserade bara på grundklasserna. Men jo, vi har faktiskt ett fåtal koncept längre fram i pipelinen men det är arbete ännu under utveckling. Men vi kan säga som så att nästa klass kommer att gå väldigt bra ihop med den nya rasen vi planerat introducera.

Just det, finns det i och med en ny ras några planer på att hjälpa motivera spelare att skapa fler karaktärer, med tanke på att det kan bli lite tradigt att köra om samma startzon hela tiden?

Eftersom vi faktiskt arbetar på att lägga till en ny ras så kommer det en helt ny zon för just den rasen. Vi har tittat på de första bilderna redan och är riktigt upphetsade över det annorlunda och unika utseendet på det området.

Självklart har vi redan tänkt på framtida expansioner och tillägg efter det som kommer att introducera ännu mer innehåll och inslag. Vi kan tyvärr däremot inte ge så mycket information om det då det återigen är under utveckling fortfarande.

Finns det några andra framtida planer för Runes of Magic? Vad händer efter Chapter 1? Kan det finnas någonting mer ni vill kittla vår nyfikenhet med?

Efter allt jag redan sagt så långt så kan jag säga att vi är på gång med fler nya zoner riktigt snart. De första versionerna antyder en sydamerikanskt Aztek eller Maya-inspirerad miljö, komplett med trappyramider, ormar och spindlar.

Det kommer förstås att komma fler grottor och dungeons, fler uppdrag och en massa nya inslag och vi kommer att vidareutveckla den redan existerande handlingen.

Alla dessa uppdateringar och tillägg kommer att vara helt gratis också, så våra spelare kan förvänta sig att Runes of Magic kommer att fortsätta växa och erbjuda många fler utmaningar i framtiden.


+ Johan Eklund | 21 maj 2009 14:05
Se även
Runes of Magic får sina första riktiga uppdatering
Nyhet PC
2009-04-10
Runes of Magic - Bring on the Dwarves Trailer
Trailer PC
2009-03-27
Runes of Magic
Recension PC
2009-03-19
Runes of Magic - Cinematic - Release Trailer
Trailer PC
2009-03-16
Runes of Magic
Hands-on PC
2009-02-16


Kommentarer
Simon Hansson | 21 maj 2009 17:17
Ser riktigt trevligt ut :)
AntoniuzZzZ | 21 maj 2009 18:59
Finns det ute nu?
Lars Jensen | 21 maj 2009 19:17
Antioniuz: Ja, det släpptes för nästan tre månader sedan.
AntoniuzZzZ | 22 maj 2009 22:56
Cool
Kommentera
Du måste vara inloggad för att kommentera. Registrera dig här

Infamous

Av: Stefan313
Visningar: 7
Xssariar

Inloggningar 363
Skapade trådar 8
Postade inlägg 51
Skickade PM 4
Besök på Min sida 2439