 |
| Forza Motorsport 3
Xbox 360 |
|
 |
Släppdatum: Ej angivet |
Utvecklare: Turn 10 |
Utgivare: Microsoft Game Studios |
Hemsida:
|
Genre: Racing, Simulation |
Antal spelare: 1 |
Finns även till:
|
PEGI: Mer info
|
|
 |
 |
 |
|
Förtitt 
Det har gått ett bra tag sedan jag recenserade Forza Motorsport 2, men min kärlek finns fortfarande kvar. Inte bara för att min bror undangömde mitt exemplar av spelet och sa att det var borta, men också för att det är ett riktigt bra racingspel som förtjänar alla lovord det kan få. Det dröjde inte länge innan Turn 10 och Microsoft skulle utannonsera och stolt visa upp Forza Motorsport 3, en uppföljare som ser ut att vilja tilltala både de mest insatta bilentusiaster som de lite mindre insatta som bara vill njuta av en uppsjö vrålåk.
Forza 3 har inte bara fått en rejäl grafisk uppgradering jämfört med sin föregångare, utan också många extra saker som ska hjälpa till att få den stora massan. En sådan lite udda ny tillgång är möjligheten att spola tillbaka tiden under ett lopp. Detta har vi sett tidigare i Race Driver Grid för något år sedan men det här är första gången något liknande finns med i Forza-serien. Utvecklarnas förhoppning är att detta ska rädda folk från att bli lack på att köra om race på grund av ett litet misstag. En briljant idé säger den trötta gamern inom mig som vill ha allt serverat. Även ett videoverktyg kommer att finnas med i spelet för att du på ett så spektakulärt sätt som möjligt ska kunna snickra ihop egna filmer och dela dem med dina kompisar. Detta är ytterligare ett steg i Turn 10:s vilja att koppla samman sina spelare och skapa en attraktiv community, något de just nu verkar vara ganska ensamma om. Naturligtvis återvänder även seriens auktionshus där du kommer att kunna sälja dina bilar, eller köpa om du inte har orken själv att skapa egna konstverk på lacken.
Självklart har spelets fått sig sin standarduppgradering av fysik, ljud och grafik. Som nämnt har grafikmotorn fått sig en rejäl make-over och spelet kan konkurrera med även de snyggaste av racingspel på marknaden och kommer att vara låst till 60 stabila bilder per sekund. Fysiken kommer att vara mer realistisk än tidigare och nu även göra det möjligt att slå runt med bilen, vilket gör de nya bilklasserna extra intressanta. Bilar som går lågt mot marken kommer exempelvis att ha svårare att slå runt än andra, exempelvis den nya klassen stadsjeepar. Antalet bilar har fått sig en rejäl ökning från runt 300 i Forza 2 till närmare 400, och samtliga kommer att innehålla en cockpit-vy för ökad realism.
Det ska bli intressant att se åt vilket håll de bittra rivalerna Microsoft och Sony tar sina respektive racingserier i framtiden, men om Forza Motorsport 3 skvallrar om framtiden kommer serien att lägga extra mycket fokus på att blanda lättillgänglighet med djup och låta spelare dela sina upplevelser och spänna deras kreativa ådror ikapp med att de bränner gummi på banorna. Hatat från båda sidors fans kommer att stå som spön i backen när det närmar sig release, men då Forza 3 visar att det tar en lite annorlunda väg jämfört med sin konkurrent känns det ganska självklart att båda spelen bör stå på varje bilfreaks önskelista.
Klicka i eller utanför bilden för att stänga den.
Se även

Kommentarer |
|
Fint! Älskar svårigheten i sånna här ''Simulatorer'' eller vad man ska kalla det :)
|
|
|
Fan vad jag längtar! Verka kunna bli hur jävla bra som helst :D
|
|
|
Verkar väl bli bra men.... 400 bilar? Bara jag som tycker att sånt är... ptjaa... jobbigt!? Aja....
|
|
| |
 |
 |
|
 |