Kom ihåg mig! (?)
Senaste spelSpelarkivSläppdatumAnvändarrecensionerLägg till spel
-  Nyheter [2]
-  Förtitt [1]
-  Hands-on [0]
-  Krönika [0]
-  Artikel [0]
-  Pressmedd. [0]
-  Intervju [0]
-  Bloggar [0]
 Videor
 Filer



BETYGSÄTT
Ditt
betyg

Snitt-
betyg

Röster: 2

Singularity

Xbox 360
Släppdatum:
2010-06-29
Utvecklare:
Raven Software
Utgivare:
Activision
Hemsida:
Besök hemsida
Genre:
Action, Förstaperson, Sci-fi
Antal spelare:
1
Finns även till:
Playstation 3, PC
PEGI: Mer info
Förtitt
Textstorlek: Liten + Mellan + Stor » Skriv ut 
Visst är det jobbigt när tiden pajar? Att förlora lite tid en våt fredagskväll är väl inget konstigt, men att finna sig femtio år tillbaka i tiden och jagad av muterade monster är kanske mindre skoj. Betydligt roligare är det i så fall att själv få leka tidspolis och skicka folk all tidens väg. I Singularity är det du som får välja: ska dina fiender bli hundra år äldre, eller hundra år yngre?

Sovjet höll på med en massa skit under kalla kriget. Inte räckte det med att ha atombomber till att spränga jorden till grus och småsten sjuttioelva gånger, inte. Nej Stalin ville ha mer. Därför var det inte konstigt att han nästan lade en knäckstrut i byxorna när han hörde talas om det spännande nya materialet E99. På en topphemlig ö satte han en hög forskare på att peta lite här och pilla lite där tills man på något vänster fått fram ett nytt supervapen som man kunde skrämma jänkarna med. Det gick ju som det gick och efter en sjujäkla smäll som ödelade hela forskningsbasen tvingades Stalin dra ur proppen på projektet. Men vad var det egentligen som hände?

Femtio år senare har amerikanska regeringen fått nys om forskningsbasen, och kan såklart inte låta bli att köra näsan i blöt. Här kommer du in. Som piloten Nate Renko störtar du på ön, och tvingas försöka jaga rätt på din andrepilot och en väg bort från ön. Vilket, såklart, är lättare sagt än gjort, eftersom Nate snart märker att ön befinner sig i en slags tidslimbo, som skickar honom fram och tillbaka mellan nutid och femtiotal. Men Nate, som en riktig amerikan, gnäller inte. Jagad av ryska soldater från både nutid och dåtid, och dessutom muterade tidsmonster från någonstans mitt emellan lägger han vantarna på Time Manipulation Device och sätter igång att smiska kommuniststjärt på löpande band.

Time Manipulation Device, eller TMD är en tidsmanipuleringsapparat och även grundstenen i Singularity. Trots ett föga innovativt namn kommer denna öppna för en flertalet spelmässigt intressanta möjligheter. Den har nämligen en rad funktioner, den ena mer perfekt för sattyg än den förra. Funktionerna är indelade i fyra kategorier, Revert, Age, impulse och Stasis.

Revert ger dig förmågan att vrida tillbaka klockan för något eller någon. En trasig bro blir hel, en fiendesoldat återbildas till en slemmig fläcka på marken. Age gör precis tvärt om och kan rosta sönder ett lås framför dina ögon och förvandla fiender till skröpliga gamla män och slutligen till en hög med ben och damm. Impulse är ungefär som det låter, en energiimpuls som skickar motståndare all världens väg och motsatsen Stasis drar föremål och soldater till spelaren.

Det senare kommer fungera på nästan precis samma sätt som Gravity Gun i Half-life, men med en, enligt utvecklarna monumental, skillnad: eftersom det är tiden vi pular med och inte gravitationen så kommer allt som plockas upp frysa ögonblicket. Vad innebär detta spelmässigt? Till exempel kan du ta lyra på en granat och sedan springa runt med denna precis så länge som du känner för. Utöver detta finns även den fantastiska uppfinningen Chronolight, som fungerar som en ficklampa, fast istället för att lysa upp mörker visar den hur platsen man lyser på såg ut för femtio år sedan.

Alla förmågor kommer kunna uppgraderas under spelets gång. Impulse kommer bli kraftig nog att ha ihjäl mindre fiender och Stasis kommer kunna plocka upp större föremål. Både Revert och Age kommer börja fungera snabbare. Att de man ”skjuter” på inte kommer förändras direkt efter att de träffats bäddar dessutom för mycket sadistiskt skoj. En tungt beväpnad soldat som plötsligt krymper ur sina kläder hade nog satt ett leende på fler ansikten än mitt.

Utöver att hälla bensin på din sadistiska läggning öppnar TMD för pusslande av alla dess slag. Tar trädet dig inte högt nog? Sätt dig bara bekvämt på en gren, och låt det åldras femtio år. Behöver du ta dig igenom betongväggen? Lite tidsmagi och presto, enbart lite grus finns kvar. Vid flera punkter i spelet kommer du kunna superpumpa verktyget och återställa stora byggnader och tankerskepp, fast då bara tillfälligt. Detta bäddar för feta scener där spelaren får springa genom en byggnad som rasar under ens fötter.

X-Men Origins: Wolverine visade att Raven Software hade en hel hög potential. Om de lyckas förvalta all de fantastiska idéer som Singularity innehåller kommer det här bli något av hästlängder.


+ Linus Svensson | 12 maj 2010 10:16
Se även
Singularity
Recension XB360
2010-07-01
Nyhetskrönikan v.20
Nyhetskrönika 
2010-05-21
Ny Singularity-trailer
Nyhet 
2010-05-17
X-Men Origins: Wolverine
Recension XB360
2009-05-11


Kommentarer
Jan Ax | 16 maj 2010 16:09
Saber Interactive försökte göra något liknande med sin titel Timeshift som enligt min mening bara blev ett halvdant och mediokert spel även om det såg häftigt ut innan release. Även om jag blev besviken på Timeshift så har jag starka förhoppningar på Singularity. Att kunna manipulera tiden på olika sätt verkar vara något riktigt coolt bara man får till det rätt.
Kommentera
Du måste vara inloggad för att kommentera. Registrera dig här

BioShock

Av: Scarfejs
Visningar: 475
Whatever | 2 aug 2010 23:00
Garena

Inloggningar 30
Skapade trådar 9
Postade inlägg 120
Skickade PM 0
Besök på Min sida 1426