Retrofili
- I åratal har jag velat se ett nytt spel till Mega Drive. Men ingen tillverkade dem längre. Till slut förstod jag att om inte jag gör spelet, så kommer ingen göra det!
Retrofili, tänker jag. Det är väl inget ord på riktigt men Brandon Cobbs uttalande här ovan får mig att tänka på det. Kanske fångar det själva essensen av retrofili. Kanske låter den sig fångas av något mindre, som att känna mer pirr i magen inför en kommande Mega Drive-titel än något till next-gen. Trots att jag vet att det nya Xbox 360-spelet säkert kommer ha jättefina explosioner och sådan där normalmapping som ska vara så normal och bra.
1987 fick Brandon Cobb en Apple II av sin Mormor, som hade hört att datorer var utmärkta som studiehjälpmedel. Cobb satt uppe hela natten och spelade. Fast inte bara, han utvecklade egna små program också.
På den vägen är det. 2004 grundade han indiehuset Super Fighter Team med det uttalade målet att väcka nytt liv i annars döda spelmaskiner. I ett samarbete med C&E; inc, en gång den ledande spelutvecklaren i Taiwan, tillskansade han sig rättigheterna att göra en av deras mest populära titlar - Beggar Prince - redo för en världsomspännande release. I Taiwan släpptes det redan 1996 under namnet Xin Qi Gai Wang Zi och nu, tio år senare, kan vi västerlänningar åtnjuta en översatt samt smått modifierad version. Men räcker det? Det är trots allt ett gammalt spel från en helt okänd spelutvecklare. Kan det på allvar konkurrera med modernare titlar?
- Många av de nyare spelen saknar passion och originalitet. Vi erbjuder ett helt nytt spel som inte följer denna tråkiga trend. Beggar Prince kommer vara en innovativ upplevelse för alla som vågar prova det.
Retrofili, tänker jag igen. Vaga argument om känslor och nostalgi som jag kan höra på vilket spelforum som helst. Efter att ha spelat Beggar Prince är originalitet kanske inte det första man tänker på. Samtidigt är det svårt att kritisera ett projekt som detta. Det riktigt skriker ”eldsjälar” och ”icke-kommersialitet”. Cobb själv säger att han kommer vara glad ifall han tjänar tillräckligt för att kunna köpa ett exemplar av sitt eget spel.
Hur kommer Super Fighter Team gå vidare efter Beggar Prince?
- Just nu för vi diskussioner kring ett antal projekt som jag inte kan gå in på närmare. Men lita på att vi kommer fortsätta att koncentrera oss på marknaden för äldre konsoler.
Svaret gör mig lite lättad. Det finns plats för det förflutna även i framtiden. Så länge vi har retrofiler som Brandon Cobb bland oss i alla fall.
+ Johan Martinsson | 8 aug 2006 12:00Retrofili, tänker jag. Det är väl inget ord på riktigt men Brandon Cobbs uttalande här ovan får mig att tänka på det. Kanske fångar det själva essensen av retrofili. Kanske låter den sig fångas av något mindre, som att känna mer pirr i magen inför en kommande Mega Drive-titel än något till next-gen. Trots att jag vet att det nya Xbox 360-spelet säkert kommer ha jättefina explosioner och sådan där normalmapping som ska vara så normal och bra.
1987 fick Brandon Cobb en Apple II av sin Mormor, som hade hört att datorer var utmärkta som studiehjälpmedel. Cobb satt uppe hela natten och spelade. Fast inte bara, han utvecklade egna små program också.
På den vägen är det. 2004 grundade han indiehuset Super Fighter Team med det uttalade målet att väcka nytt liv i annars döda spelmaskiner. I ett samarbete med C&E; inc, en gång den ledande spelutvecklaren i Taiwan, tillskansade han sig rättigheterna att göra en av deras mest populära titlar - Beggar Prince - redo för en världsomspännande release. I Taiwan släpptes det redan 1996 under namnet Xin Qi Gai Wang Zi och nu, tio år senare, kan vi västerlänningar åtnjuta en översatt samt smått modifierad version. Men räcker det? Det är trots allt ett gammalt spel från en helt okänd spelutvecklare. Kan det på allvar konkurrera med modernare titlar?
- Många av de nyare spelen saknar passion och originalitet. Vi erbjuder ett helt nytt spel som inte följer denna tråkiga trend. Beggar Prince kommer vara en innovativ upplevelse för alla som vågar prova det.
Retrofili, tänker jag igen. Vaga argument om känslor och nostalgi som jag kan höra på vilket spelforum som helst. Efter att ha spelat Beggar Prince är originalitet kanske inte det första man tänker på. Samtidigt är det svårt att kritisera ett projekt som detta. Det riktigt skriker ”eldsjälar” och ”icke-kommersialitet”. Cobb själv säger att han kommer vara glad ifall han tjänar tillräckligt för att kunna köpa ett exemplar av sitt eget spel.
Hur kommer Super Fighter Team gå vidare efter Beggar Prince?
- Just nu för vi diskussioner kring ett antal projekt som jag inte kan gå in på närmare. Men lita på att vi kommer fortsätta att koncentrera oss på marknaden för äldre konsoler.
Svaret gör mig lite lättad. Det finns plats för det förflutna även i framtiden. Så länge vi har retrofiler som Brandon Cobb bland oss i alla fall.
![]() |
||||
Relaterade bilder | ||||
|

Fler publikationer
Fredagsspel 032: Action TurnipArtikel |
Årets spel 2010, del 1Artikel |
Enkelheten blir teknikens offerKrönika |
Fredagsspel 031: One ChanceArtikel |
Fredagsspel 030: QWOPArtikel |
Jag gillar inte ordet retrofili, fili ger en väldigt dålig klang och "retrofili" verkar som en dålig sak.