Virtual Console 1 - Bomberman '93, Super Mario 64, Solomon's Key och Toejam & EarlVirtual Console låter dig uppleva flydda tider på nytt. Men risken är att flydda tider kanske inte var fullt så bra som man trodde att de var. Ett nostalgiskt skimmer lägger sig ofta över våra spelminnen, ett skimmer som ibland får oss att tro att även de allra sämsta spelen faktiskt var bra. Som tur är har Gameplayer ett finmaskigt filter som filtrerar bort detta nostalgiska skimmer och låter oss spela spelen så som de verkligen är – vissa dåliga, andra fortfarande bra. Eftersom detta filter är både dyrt och krångligt att tillverka för gemene man skall vi med vårt filter analysera Virtual Consoles spelutbud och sedan upplysa er om vilka spel som är värt att lägga Wii Points på – helt utan nostalgiskimmer (förhoppningsvis i alla fall, filtret kan komma att släppa igenom lite skimmer, men det är försvinnande lite i så fall.)
Fyra spel står på menyn i denna första artikel om Virtual Console-spelen. Eftersom det rör sig om återutgivningar av gamla spel kommer vi inte att använda oss av betyg i vanlig bemärkelse, utan varje spel får i stället ett omdöme huruvida det är köpvärt eller inte.
Bomberman '93 Ursprungligt format: Turbografx Kostnad: 600 Wii Points
I tävlingen ”Världens bästa flerspelarlir” skulle Bomberman placera sig åtminstone på en topp fem-placering, för det är i flerspelarläget som Bomberman verkligen skiner upp och förgyller våra liv. Fem spelare kan man vara som mest, har man fyra Wii-motes spelar den femte med en kubkontroll, och det är hur roligt som helst. Enspelarläget är inget att skriva hem om, det är inte dåligt men heller inget värt att lägga ner någon större tid på om man har en eller fyra kompisar tillhanda. Bomberman ’93 är en given titel och bör införskaffas av alla. Nu.
Omdöme: Köpvärt
Super Mario 64 Ursprungligt format: Nintendo 64 Kostnad: 1000 Wii Points
Alla 3d-platformsspels moder (fader?) är tillbaka. Det är intressant att se hur stilbildande Mario 64 egentligen var - kamerasystem, kontrollmetod, ja det mesta sattes standarden för den dagen 1996 då Mario tog det publika klivet in i den tredje dimensionen. Med sina 1000 Wii Points är i skrivande stund Super Mario 64 det dyraste spelet på Virtual Console - men på samma gång ett av de allra mest köpvärda. Visst har tidens tand naggat lite i kanterna i vissa avseenden, men på det stora hela är Mario 64 ett givet köp och bör ingå i alla Virtual Console-samligar.
Omdöme: Köpvärt
Solomon’s Key Ursprungligt format: NES Kostnad: 500 Wii Points
Solomon’s Key är svårt. Sådär riktigt, oförlåtande svårt som bara gamla spel kan vara. En ständig ström fiender från källor som aldrig sinar, tidspress, begränsat antal magiska skott och omedelbar död vid kontakt med en fiende är några av de element som gör Solomon’s Key så svårt. Inte nog med det, man skall ovanpå allt detta pussla sig igenom ett stort antal rum genom att trolla fram och bort stenblock. Rent utsagt elak leveldesign och alldeles för hög svårighetsgrad gör att Solomon’s key inte är köpvärt, vilket är synd då det i grund och botten är ett roligt spel.
Omdöme: Inte köpvärt
Toejam & Earl Ursprungligt format: Sega Mega Drive Kostnad: 800 Wii Points
Jag vet att jag hade roligt tillsammans med Toejam och Earl när det begav sig i början av 90-talet, men när spelet nu ligger i min Wii är det inte alls så roligt som jag mindes det. På sin höjd är Toejam and Earl lite småkul tillsammans med en kompis men alldeles, alldeles jättetrist ensam. Ryckiga animationer och en skärm som scrollar allt annat än mjukt gör inte saken bättre – tiden har hunnit ifatt Toejam and Earl. Musiken är däremot fortfarande ganska funkigt skön, men tyvärr, planeten Funkatron funkar inte längre.
Omdöme: Inte köpvärt
+ Marcus Toftedahl | 19 jan 2007 10:10
|
Kommentarer |
|
|
Rolig läsning. Vågar man hoppas på en sån här artikel vid varje VC släpp?
|
|
|
Fredrick Lindgren: Det står ju "del 1" så räkna med att dessa kommer med jämna mellanrum.
Toejam & Earl blir vad än Mr. Marcus säger ett av de första spelen jag laddar hem när jag skaffar min Wii. Bara musiken gör köpet värt det lilla man betalar.
|
|
|
 |
Mannii: Så lite så :)
Fredrik: Det kommer bli en återkommande serie, precis som Gustav säger.
Gurra: Räknade med minst sju sådana kommentarer ang. Toejam :) Men jag tycker det inte håller idag, tyvärr. Förutom musiken då, som är skön.
Thomas: Bara Bomberman på VC är värt att skaffa Wii för! (Eller iallafall en av anledningarna). Sedan är Bomberman en väldigt bra anledninga att skaffa fyra kompisar också, som man kan bomba sönder och samman.
|
|
|
Bomberman måste införskaffas snarast! Och det du säger om TJ&E; är verkligen så sant som det kan bli. Laddade ner det för att jag har så himla bra minnen (våning 0, den läskiga gräsklipparmannen, ön med massa paket, hemplaneten, musiken... ja ni vet) av det men det blir inte riktigt samma sak. Känns mkt enklare nu och helt enkelt tråkigare :\
|
|
|
Anonym | 19 jan 2007 16:46
Rent utsagt elak leveldesign och alldeles för hög svårighetsgrad gör att Solomon’s key inte är köpvärt, vilket är synd då det i grund och botten är ett roligt spel.
Jag har klarat spelet men då på rom så man kunde spara när man ville. Tror inte man kan spara i det egentligen. Det är ett kul spel och kan man kommer över det för ett lågt priset så kan det kanske vara något. Eller på annat sätt. =)
|
|
|
Eller så köper man Gameboy-versionen som jag har av SK. (vet inte om det finns fler olika) Riktigt skoj med bra stegring på svårighetsgraden.
|
|
 |
Pimepto:
Är det inte Solomons Club det heter till Gameboy? Tror jag hade det till den gamla-gamla Gameboy, men är inte helt 100% säker.
|
|
|
Åh. Ni med. En värdig konkurrent :) Jag är på vol. 3 på GAMEcore.se. Från Rat Race: Its a race, a race!
|
|
|
Synd bara att spelen faktiskt kostar pengar, annars hade fler delar varit ute :( Nintendo är plutokrater :)
|
|
 |
Jag förlåter aldrig Victor Sjöström för att han gav Bomberman en 2/10. GRRR! :@
BOMBERMAN ÄGZOR!
|
|
 |
Black Kodd: Men sen är det ju skillad på Bomberman och Bomberman. Det senaste till X360, Bomberman Act Zero, verkar t.ex. riktigt riktigt dåligt.
|
|
|
_caL_ | 20 jan 2007 10:50
hehe, säger bara en sak: ICE HOCKEY!
|
|
|
Ser redan fram emot del två. =)
|
|
 |
Tråkigt att man inte har en wii då=(
|
|
 |
Jag får nog hålla med om att Solomons Key är svårt, det tog oss en sommar att klara det. Vi - är maken och jag, samt barnen som då var 4½ och 6 år gamla. Men jag undrar om de inte var ungarna som löste mest. Det tog oss en hel sommar men jag tycker fortfarande spelet är roligt och lika svårt i vissa rum. Jag tycker det är köpvärt.
|
|
|
Anonym | 24 apr 2007 01:26
Tj&E; är lite småsegt idag, det ska erkännas. Fortfarande ett kul spel i multiplayer efter några hektiska matcher med Bomberman :)
Däremot tycker jag Solomon's Key är ett givet köp och ett klart bevis på att det inte behövs varken bra grafik eller ljud för att ha kul med och bli utmanad av ett spel. Speciellt pusselälskare lär gilla detta.
|
|
|
Anonym | 4 dec 2007 11:02
Hallå! Solomons Key är inte så svårt som ni säger att det är! Ett rolig spel (som ni säger) blandat med lite tänka, okej.. MYCKET tänka. Och du har gott om tid på dig att tänka fast de finns tid. Du kan aldrig bli helt "game over", du får alltid börja där du va sist. Kan gå med på att de inte är köpvärt men inte med den tjocka texten. PS. har klarat ut det 2-3 gånger.
|
|
|
 |
 |
 |
 |
|
Fler publikationer
Se även
Virtual Console 24 - Ninja Gaiden, Sin & Punishment och World Class Baseball
Artikel Wii 2007-10-05
|
Virtual Console 23 - Super Mario Bros. 2 och Neutopia II
Artikel Wii 2007-09-21
|
Virtual Console 22 - Sonic the Hedgehog 3, Ghouls 'n Ghosts och Drop Off
Artikel Wii 2007-09-14
|
Virtual Console 21 - Wrecking Crew, Bonk 3: Bonks Big Adventure och Devil's Crush
Artikel Wii 2007-09-07
|
Virtual Console 20 - Wave Race 64, Metroid och Breath of Fire II
Artikel Wii 2007-08-31
|
Virtual Console 19 - Street Fighter 2 Turbo: Hyper Edition, Shinobi III: Return of the Ninja Master och Volleyball
Artikel Wii 2007-08-16
|
Virtual Console 18 - Sonic the Hedgehog 2, Golden Axe 2 och Mega Man
Artikel Wii 2007-07-20
|
Virtual Console 17 - F-Zero X, Adventures of Lolo och Mighty Bomb Jack
Artikel Wii 2007-06-18
|
Virtual Console 16 - Streets of Rage 2, Kid Chameleon och Toejam & Earl in Panic on Funkotron
Artikel Wii 2007-06-08
|
Virtual Console 15 - Super Mario Bros. 2, Donkey Kong Country 2: Diddy Kong's Quest och Mach Rider
Artikel Wii 2007-05-31
|
Virtual Console 14 - Wonder Boy in Monster World, Shockman och Virtua Fighter 2
Artikel Wii 2007-05-11
|
Virtual Console 13 - Final Fight, Soccer och Pac Man
Artikel Wii 2007-05-04
|
Virtual Console 12 - Splatterhouse, Lylat Wars och Vectorman
Artikel Wii 2007-04-27
|
Virtual Console 11 - Sonic Pinball, Story of Thor och Bonk's Revenge
Artikel Wii 2007-04-20
|
Virtual Console 10 - Bonk's Adventure, Dragon's Curse och Punch-Out
Artikel Wii 2007-04-06
|
Virtual Console 9 - Chew Man, The Legend of Zelda: A Link to the Past och Teenage Mutant Ninja Turtles
Artikel Wii 2007-03-30
|
Virtual Console 8 - Kid Icarus, Streets of Rage och Super Ghouls 'n Ghosts
Artikel Wii 2007-03-15
|
Virtual Console 7 - Excite Bike, Ristar och New Adventure Island
Artikel Wii 2007-03-02
|
Virtual Console 6 - Kirby's Adventure, Wario's Woods och Golden Axe
Artikel Wii 2007-02-23
|
Virtual Console 5 - Gunstar Heroes, Tennis och Super Mario World
Artikel Wii 2007-02-16
|
Virtual Console 4 - Comix Zone, Military Madness och Pinball
Artikel Wii 2007-02-09
|
Virtual Console 3 - Super Mario Bros, Donkey Kong Country och Mario Kart 64
Artikel Wii 2007-02-02
|
Virtual Console 2 - Dr. Robotnik’s Mean Bean Machine, Super Castlevania IV och Super Probotector
Artikel Wii 2007-01-26
|
En introduktion till Virtual Console
Artikel Wii 2007-01-19
|
- Visa färre |
|
|
 |
 |
 |
|