 |
Nordic Game 2007: Online i öst och väst Ett fenomen som formligen exploderat den senaste tiden är onlinespelandet, praktiskt taget alla vill vara med och leka i de jättevärldar som spelföretagen förser oss med. Samtidigt vill alla företag att vi skall leka i just deras värld och spendera både virtuella och riktiga pengar på antingen saker i spelvärlden eller på avgiften för att få delta i spelet. Det finns ett par riktigt stora aktörer inom onlinespelandet, den mest kända och omtalade i nuläget är Blizzard med World of Warcraft vars värld har ett invånarantal som passerade Norges för inte så länge sedan. Men i jämförelse med företaget Nexon från Sydkorea ligger till och med Blizzards mastodontvärld i lä. Med totalt 350 miljoner registrerade användare världen över, dock med merparten i Asien, är Nexon en av online-giganterna.
Joonmo Kwon, VD på Nexon berättar stolt om deras enorma användarskara och hur planerna finns att satsa ännu hårdare på Europa och Amerika. Några av deras mest populära spel Maple Story, ett plattforms-MMO i 2D och Kartrider, ett racingspel liknande Mario Kart, är redan lanserade i väst men användarantalet är inte i närheten av de asiatiska siffrorna. För närvarande är det Kartrider som toppar listorna i Asien och Kwon visar siffror som berättar att 30 procent av den Sydkoreanska befolkningen spelar Kartrider. Eftersom det är hart när omöjligt att släppa spel på ”vanligt” vis i stora delen av Asien på grund av den utbredda piratkopieringen är Kartrider och övriga Nexon-spel gratis att ladda hem och gratis att spela. Inkomster genereras genom att företaget säljer prylar till spelarnas avatarer, både ren utsmyckning och saker som kan användas i spelet. Fokus ligger dock på utsmyckningsprylar eftersom det annars lätt blir så att de med mest pengar får en allt för stor fördel gentemot de som inte är lika välbärgade.
Reklam är också en stor inkomstkälla och de allra största företagen slåss om att få annonsera i Kartrider. Till exempel Coca Cola sponsrade Kartrider och fick därmed sin logotyp överallt i spelet – och då menar jag verkligen överallt. De små, och i sammanhanget subtila, annonser vi är vana vid att se i bland annat fotboll- och racingspel är ingenting i jämförelse med Kartriders Coca Cola-kampanj. Att Nexon har ett system som fungerar väldigt väl i Asien är det inget snack om, men det kan bli tuffare att slå sig in på den västerländska marknaden. De har dock lång erfarenhet av onlinespelande och har hållit på sedan mitten av nittiotalet, då de släppte vad Kwon påstår var det allra första grafiska MMO-rollspelet, Kingdom of Winds år 1995. Vi som har följt med i Gameplayers listor vet dock att America Online hade ett grafiskt MMO redan 1991 i och med Neverwinter Nights. Kanske även de 350 miljoner användarna är i överkant, men faktum är att har de ”bara” hälften så många spelare som de påstår är det fortfarande fruktansvärt många människor.
En av de större aktörerna bland de Europeiska MMO-företagen är Isländska CCP med sitt flaggskepp Eve Online. Hilmar Veigar Pétursson, VD på CCP Iceland, presenterade även han en del siffror på invånarantal i Eve-universumet. Naturligtvis sneglar CCP österut på Nexons jättesiffror men som de flesta andra västerländska MMO-spel har Eve en månadsavgift på någon hundralapp och därmed en helt annan affärsmodell än Nexon. Att slå nationers invånarantal verkar vara ett mål för många onlinespel, och när World of Warcraft nu är större än Norge satsar CCP på att få Eve-invånarskaran att bli större än de 300 000 som bor på Island. I nuläget är det dock cirka 100 000 spelare som fattas innan målet är uppfyllt, men om den fortsatta tillväxten är lika stabil som den har varit hittills är målet absolut realistiskt.
Det är två helt olika världar som presenteras av företagsledarna, men det de har gemensamt är spel och att det är online. Då Nexon satsar på lättillgängliga spel som alla kan spela är det kanske inte så konstigt att de har tusenfalt fler spelare i jämförelse med det djupa och mer invecklade Eve. Sedan skiljer sig marknaderna fundamentalt också. Vi har inte samma spelkultur här som i Asien, vilket återspeglar sig i de typer av spel som Nexon producerar. I vilket fall som helst kan nog båda företagen vinna på att snegla på varandra och anamma de bästa idéerna från respektive marknad. Det lär alla kunna dra fördel av, och förhoppningsvis blir de största vinnarna vi spelare.
+ Marcus Toftedahl | 22 maj 2007 08:49
|
Kommentarer |
|
Verkar blivit en lyckad träff
|
|
|
 |
|
|
 |
 |
|
 |