 |
Den (o)kände visionären | Tsutomu Kouno i mitten (doh!) | Det märks att spelbranschen avancerat ett par pinnhål i jakten på att uppnå samma kulturstatus som andra medieformer det senaste decenniet. Liksom våra närmst besläktade medieformer har vi (de som är verksamma inom speljournalistiken) de senaste åren lyft fram och höjt diverse spelproducenter till skyarna för deras verk. Precis som i musik- och filmindustrin har vi även i spelbranschen våra egna rockstjärnor och geniförklarade regissörer. Vi har skapat en personkultshysteri som nästan kan liknas vid fanatisk, religiös dyrkan.
Men där producenter glänser, lapar i sig varenda droppe av berömmelsens sötma, finns det även andra, minde kända, personer som arbetar med spel i skuggan av sina mer uppmärksammade kollegor. Tsutomu Kouno kunde, trots att han utgjorde en viktig del i skapandet av det kultförklarade äventyrsspelet Ico, förblivit okänd för den stora massan men med hjälp av ett par färgglada, skönsjungande klumpar lyckades han skaffa stjärnstatus.
Tsutomu Kouno förklarar att idén till LocoRoco föddes för flera år sedan då han satt och ”kladdade” i ett kollegieblock. Skissen föreställde några runda ”bollar” (som mer liknande traditionella smiley-gubbar än de slutgiltiga, ofattbart söta locoroco) och inspirerad av vad han hade skapat fortsatte Tsutomu Kouno att teckna sina älsklingar i nya miljöer och scenarion. Han bestämde sig efter ett tag att försöka förverkliga idén och arbetet med LocoRoco påbörjades.
Vad många dock inte vet och som Tsutomu Kouno avslöjade under sitt föredrag på Nordic Game 2007, var att han misslyckades inte bara en utan två gånger med att fånga Sonys intresse för konceptet.
"Anledningen till att jag misslyckades med att övertyga företagsledningen att satsa på min idé var att jag de två första gångerna visade upp konceptet i Powerpoint. Den tredje gången valde jag istället att visa upp en film och ge dem informationen muntligt men även bildligt med hjälp av mina skisser", berättar Tsutomu Kouno. Och taktikbytet lyckades.
Under utvecklingen av LocoRoco fokuserade Tsutomu Kouno på att hålla produktionskostnaden och -längden så låg, samt kort, som möjligt.
"Men mitt mål var att skapa ett spel som inte påminde om andra i branschen", säger Tsutomu Kouno.
Ett mål som han, med facit hand, lyckades mer än väl med. LocoRoco bemöttes med vidöppna famnar och fick överlag toppbetyg av recensenter världen över och ses än idag som ett av PlayStation Portables absolut bästa spel.
"För tillfället arbetar jag med ett nytt spel med varelserna från LocoRoco till PlayStation3, men spelet baserar sig på ett helt annat gameplay. Vad får jag tyvärr inte avslöja", ursäktar sig Tsutomu Kouno och belönas med kraftiga applåder från åhörarna när föredraget avslutas. Hoppas att han njuter av att stå i rampljuset, vår nye fixstjärna och demonproducent.
+ Jonny Knutsson | 18 maj 2007 09:19
|
Kommentarer |
 |
Texten är skriven av Johnny Knutsson, inte redaktionen. Vi ska fixa det så snart som möjligt.
|
|
|
Vad är det ni ska fixa? Jag tyckte om artikeln, väldigt upplysande och insiktsgivande.
|
|
|
 |
Vi ska fixa så det står Jonny Knutsson som skribent och inte Redaktionen.
|
|
 |
Nu står det rätt avsändare.
|
|
|
Anonym | 18 maj 2007 15:41
Ku(o)ngtext Jonny. :)
|
|
|
|
 |
|
|
 |
 |
|
 |