Kom ihåg mig! (?)
Senaste texterRecensionerFörtittarHands-onKrönikorArtiklarIntervjuerNyhetskrönikor
Textstorlek: Liten + Mellan + Stor» Skriv ut 

Nyhetskrönikan vecka 44, 2007

Ibland tappar man hakan rejält. Som till exempel i början på veckan när Valve gick ut med att man nu stänger ned vissa Orange Box-konton för amerikaner som importerat billigt från Thailand. Jag antar att sådana maffiametoder fungerar i USA som inte verkar ha speciellt många lagar för konsumentskydd, men det fråntar inte det oetiska i detta handlande. Har man lagligt köpt en produkt, import eller ej, så finns det inga som helst skäl till att straffa konsumenten. Visst, jag förstår alldeles utmärkt företagens vilja att kontrollera försäljningen regionellt, och att hindra att de olika regionernas handel blandas upp för mycket. Men då kanske man ska börja fundera på att omstrukturera sin organisation istället, för globaliseringen går inte att stoppa. Det finns en uråldrig devis som heter att kunden ALLTID har rätt. Alltid. Något dagens överkommersiella upphovsrättsindustri totalt verkar förbisett.

Jag tycker personligen det hela är tragiskt för det fanns en tid då man under en lång period såg Valve som den oberoende utvecklaren, en underdog, som slogs för livet mot mediajättar som Vivendi-Universal. Men denna naiva bild av Valve som någon sorts spelutvecklingshjältar är åtminstone för mig för evigt skamfilad. Självklart kommer jag fortfarande köpa deras spel med tanke på den kvalité de erbjuder, men min personliga respekt för företaget har sjunkit en hel del. Det är fullständig tabu att inkräkta på kundens rätt till den produkt man betalat för. Dessutom dålig karma om man tror på sånt.

I DirectX 9 är tanken ersatt med ett blåsrör
Men det är inte bara Valve som jävlas med oss konsumenter, även företag som Crytek och Microsoft väljer att köra med fulspel. Det visar sig nämligen att Microsoft tvingar PC-utvecklare att låsa vissa specialeffekter i spelen exklusivt till Vista, trots att de inte kräver DirectX10 för att köras. Allt i ett försök att få DirectX 10 och Windows Vista att framstå som mer avancerade och åtråvärda för oss gamers än vad de egentligen är. Senaste exemplet på detta förfarande är alltså tyska Cryteks överhajpade spel Crysis som alltså inte alls kräver DirectX 10 för att uttnyttja fullt kräm ur grafikkorten. Dessutom viskar ryktena om att samma sak gäller spel som Bioshock och andra Unreal Engine 3-spel som släpps till PC. Riktigt lågt av Microsoft om detta stämmer.

Andra spel med upplåsbart innehåll som varit på tapeten i veckan är Rockstars minst sagt kontroversiella och omtalade Manhunt 2. Några klyftiga och finurliga hackers har nämligen låst upp delar av koden i spelet och lyckats ta bort en del av den, låt oss kalla det ”censur”, som utvecklarna lagt dit för att minska våldskritiken mot spelet. Kontroversiellt och rätt illa för Rockstar som med ”Hot Coffee”-skandalen färskt i minnet knappast kan riskera att samma sak händer med Playstation 2-versionen av spelet. Pinsamt, någon?

I övrigt har det inte varit så överdrivet mycket kontroverser i veckan, tack och lov. Bland de roligare nyheterna är dock att det verkar ha gått ruskigt bra försäljningsmässigt för Starbreeze som sålt närmare en miljon exemplar av The Darkness världen över. Licensägarna Top Cow är förstås överförtjusta att spelet blivit en kassako och spekulerar redan i att vidareutveckla konceptet och kanske släppa en indirekt uppföljare genom att göra ett Witchblade-spel. Någonting som i mina öron låter helt rätt, och man får hoppas att vi får se Starbreeze utveckla det också isåfall. De har ju bevisat nu att de kan det här med spel baserade på serier. Sen är det ju alltid kul med svenska utvecklare som lyckas sticka ut såhär med högkvalitativa spel. I längden är det är bra för hela svenska spelbranschen då det skapar ekonomiskt förtroende.

Inga grisar kom till skada under utvecklandet av The Darkness
Andra seriespel på tapeten är även Sin City. Flint Dille som var med och hjälpte Starbreeze med The Chronicles of Riddick och utvecklarna Union Entertainment (som var delaktiga i utvecklandet av The Darkness) ska nämligen enligt utsago vara igång med att göra ett spel på licensen. Flint Dille själv lovar att spelet kommer att följa samma estetiska visioner som serien och filmerna, och självklart gästas av alla de coola karaktärer som gör Sin City till just Sin City. Kan bli hur bra som helst om löftena infrias, så vi får väl se vad som händer på den fronten framöver.

En liten trist notis inför den stundande julhandeln är att det inte kommer att finnas nog med exemplar av spelet Rockband för att matcha efterfrågan. Trycket just nu är hårdare än väntat och man kommer inte hinna producera nog med kompletta spel till nyårsskiftet. De som inte redan förhandsbokat lär få vänta ett bra tag tills det är deras tur att få köpa ett exemplar. Tråkigt nog.

Men nu ska vi inte haka upp oss på tråkigheter. Det är fredag och ett nytt avsnitt av Spelfredag borde vara uppe på sajten när som helst. Dessutom vurmar spelskribenten Naseer Alkhouri över vår trotjänare PC:n i dagens nyhetsbrev. Sist men inte minst så har ni även ett nytt fullmatat avsnitt med GPTV att se fram emot ikväll på TV400. I dagens avsnitt medverkar jag själv och tillsammans med Berg kollar vi in både The Witcher och Hellgate: London samt diskuterar vad som gör rollspel så bra. Missa för bövelen inte det.


+ Johan Eklund |  2 nov 2007 18:09


Kommentarer
Marvi | 2 nov 2007 18:47
Mycket bra kröniska dock en liten fråga.

Har jag förståt det rätt eller?
Det hackarna har gjort är att låsa upp ett sät så att det blir våldsammare i spelet?
Lite trög
Johan Eklund | 2 nov 2007 19:04
Korrekt.
GameManiac | 2 nov 2007 19:07
Vilka jävlar Microsoft och Crytek blivit då. Ta bort teknikgrejor till dx9 för att dx10 ska se bättre ut....suck.
arghh | 2 nov 2007 19:09
grymt bra! gillar när hackers knäcker dom stora företagen. Men egentligen är det ju inte så konstigt att dom klarar av det. eftersom dom som jobbar på företagen som gör dom här spelen inte är mer kompetenta än hackersena.
Predator | 2 nov 2007 19:20
Smaskig krönika! Undrar hur Witchblade kommer att se ut.
Anonym | 2 nov 2007 20:26
arghh:

Utvecklarna VILL att de ska hackas i det här fallet -_-
Kletet | 2 nov 2007 22:31
Härlig krönika[love]
Kommentera
Är du inte inloggad kommenterar du som anonym.


Är du inte inloggad måste du ange koden för att kommentera.
Fler publikationer
Nyhetskrönikan vecka 10, 2008
Nyhetskrönika
Veckolista: De 10 bästa spelen enligt Ruben
Artikel
Playstation Network - Del 6: Dark Mist och PixelJunk Racers
Artikel PS3
Nyhetskrönikan vecka 9, 2008
Nyhetskrönika
Dice håller hov
Artikel
Veckolista: De 10 bästa spelen enligt Jonny
Artikel
Se även

Korea: Forgotten Conflict

Av: picklessmulan
Visningar: 34
Sean E | 6 mar 2008 16:28
Yezzz

Inloggningar 284
Skapade trådar 46
Postade inlägg 411
Skickade PM 338
Besök på Min sida 811