Kommentarer |
|
Anonym | 6 feb 2008 09:54
Jaha?
|
|
 |
Hehe se till att inte komma ner på lågt HP då. Så är biffen avklarad.
|
|
 |
Jag är med dig där Sofia, ljud kan bli extremt irriterande väldigt fort - och att använda irriterande ljud för att varna för något kanske är bra när ett kärnreaktor håller på att smälta ner, så att man springer och gömmer sig, men inte när man måste hålla huvudet kallt...
|
|
|
Du kan ju alltid låta bli att spela dåligt... ;)
Spelen som nämns är inte direkt svåra. Så jag tycker inte det är några problem alls eftersom jag sällan hör pipet.
"Som Navi, Wind waker-havet och dumpipet."
Navi är jobbig ja. Wind Waker-havet är dock bra enligt mig. Klart, jag gillar ju Sid Meiers Pirates!.
Är det nyhetstorka tro? :)
|
|
|
Nånting liknande kommer o hända?
|
|
|
Håller med, ska inte pipljudet härma en sån där sjukhusmaskin som mäter hjärtfrekvensen... tycker att Assassins creed pipet är mycket mer störande dock!
|
|
|
|
Kul artikel men jag tillhör osså den där glesa skaran spelare som tyckte om att segla runt på dom sju i Wind Waker. ;)
|
|
|
Har också alltid stört mig på pipandet i Zelda när man har låg hp. :) Träffsäker text!
|
|
|
Det är samma som Pokemon Serien
|
|
|
Stör mig inte lika mycket på det i Zelda som i Galaxy. Still, I hate it nevertheless ;)
|
|
 |
Var nära att slå sönder min DS när jag spelade igenom Bomberman Story DS. Orkade inte bry mig om energin eftersom jag ansåg mig ha såpass bra koll på situationen... men efter att ha vandrat runt i 20 minuter med det konstanta jäkla pipandet blev man ju likafullt tvingad till att använda sig av lite helande föremål. Pipandet var fullständigt outhärdligt... och det är inte första gången jag blivit galen på ett spel som känt sig tvunget att konstant påpeka för mig att jag har lite energi... som om jag inte var medveten om det redan. Ungefär lika surt som när bärbara telefoner envisas med att pipa när batteriet är lågt... utan möjlighet att stänga av det där vidriga pipet... gärna piper det skyhögt och ut genom högtalaren så att man blir tvungen att avsluta sitt samtal bara för att slippa få någon form av hörselskada.
Usch. Och fy.
|
|
 |
Det är underligt det där fenomenet, med tanke på att speldesign annars brukar bestå av ofantliga mängder tankemöda vad gäller hur spelaren upplever allting. Det sista man vill är väl att irritera någon.
|
|
|
Det är inget fel på havet. :( Börjar kännas som en så'n där grej folk måste dra upp för att klaga lite. Håller dock med angående pipet.
|
|
|
"Ett irriterande pip som gör att man lägger all energi på att slå sönder gräs, vaser och allt annat fragilt för att förhoppningsvis hitta ett hjärta som tystar tv:n."
Tror precis det nintendo vill uppnå, dom vet att vi kommer blir strässade och dom verkar vilja komma åt det i vissa spel!
|
|
 |
Jag gillar också havet. Fast det blir lite tjatigt. Men skattletandet är kul. Att rida runt på Epona i Hyrule Field blev också lite tradigt i OoT för övrigt.
Pipet finns ju där för att varna en. Oftast är man så inne i äventyret att man faktiskt inte tittar på hälsomätaren. Inte förrän den når under tre hjärtan.
Fast det hade kanske räckt med ett pip ?!
Annars så är ju den snabba musiken i Super Mario Bros. klockren! Visst är den stressande, men det gillar jag på nåt sätt. Speciellt när jag var yngre, inte kunde banorna utantill och glömde bort tiden och hade mer än halva banan kvar när klockan gick under 100. Då var det verkligen dags att lägga benen på ryggen kan jag säga! Bättre än i Sonic iallafall där tiden bara tickar från noll till tio minuter utan knappt nån varning alls (inte vad jag kommer på nu iaf...)
Men vet ni vad ? Jag tycker det är ännu roligare/mer irriterande med en LUGN röst som snällt ber en att evakuera (vare sig det handlar om rymdskepp, brandlarm eller nåt annat). Ni vet, när folk verkligen har panik och så säger en lugn röst åt en att ta det lugnt och gå mot utgången när man är på väg att duka under. Lite som Red Queen, datorn i the Hive i Resident Evil-filmen. (Fast den var lite lynnig, höll sig lugn ända tills den/hon sa "You're all going to die down here!)
Annars om man ska prata om bilen så är väl varningen till för att man ska skärpa sina sinnen, få adrenalin, bli mer medveten, inte somna vid ratten. Men...som sagt, ett pip kanske räcker. Eller två. Eller fem. Inte femhundra.
Fanns det nån tanke med att en hårdrocksintresserad person skrev nåt om tinnitus i inledningen eller var det mest en slump ? För det är ju nåt som förknippats med rockmusik, speciellt förr i tiden innan folk använde hörselskydd! Tycker oftast att alla konserter har alldeles för högt ljud, speciellt om man vill stå längst fram (och det vill man, det är där det oftast är bäst tryck ju!). Och jag är lite slarvig med hörselskydd... :/
|

|
|
Haha, jag minns det så väl och jag äter det ännu mer!
|
|
|
"Fast det hade kanske räckt med ett pip ?!"
Precis, alternativt något ljud som man inte stör ihjäl sig på :P
Vid vissa tillfällen i Zelda-spelen, även i de senare väldigt lätta delarna, så kan man ju springa runt ett bra tag innan man hittar nya hjärtan. Då brukar jag personligen stänga av ljudet.
|
|
|
Du kanske ska spela lite bättre då? ._.
|
|
|
Anonym | 7 feb 2008 08:17
Rolig text :)
Pipen är ju bra och gör en uppmärksam på att man bör spela lite bättre.. Samtidigt blir det en stressfaktor som lägger till en extra spänning till spelet.
Mer PIP till folket! :)
|
|
|
Hahaha....pip = nybörjare. Klagar du oxå på om någon missar i Guitarhero ???
|
|
|
vad har du för skitbil??? Pipet lär ju bara se till att man verkligen krockar haha.
|
|
|
du tog mitt ämne ifrån mig hahah :D nejdå men jag har tänkt på det här många gånger (svårt att undvika tyvärr.) Senast var igår när jag spelade just Mario galaxy, när det där vedervärdiga pipandet uppstår tappar man ju fokus o ch allt går åt helvete
|
|
 |
På tal om Guitar Hero så är missljudet där verkligen klockrent! Det sabbar hela låten, det där falska gitarrljudet! Precis därför så blir man riktigt sur när det inträffar och försöker att undvika det. Man vill ju spela låten som den låter på riktigt! =)
|
|
|
Du är den första som tagit upp det här... i alla fall vad jag vet. Jag har för nedsatt hörsel för att över huvud taget lägga märke till stresspipet >.< Givetvis hör jag det men vafan, hur illa är det egentligen. Nintendo var väl på tok för nöjde med spelet. Det skulle finnas en riktig käftsmäll med i spelet för att fansen inte skulle tröttna på Nintendos perfektion xD
|
|
|
Kom nyligen att tänka på ett till Nintendo-pip. I Metroid.
|
|
|
Anonym | 8 feb 2008 15:04
Lustigt hur man som spelare accosierar saker i verkligheten med tv eller datorspel. Själv brukar jag kolla på träd och fina skogar och öppna fält och tänka på rollspel. "Det ser ut som i det spelet, oh titta det ser ut som i det spelet". =) Kul text. Oh jag det är irriterande pip. Man får ju förska få lite fler hjärtan så att det slutar pipa.
|
|
|
folks första tv spel på nintendo är ju oftast zelda eller supermario och då e det ju viktigt att folk ska lära sej att tänka på livet i alla situationer så dom lär sej av det till nästa spel och därmed kan ju inte det försvinna på senare spel eftersom det kommer nya genertationer som lirar det som sitt första tv spel :P
|
|
|
I Phantom Hourglass är det komplett olidligt!
|
|