Kom ihåg mig! (?)
Senaste texterRecensionerFörtittarHands-onKrönikorArtiklarIntervjuerNyhetskrönikor
Textstorlek: Liten + Mellan + Stor» Skriv ut 

Nintendopipet

För några veckor sedan var jag ute och körde bil hemma i Sundsvall. Det var vinterväglag och lite småhalt. Jag kan absolut ingenting om bilar och sedan ungefär ett halvår tillbaka har jag inte ens någon egen bil utan hade vid det här tillfället lånat föräldrarnas. Om den vet jag tre saker; den är silverfärgad, den är ny och den har en hejdundrans massa extra hjälpfunktioner. Antisladd, antispinn och anti-allt-möjligt. Inte för att en bilspelsuppfostrad tjej som jag behöver det, men min mamma kör ju också den ibland. Hur som helst, jag var ute och körde den här nya silverfärgade bilen då jag tog en kurva lite för snabbt och fick sladd. Vilket i regel alltid skapar hjärtklappning, även om man kör 50 km/h. Men i silverbilen var det inte vara nog utan som tecken på att man sladdat (och antagligen även att antisladdsystemet kommit igång) aktiverades ett högljutt och irriterande panikpip. Om det prompt måste låta alls från bilen när man häver en sladd är förmodligen ”Lugna blå timmar volym 5” eller lite valsång att föredra. Knappast panikpip. Incidenten fick mig dock att tänka på ett annat panikpip. Nintendopipet.

Piiiiiip, Navi!!
Alla som någon gång har spelat Zelda känner till det. Och alla som någon gång har spelat Zelda hatar det. Ni vet, man har klantat till det lite och har bara en liten del av hjärtat kvar. Inte så att det är någon egentlig fara, man har allt under kontroll, men behöver bara vara lite mindre nonchalant för att fixa biffen. Men av någon anledning räknar inte Nintendo med att man håller koll på situationen själv utan som en ständig påminnelse om att alvpojken Link är i fara hör vi ett pip. Ett irriterande pip. Ett irriterande pip som gör att man lägger all energi på att slå sönder gräs, vaser och allt annat fragilt för att förhoppningsvis hitta ett hjärta som tystar tv:n. För Zeldas episka, mysiga musik passar inte riktigt tillsammans med ett irriterande, återkommande stresspip. Det har till och med hänt att jag stängt av ljudet på tv:n bara för att få tyst på eländet. Det verkar som om Nintendo inte kan göra ett Zelda-spel utan att lägga till små, jobbiga, element bara för att jävlas. Som Navi, Wind waker-havet och dumpipet. För naturligtvis ska det inte vara odelat trevligt att spela tv-spel. Hur skulle det se ut.

Nu är dessvärre stresspipet inte exklusivt för Zelda-serien utan återfinns även i andra Nintendo-titlar. Som Super Mario Galaxy. Och återigen, varför ska stackars döende spelare utsättas för spontantinnitus? Gör man så i verkligheten? Om man har en döende patient på ett ålderdomshem, tar man fram en cd-spelare med irriterande musik bara för att jävlas? Om man kommer till en bilolycka och försöker ingjuta mod i någon som sitter fastklämd i en brinnande bil, istället för att ropa ”håll ut, räddningen är på väg!”, letar man då fram den mest irriterande ringsignalen man kan hitta på mobilen och kör den på repeat? Knappast. Så Nintendo. Snälla, kan ni skippa dödspipet från och med nu? Eller åtminstone komma med en extremt bra förklaring till varför det finns där. För hur jag än vänder och vrider på det kan jag inte komma på en bra förklaring.


+ Sofia Hård |  6 feb 2008 09:15


Kommentarer
Anonym | 6 feb 2008 09:54
Jaha?
joltz | 6 feb 2008 10:52
Hehe se till att inte komma ner på lågt HP då. Så är biffen avklarad.
Joakim Lindén | 6 feb 2008 10:53
Jag är med dig där Sofia, ljud kan bli extremt irriterande väldigt fort - och att använda irriterande ljud för att varna för något kanske är bra när ett kärnreaktor håller på att smälta ner, så att man springer och gömmer sig, men inte när man måste hålla huvudet kallt...
Eternal | 6 feb 2008 11:01
Du kan ju alltid låta bli att spela dåligt... ;)

Spelen som nämns är inte direkt svåra. Så jag tycker inte det är några problem alls eftersom jag sällan hör pipet.

"Som Navi, Wind waker-havet och dumpipet."

Navi är jobbig ja. Wind Waker-havet är dock bra enligt mig. Klart, jag gillar ju Sid Meiers Pirates!.

Är det nyhetstorka tro? :)
Travis | 6 feb 2008 11:23
http://www.vgcats.com/comics/?strip_id=42

Nånting liknande kommer o hända?
wu_ying | 6 feb 2008 12:39
Håller med, ska inte pipljudet härma en sån där sjukhusmaskin som mäter hjärtfrekvensen... tycker att Assassins creed pipet är mycket mer störande dock!
Jack08 | 6 feb 2008 12:41
Håller med till 200%
Josef Stalin | 6 feb 2008 12:47
Kul artikel men jag tillhör osså den där glesa skaran spelare som tyckte om att segla runt på dom sju i Wind Waker. ;)
Orran | 6 feb 2008 13:26
Har också alltid stört mig på pipandet i Zelda när man har låg hp. :) Träffsäker text!
jardo | 6 feb 2008 13:51
Det är samma som Pokemon Serien
Magkliarn | 6 feb 2008 14:23
Stör mig inte lika mycket på det i Zelda som i Galaxy. Still, I hate it nevertheless ;)
Tobias Söderlund | 6 feb 2008 14:54
Var nära att slå sönder min DS när jag spelade igenom Bomberman Story DS. Orkade inte bry mig om energin eftersom jag ansåg mig ha såpass bra koll på situationen... men efter att ha vandrat runt i 20 minuter med det konstanta jäkla pipandet blev man ju likafullt tvingad till att använda sig av lite helande föremål. Pipandet var fullständigt outhärdligt... och det är inte första gången jag blivit galen på ett spel som känt sig tvunget att konstant påpeka för mig att jag har lite energi... som om jag inte var medveten om det redan. Ungefär lika surt som när bärbara telefoner envisas med att pipa när batteriet är lågt... utan möjlighet att stänga av det där vidriga pipet... gärna piper det skyhögt och ut genom högtalaren så att man blir tvungen att avsluta sitt samtal bara för att slippa få någon form av hörselskada.

Usch. Och fy.
Joakim Lindén | 6 feb 2008 16:59
Det är underligt det där fenomenet, med tanke på att speldesign annars brukar bestå av ofantliga mängder tankemöda vad gäller hur spelaren upplever allting. Det sista man vill är väl att irritera någon.
Chibi | 6 feb 2008 18:30
Det är inget fel på havet. :( Börjar kännas som en så'n där grej folk måste dra upp för att klaga lite. Håller dock med angående pipet.
Fiskpinnen | 6 feb 2008 18:34
"Ett irriterande pip som gör att man lägger all energi på att slå sönder gräs, vaser och allt annat fragilt för att förhoppningsvis hitta ett hjärta som tystar tv:n."

Tror precis det nintendo vill uppnå, dom vet att vi kommer blir strässade och dom verkar vilja komma åt det i vissa spel!
simspace | 6 feb 2008 20:04
Jag gillar också havet. Fast det blir lite tjatigt. Men skattletandet är kul. Att rida runt på Epona i Hyrule Field blev också lite tradigt i OoT för övrigt.

Pipet finns ju där för att varna en. Oftast är man så inne i äventyret att man faktiskt inte tittar på hälsomätaren. Inte förrän den når under tre hjärtan.

Fast det hade kanske räckt med ett pip ?!

Annars så är ju den snabba musiken i Super Mario Bros. klockren! Visst är den stressande, men det gillar jag på nåt sätt. Speciellt när jag var yngre, inte kunde banorna utantill och glömde bort tiden och hade mer än halva banan kvar när klockan gick under 100. Då var det verkligen dags att lägga benen på ryggen kan jag säga! Bättre än i Sonic iallafall där tiden bara tickar från noll till tio minuter utan knappt nån varning alls (inte vad jag kommer på nu iaf...)

Men vet ni vad ? Jag tycker det är ännu roligare/mer irriterande med en LUGN röst som snällt ber en att evakuera (vare sig det handlar om rymdskepp, brandlarm eller nåt annat). Ni vet, när folk verkligen har panik och så säger en lugn röst åt en att ta det lugnt och gå mot utgången när man är på väg att duka under. Lite som Red Queen, datorn i the Hive i Resident Evil-filmen. (Fast den var lite lynnig, höll sig lugn ända tills den/hon sa "You're all going to die down here!)

Annars om man ska prata om bilen så är väl varningen till för att man ska skärpa sina sinnen, få adrenalin, bli mer medveten, inte somna vid ratten. Men...som sagt, ett pip kanske räcker. Eller två. Eller fem. Inte femhundra.

Fanns det nån tanke med att en hårdrocksintresserad person skrev nåt om tinnitus i inledningen eller var det mest en slump ? För det är ju nåt som förknippats med rockmusik, speciellt förr i tiden innan folk använde hörselskydd! Tycker oftast att alla konserter har alldeles för högt ljud, speciellt om man vill stå längst fram (och det vill man, det är där det oftast är bäst tryck ju!). Och jag är lite slarvig med hörselskydd... :/
Kletet | 6 feb 2008 20:36
Haha, jag minns det så väl och jag äter det ännu mer!
Andreas Berg | 6 feb 2008 20:53
"Fast det hade kanske räckt med ett pip ?!"

Precis, alternativt något ljud som man inte stör ihjäl sig på :P

Vid vissa tillfällen i Zelda-spelen, även i de senare väldigt lätta delarna, så kan man ju springa runt ett bra tag innan man hittar nya hjärtan. Då brukar jag personligen stänga av ljudet.
Superninjan | 6 feb 2008 22:49
Du kanske ska spela lite bättre då? ._.
Anonym | 7 feb 2008 08:17
Rolig text :)

Pipen är ju bra och gör en uppmärksam på att man bör spela lite bättre.. Samtidigt blir det en stressfaktor som lägger till en extra spänning till spelet.

Mer PIP till folket! :)
lar208 | 7 feb 2008 09:22
Hahaha....pip = nybörjare. Klagar du oxå på om någon missar i Guitarhero ???
Famicom | 7 feb 2008 13:45
vad har du för skitbil??? Pipet lär ju bara se till att man verkligen krockar haha.
remag | 7 feb 2008 14:43
du tog mitt ämne ifrån mig hahah :D nejdå men jag har tänkt på det här många gånger (svårt att undvika tyvärr.) Senast var igår när jag spelade just Mario galaxy, när det där vedervärdiga pipandet uppstår tappar man ju fokus o ch allt går åt helvete
simspace | 7 feb 2008 17:05
På tal om Guitar Hero så är missljudet där verkligen klockrent! Det sabbar hela låten, det där falska gitarrljudet! Precis därför så blir man riktigt sur när det inträffar och försöker att undvika det. Man vill ju spela låten som den låter på riktigt! =)
Wakemeup | 7 feb 2008 17:12
Du är den första som tagit upp det här... i alla fall vad jag vet. Jag har för nedsatt hörsel för att över huvud taget lägga märke till stresspipet >.< Givetvis hör jag det men vafan, hur illa är det egentligen. Nintendo var väl på tok för nöjde med spelet. Det skulle finnas en riktig käftsmäll med i spelet för att fansen inte skulle tröttna på Nintendos perfektion xD
Chibi | 7 feb 2008 19:04
Kom nyligen att tänka på ett till Nintendo-pip. I Metroid.
Anonym | 8 feb 2008 15:04
Lustigt hur man som spelare accosierar saker i verkligheten med tv eller datorspel. Själv brukar jag kolla på träd och fina skogar och öppna fält och tänka på rollspel. "Det ser ut som i det spelet, oh titta det ser ut som i det spelet". =)
Kul text. Oh jag det är irriterande pip. Man får ju förska få lite fler hjärtan så att det slutar pipa.
Vodkacitron | 12 feb 2008 20:39
folks första tv spel på nintendo är ju oftast zelda eller supermario och då e det ju viktigt att folk ska lära sej att tänka på livet i alla situationer så dom lär sej av det till nästa spel och därmed kan ju inte det försvinna på senare spel eftersom det kommer nya genertationer som lirar det som sitt första tv spel :P
Malin Söderberg | 21 feb 2008 21:56
I Phantom Hourglass är det komplett olidligt!
Kommentera
Är du inte inloggad kommenterar du som anonym.


Är du inte inloggad måste du ange koden för att kommentera.

Lost Planet: Extreme Condition

Av: lemonhead
Visningar: 53
Trigger

Inloggningar 1248
Skapade trådar 8
Postade inlägg 210
Skickade PM 4
Besök på Min sida 840