 |
Okänd 4 dec 2007 20:16
| | Hej har inte spelat seriöst CS på flera år, undrar bara om alla elitspelare som Heaton o co fortfarande spelar 1,6 eller om det har utvecklats och man under turneringar spelar typ SOURCE.
d.s
|
|
 |
TesseracT P30  4 dec 2007 20:23
| | Folk har börjat gå över till source mer och mer, allt fler tävlingar anordnas för source. Dock är nog fortfarande 1.6 större. Många cs-proffs har gått över till source eftersom det nu finns pengar i det. Men samtidigt finns det många proffs som fortfarande nöter 1.6. Heaton är stockholm-manager för CGS nu, CGS är en proffsliga från usa. I denna liga spelar man source och inte 1.6.
|
|
 |
Okänd 4 dec 2007 20:42
| | TesseracT: nu, CGS Oj vad saker och ting har förändrats, hänger inte med..
|
|
 |
TesseracT P30  4 dec 2007 21:27
| |
|
|
 |
Daniel Persson P23  4 dec 2007 22:42
| | CS1.6 växer fortfarande snabbare än source så det kommer vara standarden ett bra tag framöver om inte sponsorer tvingar arrangörerna att byta.
|
Terran never seem to attack, they just defend them selves in your base. |
 |
TesseracT P30  4 dec 2007 22:53
| | http://www.rakaka.se/?news_id=4376 Här är väl lite intressant läsning också... Så det är väl delade meningar kring source :)
|
|
 |
Okänd 4 dec 2007 22:58
| | TesseracT: Här är väl lite intressant läsning också... Shit, intressant. Jag är (var) förälskad i 1,6 och 1,5 inte fullt så förtjust i source
|
|
 |
TesseracT P30  4 dec 2007 23:11
| | Då ska du nog fortsätta lira 1.6.
Det är två olika spel, finns många 1.6-fanboys som inte fattar det. Kolla bara kommentarerna på den länken jag skicka sist, det är liksom inte så att någon tvingar någon annan att lira det andra spelet? Kan dom inte bara få existera i harmoni sida vid sida? :D Utan alla tråkiga glåpord...
Lite tråkigt att spawn säger en sån sak, han verkar lite bitter.
|
|
 |
TesseracT P30  4 dec 2007 23:21
| | Daniel Persson: CS1.6 växer fortfarande snabbare än source så det kommer vara standarden ett bra tag framöver om inte sponsorer tvingar arrangörerna att byta. Av rent intresse, vad bygger du detta på? källor?
|
|
 |
Daniel Persson P23  4 dec 2007 23:42
| | Fragbite gjorde en undersökning för några månader sedan, finns säkert i deras arkiv
|
Terran never seem to attack, they just defend them selves in your base. |
 |
TesseracT P30  5 dec 2007 00:19
| | Daniel Persson: Fragbite gjorde en undersökning för några månader sedan, finns säkert i deras arkiv jo, jag såg nämligen att du skrev något liknande i kommentaren till e-sport för nybörjare. Så jag undrar lite vart du hittar din statistik. Som ansvarig för e-sport på gameplayer så tycker jag att du ska kunna motivera dina utlägg lite bättre, det du gör nu känns väldigt oseriöst. Jag säger inte att du har fel, men jag har hört motsatsen, därför blir jag förvånad.
Att 1.6 fortfarande är störst med marginal ser man lätt på steams statistik över spelen, däremot hittar jag inget om hur spelen har utvecklats.
|
|
 |
Daniel Persson P23  5 dec 2007 07:34
| | Jag har inget större intresse av att leta fram statistik som du lika lätt som jag kan hitta, speciellt inte på kvällen :p http://www.fragbite.com/?newsID=12725Nu är detta visserligen inte nyheten jag syftar på men den kan fungera också. Grejjen är den att många bytte till source tidigt för att sedan märka att det krävdes mycket mindre skicklighet och gick sedan tillbaka till 1.6. De enda svenska proffset som nöter source är zet.De lag som spelar source är i princip de amerikanska lag som inte lyckades i 1.6 (förutom compl då). Ett enkelt sett är att titta på CPL då de försökte att trycka bort 1.6 från spellistan alldeles för tidigt och nu verkar de vara på väg på konkurs (vilket de varit länge iofs).
|
Terran never seem to attack, they just defend them selves in your base. |
 |
Okänd 5 dec 2007 08:01
| | Couner Strike suger. ![[cute]](gfx/smilies/cute.gif) Spela Battlefield 2 eller 2142.
|
|
 |
TesseracT P30  5 dec 2007 14:40
| | Daniel Persson: Grejjen är den att många bytte till source tidigt för att sedan märka att det krävdes mycket mindre skicklighet och gick sedan tillbaka till 1.6.Tråkigt att du slänger ur dig saker som vilken random 1.6-fanboy brukar slänga ur sig. Ok, har inte funnits med lika länge, alltså är scenen inte lika full av duktiga spelare, det är självklart. Men det där är bara rent skitsnack, det borde du veta. Daniel Persson: De enda svenska proffset som nöter source är zet.De lag som spelar source är i princip de amerikanska lag som inte lyckades i 1.6 (förutom compl då).Det här är inte heller sant direkt. Men sen glömmer du väl alla spelare som ALDRIG har lirat 1.6? Fnatics CSS-lag t.ex. Men dom kanske inte räknas i din E-sport värld? Rakaka har även kontrat lite på spawns bittra uttalande: http://www.rakaka.se/?news_id=4379
|
|
 |
Daniel Persson P23  5 dec 2007 15:11
| | Har du spelat både 1.6 och CS:S märker du direkt vad som är svårast att kontrollera. Hade det varit lika skicklighetskrävande som 1.6 hade det redan varit mycket större. Tyvärr så satsade source mer på realism och grafik vilket inte var det den story communityn ville ha. Som du ser med Promod är det ett försök att få tillbaka svårigheten i sprayar och rörelser (samt den gamla flashen, då den nya är helt sämst i svårighetsperspektiv).
Zet är det enda svenska proffset jo (årslön och spelar faktiskt i USA där det är stort). Att räkna de andra är som att säga att NaW är lika bra på starcraft som CJ ENTUS. Visst de är duktiga, men det är inte samma nivå.
Sen har du nog inte läst igenom hela rakakas intervju då de inte alls kontrar spawns uttalande. De frågar besel (som är en av lagledarna för ett CGS-lag) och självklart svarar han som väntat, att båda spelen kräver mycket träning, vilket de antagligen också gör. Sen ser vi att Craven inte alls är så negativt inställd till Spawns uttalande. Jag säger självklart inte att CS:S är för dåliga spelare, alla som ligger i toppen på ett spel är duktiga, men mestadels är CS:S fyllt med spelare som inte slog igenom i 1.6 (vilket man kan tolka som ett mysslyckande för dem om man så vill).
Sen att CS:S i princip har blivit utdömt av hela den europeiska eliten gör inte saken bättre och om jag skall vara ärlig så tror jag den enda anledningen till att det spelas överhuvudtaget är de otroliga summor pengar CGS pumpar in. Om du var en 1.6-spelare som aldrig slått igenom och antagligen inte skulle göra det och det plötsligt dök upp ett liknande spel med massor med pengar i potten, självklart byter man till det (Nu pratar vi de som verkligen tävlar och inte casuals)? För de som redan lyckats i 1.6 fanns det ingen anledning att byta då spelet på många punkter, speciellt när det gäller tävlingsvänlighet är i underläge gentemot 1.6 (speciellt den nya flashen och rekylen).
Själva problemet med 1.6 vs source är att skicklighetstaket ligger högre för 1.6 och det beror mycket på det jag tagit upp förut här och speciellt mycket på flashen och sprayen. Sen kan man självklart inte gå in och vara dålig i source och ändå vinna, men man har ett lägre "maxtak" för skicklighet vilket är ganska vanligt i nyare vs gamla spel. När de gamla spelen gjordes tänkte inte spelmakarna på alla sätt fysiken och motorn kunde utnyttjas, t.ex. bunnyjumping och rysshopp och alla dessa småsaker ökar faktiskt skillnaden mellan en bra spelare och en dålig.
Vad spelar det för roll att det finns spelare som aldrig spelat 1.6? Det är fortfarande massor med "misslyckade" (eller vad du vill kalla dem) 1.6-spelare som har bytt till source. Sen finns det självklart spelare som inte spelat 1.6 innan, annars hade det varit ganska garanterat att source är mindre än 1.6?
Inget av detta handlar om fanboyism utan är snarare det en stor del av cs-communityn har gått igenom. Var du själv med när CS:S hypen började så borde du förstå det. Detsamma verkar hända nu med promod (promod som jag förövrigt inte alls var imponerad av) som verkligen försöker föra tillbaka så många skill-element till CS:S som möjligt med snabbare rörelser (1.3) och sprayen/flashen (1.6). Själv tycker jag att promodbetan var en stor flopp, men det var somsagt en beta.
|
Terran never seem to attack, they just defend them selves in your base. |
 |
iox42  5 dec 2007 15:16
| | Du verkar ju vara kunnig, och jag är intresserad, skulle du kunna förklara lite om följande för mig? Jag är nyfiken, och inte insatt:
Daniel Persson: flashen och sprayen Hur är skillnaden mellan CSS och 1.6 här? Vad betyder det? Kan du ge exempel på när det spelar roll?
Daniel Persson: rysshopp Vad är detta?
Daniel Persson: promod Vad skulle den modden göra?
Jag vet att jag skulle kunna googlat på allt det här, men du verkar kunnig som sagt, jag tycker om att få saker serverade på fat :)
|
|
 |
Daniel Persson P23  5 dec 2007 16:55
| | Flashen gör att du får ett ringade ljud i lurarna (du kan alltså inte spela på ljud när du är flashad som i 1.6). Sprayen är mer random i CS:S vilket betyder att du inte kan lära dig att kontrollera den lika väl som i 1.6
Rysshopp är när du duckhoppar (tryckar duckknappen snabbt) och sedan duckar igen när du är i luften. Detta gör att du kan röra dig snabbt frammåt utan att låta.
Promod är några moddares försök att skapa en professionell version av CS:S med bunnyjumping från version 1.3 och flashen + sprayen från 1.6 :)
|
Terran never seem to attack, they just defend them selves in your base. |
 |
TesseracT P30  5 dec 2007 18:18
| | Jo, jag har faktiskt spelat båda spelen ganska mycket. Promod är en flopp, det håller jag med om. Men samtidigt tycker jag att source tillför mycket andra element inom gameplayet som inte 1.6 har. Det blir mer action, mer fart och att inte kunna skjuta igenom varje jävla vägg är faktiskt en trevlig egenskap. Skickligheten håller jag inte med om, man har lika mycket att lära i båda spelen, dom som säger annat har nog inte lirat tillräckligt med source. Jag tror inte du är så insatt i source och att du tidigt dömt ut det.
Det spelar roll att det finns en mängd andra spelare i source, när du gör dina uttalanden så låter det som att det bara är misslyckade 1.6-spelare som spelar spelet. Samma gäller Spawns kommentar. Med sådana kommentarer nervärderar man communityn och alla som spelar spelet. Det finns nog precis lika mycket talang i båda om man ser procentuellt på det.
Många av 1.6-spelarna som numera spelar css har aldrig fått chansen, folk som haft otur. Det verkar du ha helt missat att craven säger. Så misslyckade kan vi nog inte kalla dom.
Angående aimet som många tjafsar om så tycker jag som "sorax":
En annan grej som jag tycker är lite konstig är att folk säger att det inte finns någon aim-känsla i Source därför att rekylen är för rak (i.e. det är för lätt att aima). Låt oss komma ihåg att det faktiskt var CS som från början fuckade upp aimet genom att lägga till rekyl. De första FPS spelen (Doom, Quake etc) byggde på att man skulle strejfa och skjuta. Huruvida man rörde sig eller inte ändrade inte vapnens rekyl, skotten gick alltid rakt. Gör detta Toxjq i Q4 till en sämre aimare generellt än SpawN i CS?
Dock gillade jag rekylen i CS också, men kom inte med något skitsnack om sämre aimare osv.
Sen snackar du rysshopp och bunnyjump, menar du att detta inte finns i css? rysshopp brukar även vara olagligt på tävlingsnivå, men det kanske du inte vet :P
Angående Spawn så verkar dom flesta tycka att det var ett klumpigt uttalande. Man kan undra varför han väljer att göra ett sådant uttalande, är han bitter över något? Stackarn...
|
Ändrad: 5 dec 2007 18:21 av TesseracT, ändrad 1 gång |
 |
Daniel Persson P23  5 dec 2007 21:55
| | Rysshopp är lagligt i CS 1.6 :) (bara WCG som förbjöd det och floppade totalt)
Grejjen är att det finns massa småsaker i CS som gör att skilltaket blir högre som jag tog upp där uppe. Innan detta ändras kommer spelare stanna med 1.6, speciellt tills den förbannade flashen ändras :)
|
Terran never seem to attack, they just defend them selves in your base. |
 |
TesseracT P30  5 dec 2007 22:13
| | Daniel Persson: Grejjen är att det finns massa småsaker i CS som gör att skilltaket blir högre som jag tog upp där uppe. Innan detta ändras kommer spelare stanna med 1.6, speciellt tills den förbannade flashen ändras :)Ja, ni får gärna stanna kvar också. ![[smile]](gfx/smilies/smile.gif) Det gör inget alls. Bara ni slopar skitsnacket och inte nedvärderar css, det är det jag och många andra stör sig på. Varför skulle "eliten" i ett spel byta spel? Chansen att dom kommer vara lika bra i det nya spelet är minimal. Det är bara dumheter. Däremot bygger source upp en egen elit av spelare, nytt spel och nya spelare inom sitt community.
|
|
 |
Daniel Persson P23  5 dec 2007 22:19
| | inget nedvärderande utan vill bara peka på att maxskilltaket är högre i CS1.6 än det är i source, och däför stannar toppspelarna :)
Annars brukar fps-spelare faktiskt byta till nya spel när de kommer, dock brukar de ha någorlunda lika skilltak t.ex. quakeworld quake2 och quake3.
man kan egentligen se 1.6 och source som starcraft och warcraft III. Båda spelens toppspelare är bra, men det krävs mer snabbhet och jobb i starcraft pga ett gammalt system :)
|
Terran never seem to attack, they just defend them selves in your base. |
 |
iox42  5 dec 2007 22:37
| | Daniel Persson: Flashen gör att du får ett ringade ljud i lurarna (du kan alltså inte spela på ljud när du är flashad som i 1.6). Är det inte mer skill att spela både utan ljud och bild? Jag skulle då bli mer impad av folk som kommer ihåg precis hur det var innan de blev flashade, och agerar på det.
Daniel Persson: Sprayen är mer random i CS:S vilket betyder att du inte kan lära dig att kontrollera den lika väl som i 1.6 Det betyder ju även att folk får förlita sig mer på positionering och taktik i source? I ren aimskill är det väl kanske svårare att vara bra (fast det är det väl inte, eftersom man kan kontrollera rekylen?) Jag tycker det borde vara svårare att träffa bra om rekylen är random?
Du verkar ju argumentera emot dig själv, no offence ^^
|
|
 |
TesseracT P30  5 dec 2007 22:40
| | Det här med "maxskilltak" har du hittat på själv va? Jag håller inte alls med om det. Det krävs inte alls mer "skills" för att vara bra på 1.6 än source. Men det kan väl alla ni 1.6-spelare intala er själva om ni mår bättre av det.
Toppspelarna stannar för att dom inte får pröjs som sourcespelare, så enkelt är det. Vi får väl se hur det blir framöver med det.
Det är inte skilltaket som gör att inte folk byter, det är snarare det att det är ett annat spel. Spelen är väldigt lika men ändå väldigt olika.
Personligen tycker jag att det behövs mer snabbhet i source, eftersom det är mer reflex-betonat och man inte kan skjuta genom väggar osv. Allt känns som det går fortare och man dör lättare.
Men vi kanske ska ge oss här. Du och jag har olika åsikter, jag tror inte vi kommer längre i detta.
|
Ändrad: 5 dec 2007 22:42 av TesseracT, ändrad 1 gång |
 |
iox42  5 dec 2007 22:42
| | TesseracT: Det krävs inte alls mer "skills" för att vara bra på 1.6 än source. Som lekman måste jag säga att rent logiskt verkar det ju iallafall inte så. Mer randomelement innebär att man måste vara bättre på att manipulera randomelement, det gör det inte enklare. Hur i hela friden skulle det göra det enklare?
|
|
 |
Daniel Persson P23  5 dec 2007 23:17
| | Grejjen med skill är inte att saker skall vara random, utan att de skall gå att kontrollera även om det skall vara svårt.
Coltens spray går t.ex. som ett T och lär man sig det går det fint att kontrollera den :)
|
Terran never seem to attack, they just defend them selves in your base. |