Diskussionsforum

Forum » Spelsnack » Spelutveckling » [hur ska man börja?]
skapad 20 maj 2008 15:20 | svar 39 st | visats 246 ggr 
Till senaste | Till Spelutveckling | Till bottenförsta | 1 2
Okänd
16 okt 2008 17:41
 
Jag förstår inte heller varför matematik är så viktigt. Fast jag har inte programmerat 3D än, det är kanske då det behövs.

Master Chief  Medlem
16 okt 2008 17:50

 
Bara en enkel grej som att få kameran att rita upp en scen kräver projektionsmatriser, rotationsmatriser ett antal matrismultiplikationer. Det är inte helt trivialt.

Eller varför inte detta: PDF om vågor
Kolla på sidan 6. De ekvationerna för grestnervågor bör te sig rätt triviala om man ska förstå vad det är man programmerar i detta fallet (animera vågor dvs.)

Mor: Maten är klar! Gamern: Jag ska bara dö först!
Zethell P25 Medlem
16 okt 2008 19:11

 
I det så är matten premade~
förenklar saker för dig, i guess.

Det är därför det finns program som TGF, MMF/MMF2, GM, RPGM200x.

Master Chief  Medlem
16 okt 2008 19:29

 
Zethell: Det är därför det finns program som TGF, MMF/MMF2, GM, RPGM200x.
Precis, alla "spelmakarprogram" är väl till för de som inte vill/kan bry sig om hur det egentligen ligger till, utan bara ha fram snabba resultat som funkar. Men är man mer intresserad än så så gör man rätt i att lära sig matte och programmering från grunden.

Mor: Maten är klar! Gamern: Jag ska bara dö först!
Madarab P31 Medlem
16 okt 2008 19:31

 
Några exempel på varför matematik är så viktigt:

1. Programmering = matematik. Där ÄR matematik. Man måste kunna det grundläggande matematiska tänkandet eftersom det är samma tänkande i programmering.
2. Matrisräkning förekommer (som Master redan nämnt)
3. Vektorgeometri förekommer
4. Approximationsteori (ju mer effektiva approximationer man kommer på, desto mindre kraft kräver en scen) förekommer
5. Denna är jag inte säker på, men jag gissar det faller på programmerarna att implementera fysikaliska modeller (t.ex. en simulation av rallybilen i rallyspel). Därmed krävs även en (enorm) gnutta fysik.

A
Zethell P25 Medlem
17 okt 2008 20:37

 
Alltså, det finns ju färdigjorda fysik engines som Havoc~, dock finns det även några få gratis fysik engines där ute med, Även 3d engines finns som du kan använda.

Har du bara egna modeller, animationer, ljud/musik så kan du nog sätta ihop ett skitspel rätt snabbt.

xXRiGhTHaNdOfGoD P Medlem
18 okt 2008 13:53

 
Madarab: du lär dig sedan att skriva en egen grafikmotor
vad är en grafikmotor? xD. men en sak kanske jag vet. Typ i Crysis sandbox 2 är väl typ en spelmotor?

GeForce 8800GTS 512mb DUAL CORE
Madarab P31 Medlem
18 okt 2008 14:38

 
xXRiGhTHaNdOfGoD: vad är en grafikmotor?
Det är programmet som räknar ut grafiken och översätter det till koordinater på skärmen o.s.v. Det vill säga, den del av spelet som gör grafiken.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Grafikmotor

A
Master Chief  Medlem
18 okt 2008 14:48

 
Zethell: Alltså, det finns ju färdigjorda fysik engines som Havoc~
Ja, visst, men det är ovärderligt att ha kunskapen om hur saker funkar och hur de är implementerade.
Visst kan man argumentera för att det är att uppfinna hjulet igen om man gör en spelmotor från grunden då det finns färdiga att använda, men det är till att begränsa sig rätt hårt för vad man kan göra med sitt spel. Sen är ju de färdiga fysik/grafikmotorerna inte på något vis perfekta. Tack och lov gör folk sina egna diton och tar utvecklingen framåt.

Zethell: skitspel rätt snabbt.
Precis, skitspel. Vem vill göra eller spela ett skitspel egentligen?

xXRiGhTHaNdOfGoD: vad är en grafikmotor? xD. men en sak kanske jag vet. Typ i Crysis sandbox 2 är väl typ en spelmotor?
Grafikmotorn är den del av koden för ett spel som har hand om att bestämma vad det är man ser på skärmen och hur allt ser ut. Grafikmotorn sköter alltså allt som handlar om uppritningen av bilden.
Samma gäller för t.ex fysikmotor; alltså allt som har att göra med hur allt uppför sig. T.ex rörelser, kollisionsdetektering, vad som händer vid kollision och hur osv.

Spelmotor är samlingsnamn för alla "delar" i ett spel, så som rendering, fysik, nätverkshantering, AI, karaktärssupport osv. Man brukar se spelmotorn som operativsystemet för ett spel.

edit: jag tar lång tid på mig att skriva ser jag [cute]

Mor: Maten är klar! Gamern: Jag ska bara dö först!
Zethell P25 Medlem
19 okt 2008 18:08

 
Alla spel är skitspel nu för tiden, it's a fact.
Dom enda få bra spelen jag har hittat är till Wii.

skrollis  Avregistrerad
19 okt 2008 20:56
 
jävla skit matte ja använder Blender i stället har redan gjort ett bil spel och tutorial finns på youtube...!

xXRiGhTHaNdOfGoD P Medlem
7 nov 2008 22:56

 
Finns det nåt 3D program eller något liknande där man bara kan göra nåra Obejekt ( ex) d.v.s några snygga 3d byggnader etc. [wink]

GeForce 8800GTS 512mb DUAL CORE
Anlino P Medlem
8 nov 2008 00:10

 
xXRiGhTHaNdOfGoD: Finns det nåt 3D program eller något liknande där man bara kan göra nåra Obejekt ( ex) d.v.s några snygga 3d byggnader etc. [wink]
Alla program för att skapa 3D-modeller, i princip.

Jonsson P19 Medlem
8 nov 2008 01:00

 
Anlino: Alla program för att skapa 3D-modeller, i princip.
Han kanske vill ha något Namn?

Anlino P Medlem
8 nov 2008 11:44

 
Jonsson: Han kanske vill ha något Namn?
3dsmax
Maya
Lightwave
Blender

Ett axplock. Dra fram valfri lista på 3D-motorer, blunda och peka. Har man inte högre kriterier kan man inte misslyckas [wink]


**** Tråden låst på grund av inaktivitet 29 maj 2010 04:01 ****

Till senaste | Till Spelutveckling | Till toppenförsta | 1 2
Denna tråd är stängd för nya kommentarer.

Medlemsrecensioner

Halo: Combat Evolved Anniversary

XB360

Avilinog

7 dec 2011 18:39

Mafia 2

PS3

Arre

14 nov 2011 18:27

Dragon Age 2

PC

Cryptovic

6 okt 2011 20:48

Senaste kommentarerna

Listan uppdateras automatiskt

Senast inloggade gamers

 

Logga in på gameplayer.se

(?)