Diskussionsforum

Forum » Spelsnack » Spelutveckling » [hur ska man börja?]
skapad 20 maj 2008 15:20 | svar 39 st | visats 246 ggr 
Till senaste | Till Spelutveckling | Till botten 1 2 | sista
skrollis  Avregistrerad
20 maj 2008 15:20
 
jag tänker göra ett 3D animerat spel men jag vet inte vart man ska börja eller vilket programm man ska ha. har länge viljat göra ett sånt spel. fast att göra i 3D är väll mycket svårare att göra än 2D,så man kanske ska börja med 2D eller?. vill gärna ha bra tips hur man kan börja göra sina första spel!!! HELP ME[crazy]

Aggesan P29 Medlem
20 maj 2008 15:25

 
Börja med att köpa en bok om programering och plugga det tills du känner dig bekväm, och köp sedan en bok om 3d programering och lär dig den.
Jag började med detta projekt när jag var i din ålder, men gav upp efter ett tag eftersom det var så satans tråkigt. Säkert kul när man lärt sig grunderna, men det tar en eeevighet att komma dit.

Jag hoppade av programeringen och började med 3d animering istället. Det var mycket roligare då man snabbt kunde se resultat, redan första timmarna kommer du att kunna börja skapa prylar, sen kan du sluta upp med en programerare som får göra hårdjobbet [wink]

Aggesan - En galant ordlek
Madarab P31 Medlem
20 maj 2008 15:26

 
Alltså! Ungar idag tror att det bara är att göra ett spel. XD

Först måste du läsa matematik på universitetet (10-20p = typ en termin), sen programmering (flera år), du lär dig sedan att skriva en egen grafikmotor (flera års studier + arbete). Sen AI (+1år), sen måste du lära dig modellera i 3Dstudio eller Maya (det tar ett år att lära sig plus köpa programmen som går på 20 000 kronor ca).

Börja med att gå ut gymnasiet. [smile]

Om du är ett riktigt jävla grym på att lära dig saker så kan du kanske börja med att lära dig Java eller göra något flashbaserat spel eller något sånt?

A
skrollis  Avregistrerad
20 maj 2008 15:33
 
Madarab: lära dig modellera i 3Dstudio eller Maya
Jag har 3ds max och på det kan jag animera och rigga o sånt där!

Madarab: Alltså! Ungar idag tror att det bara är att göra ett spel. XD
hur gammal tror ni jag är[chocked]

Jotta P22 Medlem PLUS
20 maj 2008 15:34

 
skrollis: hur gammal tror ni jag är[chocked]
En vild gissning..

runt.. 14år kanske?

Här vet jag att handtaget finns, jag vet det.
skrollis  Avregistrerad
20 maj 2008 15:38
 
Jotta: En vild gissning..

runt.. 14år kanske?

jag är 15 och kan och är inte så dum som ni tror att jag är...om ni tror de[shake] hur gammal är du då JOTTA!

Jotta P22 Medlem PLUS
20 maj 2008 15:39

 
skrollis: jag är 15 och kan och är inte så dum som ni tror att jag är...om ni tror de[shake] hur gammal är du då JOTTA!
hahaha
tare inte personligt va..

duvet, åldern står breve användarnamnet[wink]

Här vet jag att handtaget finns, jag vet det.
skrollis  Avregistrerad
20 maj 2008 15:42
 
Jotta: duvet, åldern står breve användarnamnet
Okej men jag fyller 15 i år [blush]

Aggesan P29 Medlem
20 maj 2008 15:50

 
skrollis: Jag har 3ds max och på det kan jag animera och rigga o sånt där!
Ok, men det är ju en bra start. Om du är riktigt allvarlig med spelskapandet rekommenderar jag dig att läsa mycket matte och fysik på gymnasiet och senare söka in på spelskaparhögskolan (kommer inte ihåg vad den heter igentligen) på Gotland.

Jag har en kompis som gått där, och tyvär är han en lat jävel som inte orkat söka jobb sedan han slutat där, men flera av hans vänner har fått jobb på bla. Starbreeze och Dice. Svenska spelbolagsmarknaden är kraftigt utökande nu.

Under tiden bör du lära dig programeringsspråk som sagt. Visual basic är en bra start, men du bör senare börja kolla på C och C++.

Aggesan - En galant ordlek
Jimmy Pettersson P27 Medlem VIP
20 maj 2008 15:57

 
Säger bara en sak: Game Maker
Har aldrig använt det själv, men det är tydligen en bra start för folk utan någon direkt programmeringserfarenhet. Börja med det, gå sen vidare till att lära dig C++ när du är mogen.

Madarab P31 Medlem
20 maj 2008 16:10

 
skrollis: hur gammal tror ni jag är
Okej, ser att jag läste lite fel där, trodde du ville "bara slänga ihop" något i 3D. [smile]

Well, det är inte helt enkelt i 2D heller, inte om du ska lära dig allt från grunden.

En begåvad 14-15-åring klarar säkert att göra mycket av spelprogrammering på känn, men har inte lärt sig nog med matematik för att förstå vad man sysslar med fullt ut (jag har jobbat som matematiklärare för högstadiet + att jag läst lite programmering).

Vill du börja tidigt så tror jag det är bättre att du börjar att göra moddar till t.ex. Half-Life 1 och utöver detta läser matematik på egen hand.
Det borde ge någon sorts inkörsport (plus att många moddare får jobb som speltillverkare senare, kanske inte som programmerare dock).

Nu är jag dock ingen expert, men det är min åsikt om saken.

A
Sakusen P26 Medlem
20 maj 2008 16:26

 
skrollis: börja göra sina första spel!!! HELP ME
Jag började göra spel när jag var 13 år. Jag avråder dig dock från 3D. För det första så är det allt för överväldigande. Att göra ett spel från grunden i 3D är ett projekt som kan ta många, många år. Avancerad matematik, 3D modellering och en massa annat väntar.

Jag tycker istället du ska försöka få tag på Multimedia Fusion eller The Games Factory. Där kan du enkelt göra dina 2D spel utan några som helst kunskaper om programering.

Hey. What kind of party is this? There's no booze
and only one hooker.
Starken89 P22 Medlem
20 maj 2008 17:00

 
Jag tycker du bör ta och välja om du vill jobba med grafik eller programmering för de två områdena skiljer totalt från varandra. Men jag vet, för att man ska kunna välja nått måste man ha någon annan som kan göra den andra biten, så ta och börja med ett mycket simpelt 2D-spel. Visual Studio C# är arbetsmiljön som är gratis och används flitigt idag. Dock innehåller den inte något stöd för avancerad grafik så att tanka ner XNA kan vara en tanke, vänta dock med det till du har lärt dig lite mer.
Fördelen med Visual Studio C# är att du har ett designläga där du enkelt kan dra ut olika saker du vill ha i din applikation och denna finns inte i XNA, för där behövs den inte. Men jag tycker du bör börja med lite lätta applikationer och inte spel, sätt första mål att göra en miniräknare. Det är svårare än man kan tro när man inte är så haj på det hela. [wink]

Edit: Lade till fetstil på programmets namn

Ändrad: 20 maj 2008 17:01 av Starken89, ändrad 1 gång
t="_blank">http://www.pixelplayer.se - Vi kan också det där med spel ;)
Okänd
20 maj 2008 17:01
 
Skulle rekommendera att du skaffar ett program som är gjort för att skapa spel och då i 2d. Finns Game Creator och en del andra som du redan fått tips om.

Sedan är det alltid bra att kunna c++ om man vill bli en seriös spelutvecklare. Men börja från början.

Jag vet att många unga som vill skapa ett spel, har för stora visioner. Det ska då vara häftig 3d-grafik i stil med CoD4, med online-stöd, hög budget produktion, etc, etc.

Den som aldrig gjort ett spel, är det enklast att göra ett simpelt 2d-spel, som kan bli riktigt roligt så länge man har en bra idé. Kolla vilka exklusiva spel som t ex är riktigt populära till PSP och PS3, och många av dem är i 2d.

Sedan när ni gjort ett 2d-spel, kan ni vidareutveckla spelet och släppa extra paket, eller komma med en helt ny idé. Efter kanske 5-10 spel i 2d, så är det kanske värt ett försök att gå över till 3d om några år.

Efter några år när ni gjort en hel del 2d och 3d-spel, kan ni börja fundera vad ni tycker är roligast under skapandet av ett spel; är det design, programmering, eller mera att jobba "bakom" som producent, regissör etc?

Men oavsett vad du/ni väljer att göra, så kan jag garantera er en sak: Har ni för höga ambitioner och på tok för stora mål när ni ska göra något ni aldrig gjort förut, kommer det rinna ur sanden.

Ett sista tips: Kolla upp alla populära 2d-spel till Xbox360, Wii, DS och PS3 för att få lite idéer. För 2d är inte utdött trots att majoriteten av spelen idag är i 3d.

Zethell P25 Medlem
13 okt 2008 21:13

 
Skit i böcker om programmering och annat skit~.
Skaffa TGF (The Games Factory 1.5) eller MMF2 (Multimedia Fusion 2)
Väldigt simpla program, fast endå med få limitations för 2D spel. Från Clickteam.

Och lek runt med det i typ.. ett år.
När du tycker att du har lärt dig programmet och vill fortsätta, så skaffa BlitzMAX, lär dig koden och försök skriva en simpel 3d motor.

Om du lyckas lära dig BlitzMAX så bör du inte ha några större problem med att lära dig C++ om du vill.

Men ska du börja med att göra 3D spel så är det bäst om du sätter ihop ett team, chansen att du kan göra Ljud effekter, Musik, 3D modeller och animationer, Sprites OCH code helt själv är liten, och även om du kan det så tar det nog ett bra tag innan ditt spel är färdigt.

Själv började jag med att skriva och designa Pong i "Klick and Play" när jag va 7, Dock fann jag att Code inte va för mig, och sysslar nu mer med spel design.

Good luck! [bigcheers]

Zinox P Medlem
14 okt 2008 22:45

 
Gamemaker är mycket bra att använda om du vill börja lite simpelt.
Man kan göra 2-d plattforms spel utan större problem..bara att läsa hur allt fungerar så lär du fixa det. Sen är väll det bara och plugga vidare...

Mr. Mojo Risin'
Okänd
15 okt 2008 23:24
 
Madarab: matematik
Aggesan: matte
Madarab: matematik
Madarab: matematik
Sakusen: Avancerad matematik
[cute] är det alltså viktigt med matte i programmering? jag hatar matte och är ju as sugen på programmering. läser det smått nu men vi har inte kommit så långt än. kan ju säga att jag faila mitt första matte C prov vi hade förra veckan[cry]

Master Chief  Medlem
16 okt 2008 00:40

 
ollebro: är det alltså viktigt med matte i programmering?
Ja, utan matte blir du troligen rätt värdelös programmerare. Tyvärr.

Mor: Maten är klar! Gamern: Jag ska bara dö först!
Zethell P25 Medlem
16 okt 2008 01:20

 
Du behöver inte kunna någon direkt avancerad matte, eller någon matte över huvud taget för att göra ett spel i GameMaker eller Multimedia Fusion 1-2.

Tänker du syssla med C++, jao, då bör du kunna en hel del matte.. <_<;

Skulle dock verkligen INTE rekommendera Gamemaker då det är ren skit och VÄLDIGT limiterat.

Själv har jag gjort två Online spel, ett i The Games Factory och det andra i Multimedia Fusion 2, krävde inte direkt någon större kunskap inom matte, och i värsta fall har du alltid en calculator i windows.

Sakusen P26 Medlem
16 okt 2008 08:24

 
ollebro: är det alltså viktigt med matte i programmering? jag hatar matte och är ju as sugen på programmering. läser det smått nu men vi har inte kommit så långt än. kan ju säga att jag faila mitt första matte C prov vi hade förra veckan
Jag hade programmering A, B, C i gymnasiet och jag avskyr matematik. Jag fick G i alla kurser men det var allt kämpigt. [sad]

Hey. What kind of party is this? There's no booze
and only one hooker.
Okänd
16 okt 2008 12:07
 
varför är matte så viktigt?

Mohikanen  Avregistrerad
16 okt 2008 12:21
 
Rekommenderar python och pygame om du vill börja göra egna spel.
Det går snabbt att lära sig python och det är enkelt att använda.

Madarab P31 Medlem
16 okt 2008 15:58

 
ollebro: är det alltså viktigt med matte i programmering? jag hatar matte och är ju as sugen på programmering. läser det smått nu men vi har inte kommit så långt än. kan ju säga att jag faila mitt första matte C prov vi hade förra veckan
För att uttrycka mig milt:

programmering = matematik.

För att uttrycka mig matematiskt:
programmering >= matematik... [crazy]

A
Madarab P31 Medlem
16 okt 2008 16:00

 
ollebro: varför är matte så viktigt?
Datorn gör allt med hjälp av ettor och nollor. Att programmera är att få datorn att räkna olika saker och sedan visa dem på skärmen (man skriver matematik med ord på sätt och vis).

Dessutom är programmering djup inspirerad av matematik, så de är lika i form och språk.

A
Okänd
16 okt 2008 16:17
 
MEEN[mad] det hjälper mig inte alls! JAG FÖRSTÅR FORTFARANDE INTE VARFÖR?[tired] tycker java är skitlätt och kul iallfall så än så länge "kravs" inte matten...

Till senaste | Till Spelutveckling | Till toppen 1 2 | sista
Denna tråd är stängd för nya kommentarer.

Medlemsrecensioner

Halo: Combat Evolved Anniversary

XB360

Avilinog

7 dec 2011 18:39

Mafia 2

PS3

Arre

14 nov 2011 18:27

Dragon Age 2

PC

Cryptovic

6 okt 2011 20:48

Senaste kommentarerna

Listan uppdateras automatiskt

Senast inloggade gamers

 

Logga in på gameplayer.se

(?)