Diskussionsforum

Forum » Spelsnack » Spelutveckling » [Jag vill starta ett spelbolag och ta mig an giganterna]
skapad 20 okt 2008 18:19 | svar 38 st | visats 481 ggr 
Till senaste | Till Spelutveckling | Till bottenförsta | 1 2
Madarab P31 Medlem
6 jan 2009 19:15

 
Damn. Kom just att tänka på MUGEN. Finns säkert miljontals jävla kids med erfarenhet av att balansera fightingspel... =/

A
Mandrall P Medlem
19 jan 2009 21:42

 
Finns det nån bra gymnasium där man kan utbilda sig till Spelutvecklare nånstans i Stockholm?

Tenkai Star 26 Medlem
20 jan 2009 09:20

 
Make Something Unreal. Att börja göra en mod till tex UT3 eller med Source engine är ett bra sätt att ta sig in på marknaden. Mest om man vill bli anställd då, kanske inte om man vill starta eget. Bra sätt att lära sig i alla fall.
Spelutvcklingutbildningar har ingen spelutvecklare jag frågat (bla DICE) rekommenderat. Plugga till ingenjör och sen läsa extra programmering eller 3d design eller vad man nu vill jobba med och göra mods till olika spel verkar vara det bästa sättet.

Nyinflyttad i Gävle! Nån som vill lira Rock Band e
ller nåt?
adolf P23 Medlem
20 jan 2009 13:26
 
du kan få låna pengar av mig till bara 2 % ränta per dag.

rösta på mig...jag lovar att inte starta allt för
många krig
Albus P Medlem
22 jan 2009 16:46
 
Dalgun: Nu till problemen. :=)

1. Jag är ganska dålig på programmering
2. Jag har ett för dåligt kontaktnät

Vad ska man göra och hur finner jag likasinnade.

Det börjar här och nu. [y]

Antingen går du en utbildning eller så skaffar du dig en imponerande portfolio. Försöker komma in på något spelutvecklarföretag, jobba inom branchen i några år. Sedan kan du starta eget [cool]

Om du satsar på att bli spelprogrammerare, gå en datavetenskaplig utbildning och försök programmera mycket på fritiden. Beroende på hur duktig du vill bli på att programmera och hur lätt du har för det, så kommer du nog få behöva lägga ner minst några timmar om dagen på det.

Dalgun: Jag har gott om ideer och spelkunskapen.
Det är många som har det. Vad menar du med "spelkunskapen" förresten?

Nilsson P30 Medlem
22 jan 2009 17:53

 
Dalgun: Jag vill etablera kontakt med människor som tror att dom kan göra en skillnad dom som tror på sin sak.

Finns ni här ute?

Hör mitt call

Kanske ska börja med att minska din tid hos Jehovas...

Barracuda Fisk lr Bil ;)
Okänd
22 jan 2009 20:36
 
Tackar för den fina responen! Det är alltid kul att provocera fram en spännade diskussion...

Marcus Toftedahl  Avregistrerad
22 jan 2009 21:21
 
Son_of_Ico: trodde väl det.[bigsmile] Vet du hur lång är utbildn. det är?
Tre år är grundutbildningen. Sen kan man läsa till en magister på ett år extra, eller en Master-examen på två år utöver grunden om man vill.

Nilsson P30 Medlem
23 jan 2009 21:15

 
Dalgun: Tackar för den fina responen! Det är alltid kul att provocera fram en spännade diskussion...
Varsegod [cheers]

Barracuda Fisk lr Bil ;)
Ufosxm P27 Medlem PLUS
6 feb 2009 10:40

 
Vi på IGD har funderat över en projektledare. Vi har spel på gång och har kommit en bra bit men allt har stannat för att vi inte vet hur vi ska komma vidare. Tror att det mest är lathet och oengagemang eftersom allt är så ostrukturerat.

Vi har haft tankar på att utveckla till Marketplace och vet hur vi kommer att få göra det, samt hur utvecklingen fungerar. Så det är bara engagemang och pepp som saknas, och struktur såklart. Tjänar vi pengar på spelen så är det ju toppen.

Att "tillsammans" bestämma vad som ska vara med i spelet har vi på IGD bevisat att det inte fungerar =) Vårat senaste spel Uforia som vi släppte 2007 tog ett år att göra. Och ändå är det inget speciellt avancerat spel. Där tog jag rollen som ledare, jag hade mycket tid över då. Vi har bara gjort det här på våran fritid.

Hör av dig till våran chef Mikael Fröding på [email protected]

http://www.igdgames.com/

www.davidmusic.se
SoulleSS P18 Medlem
27 mar 2009 15:31

 
Ufosxm: Vårat senaste spel Uforia som vi släppte 2007 tog ett år att göra
Uforia är väll ett mmo?????

Ufosxm P27 Medlem PLUS
27 mar 2009 23:04

 
SoulleSS: Uforia är väll ett mmo?????
Och ett NES-spel.

www.davidmusic.se
Zoulz P33 Medlem
27 jun 2009 22:21

 
Jag är väl lite i samma sits som OP. Men, jag är erfaren programmerare. Jag jobbar för tillfället med spelutveckling på professionell nivå.

Ett eget företag med nåra duktiga personer som gör mindre xbox/iphone lir för casual marknaden är dock drömmen. Enda andledningen att jag inte försöker är väl för att jag inte känner nån som brinner lika mkt för det som jag.

Move the Bongos P29 Medlem
28 jun 2009 10:59

 
Om du är seriös med detta och vill driva egen studio bör du göra ungefär så här (kortfattat):

Formulera en affärsdide konkret, ta hjälp av de insatser som finns för att få det hela "rätt" och korrekt.

Sök antingen investerare som du kan pitcha idéen för och/eller ansök om "starta eget"-bidrag och lån.

Steg nummer ett är att du behöver ha proffshjälp som kan göra en rimlig uppskattning av vad för typ av folk som du kommer behöva. Sök bland folk som har gått utbildning eller har egen erfarenhet av att projektleda spelutveckling.

Skaffa en revisor.

Kontakta de olika högskolorna för nyexaminerade elever som gått spelutvecklarprogram och bygg ihop ditt team efter din budget. Nyutkomna spelutvecklare är en bra (billig) idé för en ny studio.

Låt din projektledare göra en uppskattning över vad ni behöver för utrustning och lokaler. Skaffa.

Sätt igång!


**** Tråden låst på grund av inaktivitet 29 jun 2010 04:01 ****

Till senaste | Till Spelutveckling | Till toppenförsta | 1 2
Denna tråd är stängd för nya kommentarer.

Medlemsrecensioner

Halo: Combat Evolved Anniversary

XB360

Avilinog

7 dec 2011 18:39

Mafia 2

PS3

Arre

14 nov 2011 18:27

Dragon Age 2

PC

Cryptovic

6 okt 2011 20:48

Senaste kommentarerna

Listan uppdateras automatiskt

Senast inloggade gamers

 

Logga in på gameplayer.se

(?)