 |
Okänd 11 dec 2008 16:40
| | Vem skulle vilja ha ett helt nytt rollspel till datorn som The Sims 2, med grafik som i Assassins Creed (om någon har sett det spelet) och att allting utspelade sig på medeltiden? Vem skulle vilja ha ett dataspel där man fick leva i en fantasivärld/sagovärld men prinsar, prinsessor, häxor, riddare och andra tänkbara karaktärer från medeltiden? Där man har möjligheten att bygga egna byar från grunden, kunna bygga borgar, slott med långa spiraltrappor och höga torn.
Jag har skickat en ny spelidé till olika spelutvecklare men jag vill också höra från er privatpersoner vad ni tror om min idé. Ni får gärna skriva era önskemål om vad som ska finnas i spelet och vilka möjligheter ni skulle vilja ha. Då det är ni som ska spela det, eller ja, om ni skulle vilja såklart.
|
|
 |
AccoWand P22  11 dec 2008 17:03
| | Ideén är dåligt pressenterad. Detaljer om allt behövs om spelutvecklare ens ska kolla på idén vilken de sällan gör då de bara tar emot nya förslag inom företaget. theres85: rollspel till datorntheres85: d grafik som i Assassins Creedtheres85: medeltidentheres85: antasivärld/sagovärld men prinsar, prinsessor, häxor, riddare och andra tänkbara karaktärer från medeltiden?
|
All alone... Just me and the world. |
 |
Okänd 11 dec 2008 17:21
| | Jag vet att idén är dåligt presenterad här, men jag vill inte avslöja för mycket för er. Men jag känner att det inte är någon idé att fila vidare på den om ingen är intresserad av ett sådant spel. Jag sitter för fullt och skriver ner i minsta detalj hur spelet ska vara upplagt osv. Det kommer att ta sin tid att utveckla min idé själv men jag ska lyckas, så är det bara.
|
|
 |
JimmiStone  11 dec 2008 17:34
| | theres85: rollspel till datorn som The Sims 2 När blev the sims ett roll spel?
Låter som en ganska kul idé annars!
|
Life Is A Game And You Fail! |
 |
Okänd 11 dec 2008 18:04
| | Jag orkar inte förklara, ni får se när spelet är färdigt istället när det nu blir. Det är ju inget man gör på bara en dag.
|
|
 |
Okänd 11 dec 2008 19:00
| | theres85: Jag har skickat en ny spelidé till olika spelutvecklare tror du på fullaste allvar att dom skulle lyssna (inget illa menat) Men de flesta utvecklarna ägs ju av större företag som mer el mindre bestämmer vad dom ska ska utveckla.
Men dom företagen det inte är så på har nog 100-tals egna idéer dom vill genomföra. Så channsen är rätt minimal att dom skulle lyssna..
|
|
 |
Okänd 11 dec 2008 19:03
| | så det enda sättet du skulle kunna få se det är att lära dig själv att göra spel... el något enklare som att skaffa folk som kan deras sak, fast då kräver dom ju lön.... Men lycka till o få igenom det! ![[y]](gfx/smilies/thumbup.gif)
|
|
 |
Okänd 11 dec 2008 20:15
| | Jag ger inte upp kan jag ju tala om för er. Men jag är inte så intresserad av att få veta från andra om hur svårt det kommer att bli. Utan jag startade denna tråd för att få veta om någon annan än jag tycker att ett medeltida simulationsspel låter intressant. Min sambo är data- och systemvetare och kan en hel del om datorer, han hjälper mig med det jag behöver. Jag är tacksam för era kommentarer men jag vill att ni skriver vad ni tycker om det som jag har skrivit hittills.
|
|
 |
Apestrife P24  12 dec 2008 15:27
| | Idéen i sig är småkul. Och liknande har ju fungerat i diverse strategispel, men själva simsbiten har inte vart så realiserad åt simshållet. Närmast kommer Dungeon Keeper kanske? Måste dock ogilla medeltiden lite. Slavar, tillbedjingstvång och allmänt skitigt. Men det är ju en annan femma då det står för mig.
|
Ron Asheton 1948 - 2009 |
 |
Johan Eklund P37  15 dec 2008 20:20
| | theres85: Jag ger inte upp kan jag ju tala om för er. Det är rätt tänkt. Lystna inte på dysternissarna. Har du en bra spelidé ska du för allt i världen satsa på den. Det viktiga är ju att du tror på din egen idé, för det gör det lättare att sälja den.
Ett Sims i fantasy eller medeltida miljö kan med all fördel fungera.
Tips på vägen är ju att dryga ut presentationen med konceptbilder. Då allt från egna blyerts-skisser till rena konceptbilder. Det senare kan ju vara svårt om man inte är någon duktig illustratör eller konstnär, men för ett spelkoncept kan det var okej att låna bilder man hittar och peka på att det är en sådan stil man vill eftersträva designmässigt osv. Så länge man poängterar att det inte är bilder man har rättigheter till utan att man bara lånat de för att tydliggöra ens visioner i konceptdokumentet.
Ett annat hett tips är ju att se till att skydda ditt konceptdokument. så du inte presenterar det för någon spelstudio som sedan stjäl dina idéer. Det viktigaste i det fallet är att se till att säkra det datum du fastställt det slutliga dokumentet, vilket man kan göra med en så kallad "fattigmans-copyright".
Se först till att du har vittnen till ditt dokument. Se sen till att skriva ut/kopiera ett antal exemplar. Lägg sedan originalet i ett kuvert som du förseglar och sedan adresserar till dig själv. Sedan köper du frimärken och postar till dig själv.
I och med att kuvertet är förseglat och stämplat med poststämpel så har du nu säkrat ett dokument som håller i rätten.
|
Ändrad: 15 dec 2008 20:27 av Johan Eklund, ändrad 1 gång 414 - "I've heard rumours from our engineers, indicating that one may have access to the patcher..." |
 |
Okänd 20 dec 2008 11:30
| | theres85: Vem skulle vilja ha ett helt nytt rollspel till datorn som The Sims 2, med grafik som i Assassins CreedDet låter faktiskt som The Guild 2, testa vetja. Demo version och patchar.
|
|
 |
saifer P30  20 dec 2008 21:57
| | Aldrig hört talas om Fable 1&2? Närmre Sims möter snygg grafik går det ju knappt att nå. I ett lite mer vuxet format då :)
|
man vet att man är en sann Nintendonörd när man dricker NES-kaffe med 8-bitar socker \o/ |
 |
ReyQune  20 dec 2008 22:59
| |
|
.................................................. ........................................................................... |
 |
Johan Eklund P37  21 dec 2008 15:46
| | Indivixator: Det låter faktiskt som The Guild 2 Vad i The Guild 2 är i närheten av att vara Sims-igt?
saifer: Aldrig hört talas om Fable 1&2? Närmre Sims möter snygg grafik går det ju knappt att nå. Er... samma fråga som ovan. Finns ingenting Sims-aktigt över Fable-spelen.
ReyQune: http://www.moddb.com/mods/fall-from-heaven-ii-032 Det här är ju inte ens i närheten.
|
414 - "I've heard rumours from our engineers, indicating that one may have access to the patcher..." |
 |
ReyQune  21 dec 2008 15:49
| | Johan Eklund: Det här är ju inte ens i närheten.Fel tråd. ![[cute]](gfx/smilies/cute.gif)
|
.................................................. ........................................................................... |
 |
Johan Eklund P37  21 dec 2008 16:04
| |
|
414 - "I've heard rumours from our engineers, indicating that one may have access to the patcher..." |
 |
saifer P30  21 dec 2008 16:25
| | Johan Eklund: Er... samma fråga som ovan. Finns ingenting Sims-aktigt över Fable-spelen.Vet du inte det så kan du inte satt dig in i Fable-sagan. I Sims kan välja att vara mesigt snäll eller galet grym och därmed anpassar sig samhället efter dig. Precis samma sak när det gället Fable. SJÄLVKLART menade jag inte att det var till punkt och pricka likt. Men så långt hoppas jag att du kan tänka själv ![[smile]](gfx/smilies/smile.gif)
|
man vet att man är en sann Nintendonörd när man dricker NES-kaffe med 8-bitar socker \o/ |
 |
Johan Eklund P37  21 dec 2008 17:00
| | saifer: I Sims kan välja att vara mesigt snäll eller galet grym och därmed anpassar sig samhället efter dig. Okej, så du menar att du I Fable inte styr din gubbe aktivt, utan bara ger den lite uppgifter, möblerar hans hem, skickar honom till arbetet varje morgon.. och att du även simultant gör detsamma med resten av familjemedlemmarna, samt kan skapa flera hushåll i grannskapet där du gör detsamma?
saifer: I Sims kan välja att vara mesigt snäll eller galet grym och därmed anpassar sig samhället efter dig. Samhället anpassar sig inte efter individer i The sims-spelen. Samhället i The Sims-spelen består av de individer du skapar och de interagerar även utanför din kontroll.
saifer: SJÄLVKLART menade jag inte att det var till punkt och pricka likt. Eller ens i närheten av hennes spelidé... vilket var vad jag var ute efter att påpeka.
|
Ändrad: 21 dec 2008 17:03 av Johan Eklund, ändrad 1 gång 414 - "I've heard rumours from our engineers, indicating that one may have access to the patcher..." |
 |
JooAr P  10 jan 2009 18:22
| | nånting som verkligen ett bra spel ska är en redigt bra story den ska inte vara töntig inte för macho jag vet faktist inte redigt vad den ska vara men den ska vara bra i alla fall
asd
|
|
 |
elbryan P  10 jan 2009 18:41
| | lägg lite arbete på dina ideér när du presenterar dom för spelutvecklare. du kan få 50 000 kr eller mer för dina ideér. jag har haft massor med tankar om spel, men har aldrig gått så långt att jag skickat in dom.
|
|
 |
Son_of_Ico P  11 jan 2009 11:24
| | elbryan: lägg lite arbete på dina ideér när du presenterar dom för spelutvecklare. du kan få 50 000 kr eller mer för dina ideér. kan de verkligen betala så pass? låter väl mkt i mina öron. hur vet man vilka företag man ska skicka till, kan ju bli knepigt om det blir alltför många & flera som vill utnyttja den?
måste säga att det är ganska terapeutiskt att sitta och knåpa på spelidéer
|
|
 |
Okänd 11 jan 2009 11:42
| | Son_of_Ico: hur vet man vilka företag man ska skicka till Det är väll endå det smartaste och skicka in till nån utgivare som 2K, EA, UBISOFT el någon annan utgivare. För som jag uppfattat det är det väll dom som numera bestämer var "deras" utvecklare ska göra? iaf till den större delen.
|
|
 |
elbryan P  11 jan 2009 14:17
| | Son_of_Ico: kan de verkligen betala så pass? låter väl mkt i mina öron. hur vet man vilka företag man ska skicka till, kan ju bli knepigt om det blir alltför många & flera som vill utnyttja den? det är vad jag har hört. men det är ju inte så mycket igentligen om man tänker på vad allt annat kostar med att göra ett spel. och vad dom tjänar om spelet är bra. det är ju bättre om du tar kontakt med spelutvecklarna och träffar och presenterar dina ideér öga mot öga.
|
|
 |
Raven348 P  12 jan 2009 07:00
| | theres85: Vem skulle vilja ha ett helt nytt rollspel till datorn som The Sims 2, med grafik som i Assassins Creed Inte jag. Grafik kostar, grafik tar hårdvara, grafik ersätter ett bra spel. Kvalitativ grafik så som den man finner i Crysis och dylika spel fungerar bäst i FPS.
Vad jag vill ha är ett nytt Spore, ett som inte suger 50 getpungar dvs.
|
|
 |
Son_of_Ico P  12 jan 2009 09:13
| | elbryan: det är vad jag har hört. men det är ju inte så mycket igentligen om man tänker på vad allt annat kostar med att göra ett spel. och vad dom tjänar om spelet är bra. iofs men 50k blir mycket om de inte använder idén fast de är säkert säkra på idén när de väl betalar.
|
|