Diskussionsforum

Forum » Spelsnack » Spelutveckling » [gymnasie - fysik B, Viktigt?]
skapad 11 jan 2009 14:51 | svar 16 st | visats 155 ggr 
Till senaste | Till Spelutveckling | Till bottenVisar hela tråden
rbengtsson P Medlem
11 jan 2009 14:51
 
Hej
16år och går teknikprogrammet (gymnasiet). VI ska ni göra våla individuella val och fysik b finns med bland annat.
Jag går som sagt teknik och tänker välja till matte e (och d?) det är iaf 150 / 300. VIlket betyder 150 poäng till som kan kan välja till fysik b för eller andra kurser.
Jag vill helst jobba inom visual effects/compositing men tror att det är större chans inom spel världen. Håller på mycket med film, och 3d, på fritiden.
Min fråga är hur viktigt är fysik b för att komma in på spelutveckling.
De jag hade tänk välja annars är rörlig bild och programmering b (vi har programmering A och C annars ändå).
Och som ett litet extra så ni vet att jag inte bara är en annan random 16 åring som vill göra spel på en vecka så är här min reel som förhoppningsvis visar att jag faktiskt kan någonting och förstår hur allt detta med spel och film fungerar. Ett spel kan ju ta lite mer än 1 vecka att göra..


Fredag 30 Medlem
11 jan 2009 15:00

 
Finns inget viktigare än estetisk verksamhet. Så ditcha fysiken och get on the art side of life!

maintain hardline kopimi
UfU__X P22 Medlem
11 jan 2009 15:15

 
rbengtsson: Min fråga är hur viktigt är fysik b för att komma in på spelutveckling.
Kolla upp hur utbildningarna du kan tänka dig på universitetet/högskola ser ut och vad som krävs för att man ska komma in på dem. Jag skulle nog tro att Fysik B inte krävs för de flesta dator/it-inriktade programmen men om du skulle ändra dig ([rolleyes]) så är det inte fel att ha läst det eftersom det är mer eller mindre ett måste för alla teknik/natur-utbildningar i övrigt.

[y]

"HI! I LIKE SHORTS! THEY'RE COMFY AND EASY TO
WEAR!"
Jimmy Pettersson P27 Medlem VIP
11 jan 2009 15:28

 
Fysik B krävs nästan bara om du ska läsa till civilingenjör, vilket nog inte är aktuellt för dig om du inte vill bli riktigt seriös spelprogrammerare. Tycker du ska hålla dig till visual effects och compositing, du har ju helt klart anlag för det. Så kör på estetriktningen så du har en massa schyst material att söka med till någon bra visual effects-utbildning efter gymnasiet. [y]

Frikeer  Medlem
11 jan 2009 15:58

 
Sen ska man ju inte glömma att Fysik är förbannat kul [smile]

"The dark side of the Force is a pathway to m
any abilities some consider to be unnatural."
rbengtsson P Medlem
11 jan 2009 18:14
 
Enligt andra jag snackat med som haft rörlig bild var det inte alls bra. Det mesta man gjorde var att kolla på film bara. Och man skulle lära sig grunderna i redigering (alltså texter i movie maker...)
Låter som en otroligt onödig kurs som är lätt att få Mvg i, inget fel med det kanske dock :P

Som ni säger, hålla sig till estet, enligt mig känns de flesta sånna kurser väldigt kosntiga och oorginserade. Man kan ju egentligen inte "lära" sig rita,redigera,film etc i gymnasiet iaf. Om man är seriös inom något av de här ämnen lär man sig det på fritied och alla som väljer kurserna gör det för att slippa plugga.

Oftast brukar det väll vara så att när man söker jobb inom spel/film kollar dem mer på ens portfolio och själva utbildningen är inte så viktig.

Lite off topic nu också, finns det några skolor överhuvudtaget för visual effects i Sverige? Vet att det finns film skolor lite överallt men det är väll mest som media i gymnasiet. Göra reportage och såna vanliga grejer?

Jimmy Pettersson P27 Medlem VIP
11 jan 2009 18:52

 
rbengtsson: Lite off topic nu också, finns det några skolor överhuvudtaget för visual effects i Sverige?
Yes, känner i alla fall till en av dem:
http://www.iaa.se/
Gick en annan utbildning på skolan innan de specialiserade sig på just visual effects och postproduction. Fanns en del riktigt grymma personer där som bl.a. fick jobb på SVT efteråt.

Danne Assor P22 Medlem
11 jan 2009 20:11

 
Hyper Island är ju en skola för media och estik, sägs vara bästa i sverige dessutom. Har några polare som har gått och går där och dom tycker att det är skitbra.

Jotta's "fyyfäninteklar.mp3" regerar-
Okänd
11 jan 2009 21:00
 
Fredag: estetisk verksamhet
Den kursen bestod i att lära sig programmet Cubase för mig. Väldigt simpelt. Men fick MVG [smile]

Albus P Medlem
12 jan 2009 03:20
 
Fysik B krävs varken kunskapsmässigt eller för att komma in på en utbildning. Det krävs möjligtvis för spelprogrammerare beroende på vad de vill gå för utbildning, men ändå inget nödvändigt att kunna.

Starken89 P22 Medlem
12 jan 2009 11:52

 
Fysik B är ett krav om man ska bli någon typ av ingenjör, då man t.ex. kan bli civilingenjör inom programmering vilket jag själv har tänkt att läsa till hösten. Är du helt säker på att du ändå inte ska bli ingenjör är det bara att skippa men annars kan det vara ett bra val då du har lite fler saker att falla tillbaka på om du skulle ångra dig och vill göra något annat istället. Går man teknik eller natur på gymnasiet kan det väl vara bra att läsa den kursen med då man redan lärt sig grunderna och kan ha stor nytta av att kunna de fysikaliska lagarna när man programmerar rörelser mm.

t="_blank">http://www.pixelplayer.se - Vi kan också det där med spel ;)
CSM Dark Spirit P21 Medlem
13 jan 2009 19:41

 
Läser Fysik B just nu[smile]
Har alltid gillat fysik, men nu börjar jag undra...

the_juice P22 Medlem
14 jan 2009 21:17

 
CSM Dark Spirit: Har alltid gillat fysik, men nu börjar jag undra...
FyB är typ den svåraste kursen man kan läsa under gymnasietiden. Fast det är ju olika för olika personer. Men jag har själv fått den uppfattningen.

PSN : shujey
Albus P Medlem
15 jan 2009 15:03
 
the_juice: FyB är typ den svåraste kursen man kan läsa under gymnasietiden. Fast det är ju olika för olika personer. Men jag har själv fått den uppfattningen.
Håller med. Jag läste matematik E på en halv termin utan problem, men Fysik B som jag läste över ett helt år hade jag väldans problem med. Förvisso så är det individuellt och man kanske inte är så mycket för att plugga själv.

Okänd
17 jan 2009 20:24
 
Vilken otur för mig att jag ska läsa till Flygingenjör e.d. (Civilingenjör med inriktning). Fysik B finns inte på alla linjer. Ex. inte på vanlig Naturvetenskaplig linje med Matematik och Datainriktning, som jag funderar på att gå (Det eller Karlstad International TIME)

__

Alltså otur att Civilingenjör kräver Fysik B

Ändrad: 17 jan 2009 20:28 av , ändrad 1 gång
Okänd
17 jan 2009 21:08
 
för att gå på LBS poäng plan för linjen spelutveckling läser man bara Fysik A om man väljer inriktning spelprogrammering. Så om du vill bli nått inom spelvärden som inte har med programmering att göra är det nog inte så använtbart...

Madarab P31 Medlem
18 jan 2009 09:24

 
Fysik B behövs framförallt om man ska bli FYSIKER!!! Att ni inte ens tar med det alternativet!! [cry][cry]

I varje fall.

Man får ingen sorts belöning för att läsa svåra kurser i dagens skolsystem, så inte ens jag som är fysiker och gymnasielärare, kan rekommendera att läsa Fy B om man inte ska bli civilingenjör eller FYSIKER.

Är man intresserad av fysik så kan det å andra sidan vara kul att läsa den eftersom den tar upp lite roligare saker än a-kursen.

Enda gången en som jobbar med konst i spel har nytta av fysik är då man gör animeringar / scener i 3D-modelleringsprogram. Men då behöver man universitetsfysik och jag gissar dessutom att de flesta 3D-program redan har plug-ins som sköter sådana saker.

A

**** Tråden låst på grund av inaktivitet 29 maj 2010 04:01 ****

Till senaste | Till Spelutveckling | Till toppenVisar hela tråden
Denna tråd är stängd för nya kommentarer.

Medlemsrecensioner

Halo: Combat Evolved Anniversary

XB360

Avilinog

7 dec 2011 18:39

Mafia 2

PS3

Arre

14 nov 2011 18:27

Dragon Age 2

PC

Cryptovic

6 okt 2011 20:48

Senaste kommentarerna

Listan uppdateras automatiskt

Senast inloggade gamers

 

Logga in på gameplayer.se

(?)