Diskussionsforum

Forum » Spelsnack » Spelutveckling » [Vad mer i en spelidé/speldesign?]
skapad 15 sep 2009 09:24 | svar 7 st | visats 81 ggr 
Till senaste | Till Spelutveckling | Till bottenVisar hela tråden
GRIDDLE F20 Medlem
15 sep 2009 09:24

 
Jag har ett litet problem som jag hoppas att någon av er skulle kunna hjälpa mig med.
För ett projektarbete som ingår i mina skolkurser har jag bestämt mig för att göra en spelidé,och allt vad den innebär. Så som jag har läst mig till, och hört av bekanta som utvecklar spel (på
amatörnivå), så behöver en spelidé innehålla bakgrundshistorik, själva händelseutvecklingen (story), karaktärs- och miljödesigner, concept art och en del färdiga grafiska exempel (så som små animationer, hela miljöer och karaktärer m.m.).
Dock skulle jag behöva veta från någon som verkligen vet (vad jag behöver ha med), och därför vänder jag mig alltså hit. Har
jag missat något till min idé, är det något som behöver ändras eller läggas till? Eller om jag helt har missuppfattat det hela;
hur ska i så fall en spelidé se ut/vara uppbyggd?[tard]

Jimmy Pettersson P27 Medlem VIP
15 sep 2009 11:13

 
Det enda som verkar saknas är själva spelmomenten, dvs vad man ska göra i spelet. Det behöver inte vara jättedetaljerat, men det ska framgå hur man interagerar med spelvärlden och liknande, kanske göra lite jämförelser med andra spel.

Det kan även vara bra att skissa lite på ett interface också (typ kraftmätare och sånt) för att ge en bild av hur det färdiga spelet ska se ut. Kanske ingår i "färdiga grafiska exempel" iofs.

Annars tycker jag du har fått med det mesta. [y]

GRIDDLE F20 Medlem
15 sep 2009 18:21

 
Jimmy Pettersson: Det enda som verkar saknas är själva spelmomenten, dvs vad man ska göra i spelet.
Haha, just det! Obviously. Tack så mycket!
[bigsmile]

Piccolo P21 Medlem
15 sep 2009 18:26

 
Jag gjorde något liknande i en kurs i gymnasiet, ser ut som du har fått med det mesta [y]

I'm on a mission for dime piece's and sexy ladies
http://hustleandflow.blogg.se/
SoulleSS P18 Medlem
16 dec 2009 17:09

 
GRIDDLE: Haha, just det! Obviously. Tack så mycket!
Håller på med det nu, bara det att vi ska leverera ett färdigt spel.Men vi ska ta med kostnader för server, hemsida reklam etc.
Vet inte riktigt hur djupt ni ska gå?

Captain N P31 Medlem
16 dec 2009 17:35

 
Kan juh vara bra att bestämma genre oxå.
Men denna tråden e juh typ gammal nu, så hon har säkert redan gjort klart arbetet.

Captain N - The Game Master
apelsinjuice P Medlem
13 jan 2010 19:07

 
några har väl nämnt ungefär samma saker som jag nämner nu, men du behöver ju spelregler, spelmål o såna saker.

SpearheadGames P Medlem
12 apr 2010 13:33

 
GRIDDLE: bakgrundshistorik, själva händelseutvecklingen (story), karaktärs- och miljödesigner, concept art och en del färdiga grafiska exempel (så som små animationer, hela miljöer och karaktärer m.m.).
Dock skulle jag behöva veta från någon som verkligen vet (vad jag behöver ha med), och därför vänder jag mig alltså hit. Har
jag missat något till min idé, är det

Detta är en gammal tråd, men om någon tycker det är intressant så kan jag göra ett tillägg. Har arbetat i snart ett år på ett företag, och hitintills har vi gjort 3 stycken spel, med motivationen att också SÄLJA det hela, nu tror inte jag att detta är någonting som du vill bry dig om, men då måste man även inkludera:

* Målgrupp (Vad för personer riktar man sig till? Animeälskare? åldersgrupp)

Om du har en spelideé så är det bra om du kan ta ut ett X med spelet ... vad är Core Gameplay, vad är det som gör erat spel spelvärt och som allting skall kretsa runtomkring? Jag vet att i Battlefield: Bad company hade spelet X:et "Destruction in a sandbox environment". om ni verkligen inte kan komma på ett X så kanske det är en signal på att ni måste göra om spelideén litet. Annat man kan inkludera är

* Spelregler ( Hur vinner man? hur förlorar man? kan man ens förlora?)
* Kontroller (Hur är spelet tänkt att styras?)
* Musik och ljud (om det skall finnas något? skall musiken bete sig på ett visst sätt, dvs Dynamisk musik, eller är det bara en låt som loopar om och om igen?)
* Tekniska specifikationer (Vad är spelet tänkt att utvecklas till? Wii, Pc,mobil?)
* GUI (hur skall användargränssnittet se ut ? skall det finnas en meny i början? vad för knapapr skall finnas? en bra regel är KISS som betyder Keep it simple, stupid, litet GUI är bättre än mycket GUI)
* Gameplay Mindmap (litet svårt att förklara, men detta är ganska användbart för att komma fram till ett X, och också användbart om man har litet tid under produktionen och märker att man behöver skära ned på saker.. det kan exempelvis se ut såhär:

Hoppa
^
Actions > Döda fiender>>>>
^ v v
^ Equipment v
^ ^ v
karaktär > Inventory >Guld

man kan urskilja att målet med spelet är att ta sig igenom en plattformsbana, döda fiender och på så sätt få guld och Equipment till sin karaktär. Om man utökar diagrammet kommer man också fram till många saker som inte har dependencies till något annat, som man då kan ta bort, helt enkelt, ifall tiden inte räcker till.


**** Tråden låst på grund av inaktivitet 13 apr 2011 04:01 ****

Till senaste | Till Spelutveckling | Till toppenVisar hela tråden
Denna tråd är stängd för nya kommentarer.

Medlemsrecensioner

Halo: Combat Evolved Anniversary

XB360

Avilinog

7 dec 2011 18:39

Mafia 2

PS3

Arre

14 nov 2011 18:27

Dragon Age 2

PC

Cryptovic

6 okt 2011 20:48

Senaste kommentarerna

Listan uppdateras automatiskt

Senast inloggade gamers

 

Logga in på gameplayer.se

(?)