 |
mmKay P  29 sep 2009 19:28
| | Nu är det så att jag tänkte läsa speldesign på högskola och för att inte vara helt bakom flötet när jag kommer dit skulle jag vilja starta lite i förväg och min fråga är då: vad är det för program man använder sig av? ![[cute]](gfx/smilies/cute.gif) Tack!
|
|
 |
Morganrone93 P18  29 sep 2009 20:16
| | Du råkar inte spela knife-cs?
När jag försökte mej på det här så använde jag en piratkopierad Visual Studio, på skolor använder dom oftast darkbasic dock.
|
I love Scrubs and Stargate so much :D:D <3 |
 |
Okänd 29 sep 2009 20:22
| | mmKay: Nu är det så att jag tänkte läsa speldesign på högskola Har oxxå funderat på det, vilken skola?
|
|
 |
mmKay P  29 sep 2009 21:00
| | prisma: Har oxxå funderat på det, vilken skola?Gotlands högskola i första hand. Skövdes i efterhand. Morganrone93: Du råkar inte spela knife-cs?nepp, hur så? Morganrone93: Visual StudioMorganrone93: darkbasicska kolla på dom där. Tack! ![[smile]](gfx/smilies/smile.gif)
|
|
 |
Jimmy Pettersson P27  29 sep 2009 22:46
| | Ska du läsa design så kan det vara bra att kunna Game Maker. Lätt att göra prototyper på spelidéer i nämligen. Men annars är det inte fel att lära sig grunderna i C++, dina programmerare kommer bli mycket enklare att handskas med då. ![[wink]](gfx/smilies/wink.gif)
|
|
 |
Okänd 30 sep 2009 12:45
| | mmKay: Tack!som Grafiker (om det e det du menar typ, vet inte riktigt vad man menar som speldesign : p ![[cute]](gfx/smilies/cute.gif) ) så är det Maya, 3Ds Max, Mudbox.... för animation kanske motionbuilder (även om man kan animera i både Maya o 3Ds Max) nästan alla spel, och speciellt alla animerade filmer, men oxå specialeffekter i filmer är skapad i dessa program (som Gullom i sagan om ringen) Som som Grafiker är dessa program måste, speciellt ett av dom (Maya eller 3Ds Max) läser dessa program nu i skolan : p skitkul!
|
Ändrad: 30 sep 2009 12:48 av , ändrad 1 gång |
 |
guild wars e bra P16  30 sep 2009 21:52
| | du som verkar lite updated på det hela: finns likanande linjer i lund??
|
|
 |
Albin Engström P  25 nov 2009 22:40
| | Spel design handlar som namnet föreslår om att spel design..
Jag föreslår vad jimmy sa, att ha lite förståelse för de andra elementen i spelutveckling underlättar.
Om du ger dig på c++ så föreslår jag att du kollar upp allegro, löjligt enkelt att använda och det är viktigt om man aldrig har programmerat förut.
Lycka till.
|
|
 |
Lurker64 P  5 dec 2009 01:43
| | Man använder sig av pogram som c++ och game maker 7. Man kan också göra java spel, dom är inte lika bra men dom kan man lägga ut som web browser spel. Om du inte kan fixa c++ kan du alltid testa Python. ska du animera så kan du testa maya. ![[smile]](gfx/smilies/smile.gif) ![[smile]](gfx/smilies/smile.gif)
|
|
 |
Lurker64 P  5 dec 2009 01:50
| | Hitta nått gratis nu precis som hette Truespace. Vet inte om det är bra men jag tänkte själv testa det lite nu faktiskt. ![[bigsmile]](gfx/smilies/bigsmile.gif) ![[bigsmile]](gfx/smilies/bigsmile.gif)
|
|
 |
guild wars e bra P16  8 dec 2009 19:01
| | Lurker64: Hitta nått gratis nu precis som hette Truespace. Vet inte om det är bra men jag tänkte själv testa det lite nu faktiskt. grafik?
|
|
 |
Lurker64 P  9 dec 2009 18:06
| | Inte bra! Och det var tydligen till för att göra filmer med. ![[sad]](gfx/smilies/sad.gif)
|
|
 |
guild wars e bra P16  9 dec 2009 21:34
| | någon som har förslag på något annat gratis?? eller fnns det nått som nästan alla har man kan börja med eller nått (typ paint eller photoshop typ jag har ingen aning)
|
|
 |
Okänd 9 dec 2009 22:43
| | Lurker64: ska du animera så kan du testa maya.då föredrar jag Motionbuilder framför : / har (gör fortfarande) animerar i båda.. Men motionbuilder är mkt mer lättanvänt för anemering därimot blire bättre med modeleringen i maya ^^ guild wars e bra: photoshopde e långt ifrån gratis ^^ vikket alla Autodesk program oxå är (typ maya, motionbuilder, 3Ds Max, mudbox etc etc) väldigt dyrt :S guild wars e bra: du som verkar lite updatednu vet ja inte om du pratar med mig eller jimmy, men iaf. Ja de finns de, LBS Lund spel utveckling (själv går jag LBS i Borås) där du lär dig allt från animation (mest i motionbuilder) 3D modelering (i Maya) o programering (C++) du läser oxå typ photoshop indesign illustatour etc Flash, webdesign allt typ ^^ vet dock inte så mkt om LBS Lund eftersom jag går i Borås.. Men de typ samma.... har dock en kompis som går spelutveckling LBS Lund, o de verkar vara precis samma som vi håller på med ^^ som 3 året gör vi (iaf i Borås) spel till 360. O LBS sammarbetar med ett universitet på Nya Zeeland (Media Design) som eleverna på LBS utvecklar spel ihop med ^^ o om du inte fattat de så äre gymasie jag snackar om ^^ länk: http://www.LBS.seo En sak till ^^ du behöver inte ha några kunskaper om nått när du börjar. då dom börjar undervisa från de enklaste grunderna i deverse program ^^
|
Ändrad: 9 dec 2009 22:54 av , ändrad 3 gånger |
 |
guild wars e bra P16  11 dec 2009 15:20
| | unking: de e långt ifrån gratis ^^
vikket alla Autodesk program oxå är (typ maya, motionbuilder, 3Ds Max, mudbox etc etc)
väldigt dyrt :S jaja men ganska många har det iaf:P
unking: nu vet ja inte om du pratar med mig eller jimmy, men iaf anyone:D
unking: o om du inte fattat de så äre gymasie jag snackar om ^^ ja menade iof unversitet men men:P
unking: o En sak till ^^ du behöver inte ha några kunskaper om nått när du börjar. då dom börjar undervisa från de enklaste grunderna i deverse program ^^ nee det visste jag att det va så iaf på gymnasium
tack för hjälpen!
|
|
 |
Okänd 11 dec 2009 23:59
| | guild wars e bra: ja menade iof unversitet men men:P men e nästan helt säker på att de finns på lunds högskola oxå : p
|
|
 |
guild wars e bra P16  14 dec 2009 19:43
| | unking: men e nästan helt säker på att de finns på lunds högskola oxå : p ja det finns väll det mesta där vad jag vet
|
|
 |
Garena P  8 apr 2010 19:47
| | mmKay: Nu är det så att jag tänkte läsa speldesign på högskola och för att inte vara helt bakom flötet när jag kommer dit skulle jag vilja starta lite i förväg och min fråga är då:
vad är det för program man använder sig av? ![[cute]](gfx/smilies/cute.gif)
Tack!Jag rekommenderar Game Maker 8.0, den använder jag (går ej på högskola)för man behöver nästan inte skriva någon kod als, bara lite om man ska göra speciella saker ![[tard]](gfx/smilies/tard.gif) Lycka till!
|
Undra vad jag ska skriva... |
 |
SpearheadGames P  12 apr 2010 13:03
| | Jag studerade Spelutveckling på Stockholms universitet, och jag kan lätt rekommendera Unity3D, går att göra såväl 2d som 3dspel i. Finns att ladda ner en Indie-licens som är helt gratis, och man får med det mesta man behöver.
I Unity3D går det också att göra Prototyper VÄLDIGT snabbt när man väl kommer in i det, då det finns en Editor för i stort sett allting, och för att få in logik och AI i spelet så drar man helt enkelt de script man skrivit till objektet... och så var det klart! Man programmerar i Javascript eller c#.
En annan bra sak med Unity är att det finns väldigt bra stöd för 3Dmodeller och importering av saker, du kan i stort sett bara spara din modell i Maya eler 3D studio max, och importera in den i Unity.. och allting fungerar, animationer etc you name it. Om man själv skall försöka skriva importerare för 3dModelelr och sådant tar detta väldigt lång tid och man sliter av sig en stor mängd hår :D
Unity3D, en mycket mer matnyttig version av GameMaker, som man faktiskt kan göra riktiga spel i
|
|
 |
Lurker64 P  17 apr 2010 22:06
| | Prövade Unity3D, det var oslagbart. ![[smile]](gfx/smilies/smile.gif)
|
|
 |
Chorrol P  26 maj 2010 19:07
| | Har du en stor budget, så kan man ju ta Torque. Lätt den starkaste på marknaden.
|
bjornalkis.wikia.com |
 |
Chorrol P  26 maj 2010 19:14
| | Just det. Om man är nybörjare och inte kan koda så kan man ju också ta FPS Creator (Samma som har gjort DarkBasic) eller RPG Maker.
|
bjornalkis.wikia.com |
 |
Lurker64 P  4 aug 2010 14:50
| | Game Maker Panda 3D RPG maker Xp Unity3D dev-c++ C++ express 2008
|
|
 |
zero9ra F24  8 dec 2010 18:17
| | mmKay: Nu är det så att jag tänkte läsa speldesign på högskola och för att inte vara helt bakom flötet när jag kommer dit skulle jag vilja starta lite i förväg och min fråga är då:
vad är det för program man använder sig av?
Tack!Läser också spelutveckling på SU. ![[cool]](gfx/smilies/cool.gif) Vi fick lära oss: MultiFusion (fick för mig att det är gratis iaf trial är det, i den gör man spel direkt, man kan spara dem som exe filer och ladda upp också) Maya Desktop (för animering samt modellering) Adobe After Effects (Göra trailors och coola filmer eller roliga) Adobe Photoshop (alltid bra att kunna grunderna) Unreal Develompent Kit (spelmotor som man gör spel med) Blender (modellering, spelmotor och animering, tror det är gratis, iaf var det 2009), Wall-e är gjorde helt i blender enligt min källa Adobe Flash (gynnar dig när du ska göra flashspel) ActionScript (kodspråket som används i Flash väldigt lik java) Java för kodning så klart, aldrig fel om du inte kan koda Lycka till och lägg upp en länk till portfolio eller hemsidan när du har gjort någonting vettigt. ![[cheers]](gfx/smilies/cheers.gif)
|
|
**** Tråden låst på grund av inaktivitet 9 dec 2011 04:01 ****
|