Diskussionsforum

Forum » Spelsnack » Spelutveckling » [Bounty Runner - Ett Veteran Shmup]
skapad 2 mar 2010 20:00 | svar 3 st | visats 54 ggr 
Till senaste | Till Spelutveckling | Till bottenVisar hela tråden
Dragon Walker P Medlem
2 mar 2010 20:00

 
Titel: Bounty Runner
Status: Demo
Kategori:Vertikal-scrollande Shoot 'Em Up
Filstorlek: Ca 5.2 MB
OS: Windows
Språk: Engelska
Fullscreen: Ja (Går att byta till fönsterläge)
Antal Spelare: 1
Pris: Gratis
Länk: http://www.yoyogames.com/games/115083-bounty-runner-demo

Utvecklare:
Dragon Walker: Grafik, programmering, story, ide och design

Musik: Demigod
http://www.youtube.com/user/DemigodDoesNintendo

Video med gameplay:




Bilder:
http://img189.imageshack.us/i/bountyrunnerpic10.png/
http://img708.imageshack.us/i/bountyrunnerpic11.png/
http://img696.imageshack.us/i/brstage2pic3.jpg/

"Bounty Runner", en titel som ges till endast de skickligaste av prisjägare, som är beredda att jaga kriminella till jordens ände för att samla priset på deras huvud.

Genom att kontrollera prisjägarna Ark eller Fridan, är det ditt jobb att rusa in i horder av fiender och undvika hav av skott, skjuta allt som rör sig i detta utmanande klassiska shoot 'em up spel.
Spelet vänder sig till veteraner inom genren, men har 4 olika svårighetsgrader, vilket gör att både mindre vana och seglivade hardcores kan spela. Handritad grafik, utmanande spelmoment och humoristiska konversationer är en del av vad spelet har att erbjuda.

Spelet är fortfarande mitt i utvecklingstadiet, och då jag fortfarande går på gymnasiumet, har jag en hel del annat att sköta, vilket betyder att utvecklandet går ganska långsamt. Lägg till det att det här är ett enmanna projekt (Med hjälp från min brittiska vän Demigod som komponerar musiken åt mig). Med andra ord betyder det att det kommer ta väldigt lång tid innan jag blir klar, i värsta fall mer än ett år om det går illa. Hjälp i form av feedback och konstruktiv kritik är MYCKET uppskattat. Hjälp i form av ljudeffekter, hjälp med karaktärsporträtt, musikkompositioner (Demigod har även han skolan att tänka på.), etc. skulle lätta min börda något enormt. Detta är trots allt mitt första spel, vilket betyder att det finns många minor för mig att trampa på.

emodjuret P22 Medlem
5 mar 2010 21:25

 
Nice!
Har lirat det en stund nu, testat lite.
Jag fann det underhållande, definitivt.
Kul att se att det fanns lite struktur kring fiendens eldgivning, som gjorde att man fick röra sig i mönster.

Kritik, you say?
Det jag hade mest problem med var... ehm. Färgerna?
Jag vet inte riktigt vad som var problemet, men ibland fick jag panik av att power-ups kom rusande mot mig då jag trodde de var fiendens vapen, och då hände det ofta att jag sprang rakt in i skott som var just farliga. Kanske kan färgändring, eller klassiska bokstäver som indikerar power-ups vara till fördel?

Hitboxen är oförlåtande. Kanske vill du ha det så, men då jag för tillfället nöter spel som Ikaruga så känner man att man vill dodga skott närmre än vad det här spelet tillåter.

Bättre kontroller skulle uppskattas. Nu är väl kanske tangentbord inte optimalt för sådana här spel, men kan du fixa så man kan remappa kontrollerna?

En del monster var ganska megafula, men det skiter jag ärligt talat i då jag vill uppleva deras massiva eldgivning som tvingar mig till att röra mig i komplexa mönster istället, vilket jag kände att jag fick vid några tillfällen.

jag är söt
Dragon Walker P Medlem
17 mar 2010 15:55

 
emodjuret: Det jag hade mest problem med var... ehm. Färgerna?
Jag vet inte riktigt vad som var problemet, men ibland fick jag panik av att power-ups kom rusande mot mig då jag trodde de var fiendens vapen, och då hände det ofta att jag sprang rakt in i skott som var just farliga. Kanske kan färgändring, eller klassiska bokstäver som indikerar power-ups vara till fördel?

När du säger färgerna, menar du på power-ups eller rent generellt?
Gällande problemet med power-ups som förväxlas med skott, har jag försökt fixa det med en distinkt ljudeffekt som spelas upp varje gång en fiende besegras och tappar en power-up. Jag vill inte ändra på designen, då det faktiskt inte är en slumpmässig power-up, utan en som kommer att ha ett syfte i storyn, även om jag helst håller tyst om det just nu.

emodjuret: Hitboxen är oförlåtande. Kanske vill du ha det så, men då jag för tillfället nöter spel som Ikaruga så känner man att man vill dodga skott närmre än vad det här spelet tillåter.
Den är tänkt att vara stor, och därför finns skölden. Jag har själv råkat ut för samma vaneproblem när jag spelat Touhou. Detta går dock att vänja av sig.
Jag har faktiskt meckat lite med hitboxen sen demo, dock. Inte för att det ska vara möjligt att toucha skott hur som helst, men mer så att du inte åker dit på orättvisa träffar, t.ex. ytterst ut på håret eller liknande.

emodjuret: Bättre kontroller skulle uppskattas. Nu är väl kanske tangentbord inte optimalt för sådana här spel, men kan du fixa så man kan remappa kontrollerna?

En del monster var ganska megafula, men det skiter jag ärligt talat i då jag vill uppleva deras massiva eldgivning som tvingar mig till att röra mig i komplexa mönster istället, vilket jag kände att jag fick vid några tillfällen.

Angående kontroller, så letar jag efter kod som gör det möjligt att köra med joypad. Det borde nog fungera som substitut om du inte gillar tangentbordet.

Vissa fiender är tänkt att vara fula (Som Duans kubformade "pansarvagn".) men inte alla. Jag vet också att minibossen inte är någon höjdare, men jag har tyvärr andra prioriteringar än att fixa till honom. Om det är några fiender som du tycker bör ändras, kan du alltid säga exakt vilka det är och så ska jag överväga saken.

Tack för kritiken, och ledsen för det sena svaret. Har haft lite för mycket skola att göra.

Dragon Walker P Medlem
11 jun 2010 20:52

 
Inga andra som vill pröva?


**** Tråden låst på grund av inaktivitet 13 jun 2011 04:01 ****

Till senaste | Till Spelutveckling | Till toppenVisar hela tråden
Denna tråd är stängd för nya kommentarer.

Medlemsrecensioner

Halo: Combat Evolved Anniversary

XB360

Avilinog

7 dec 2011 18:39

Mafia 2

PS3

Arre

14 nov 2011 18:27

Dragon Age 2

PC

Cryptovic

6 okt 2011 20:48

Senaste kommentarerna

Listan uppdateras automatiskt

Senast inloggade gamers

 

Logga in på gameplayer.se

(?)