Spearhead Entertainment har nu utvecklat sitt andra spel Phoenix Spirit som kommer att släppas på AppStore den 17e Maj. För tillfället jobbar vi mycket på spelmekaniken, men i kommande poster kommer jag att introducera er till spelet litet mer ingående, men nu tänkte jag få era munnar att vattnas med våran första trailer!
Vi söker också efter Frivillig beta testning (skulle gärna ge kompensation, men våran nuvarande budget stödjer inte det!) för spelet, som kan ge oss värdefull feedback de kommande veckorna av utvecklingen. Om någon av er är intresserade, släng då iväg ett mail till [email protected] och skriv några korta rader om dig själv. Det enda kravet är att du själv äger en IPhone/IPod Touch.
Vi uppdaterar denna posten så snart vi har fler Screenshots eller trailers för spelet.
Har ni några frågor om spelet eller om något annat så skall jag se till att få dem besvarade!
Den är fantastisk! Jajjemen! Jag är musikern i gruppen, och jag har några till stycken som kommer användas i kommande trailers :), Ingamemusiken är uppdelad i 3-4 snuttar eftersom vi använder dynamisk musik som ändrar sig beroende på vad spelaren gör.
Garena: Får jag fråga villket program ni har gjort det i? Vi använder utvecklingsmiljön Unity3D, som namnet till trots även går att använda till 2D, fast man måste fula sig litet =P.
Sebastian Magnusson: Får lite Aquaria-vibbar av både musiken och gameplayet i trailern. Nice ^^ Aquaria var en inspiration till spelet ja! :), även om grundideén startade någonstans mellan world of Goo och Elasto mania, så har själva konceptet utvecklats till något annat, uppdaterar tråden med mer info ju längre vi kommer
För att hypa spelet litet mer kan jag bidra med en till komposition eftersom många verkar gilla musiken iallafall, jag presenterar glatt "Forest of souls", hoppas det inspirerar :).
"New week, and new obstacles to get through, all in a day's work for the Spearhead Entertainment crew!"
Idag har jag varit upptagen med att designa en hemsida för våra kommande beta-testare. Beta-testets första tema kommer att handla om:
vilket betyder att första betan kommer göras vilken dag som helst nu. Det finns dock fortfarande plats kvar ifall någon vill testa spelet, och samtidigt hjälpa oss att skapa detta flygande äventyr!
Vi är tacksam för all kritik och feedback vi kan få!
Den här veckan så inför vi följande utmärkelser i spelet:
*Non-Linear Progression, som ger spelarna en större grad av frihet vilket gör att de kan utforska världen i deras egen takt ( Exempel: Super Metroid, Castlevania: Symphony of the night)
*Stor sammanhängande värld istället för många banor
*bättre fail mechanics i form av fiender som ersätter den förra mekaniken där spelet tog slut så fort man inte hade någon fart kvar.
*Powerups för att hjälpa dig att ta dig igenom världen och låsa upp nya områden.
SpearheadGames: *Non-Linear Progression, som ger spelarna en större grad av frihet vilket gör att de kan utforska världen i deras egen takt ( Exempel: Super Metroid, Castlevania: Symphony of the night) SpearheadGames: *Powerups för att hjälpa dig att ta dig igenom världen och låsa upp nya områden. Nu blev jag nyfiken. Nu låter det faktiskt mer och mer som en Iphoneversion av Auqaria vilket är awesome. Skriv upp mig som testare.
Så blev det en ny vecka i utvecklingen av Phoenix Spirit, och utvecklingen går framåt! Vi har noga gått igenom feedbacken vi fått ifrån våra testare och tweakat spelet något.
Som jesse Schell skriver i boken "Book of lenses - Art of Game Design" (som jag förövrigt kan rekommendera varmt till de som vill prova på att utveckla spel):
"It is easy, when developing a game, to fantisize about the player experience and to imagine how great it will be. Playtesting is necessary to serve as a wakeup call and force you to solve the ugly problems you've been putting off"
Om det är någon mer som är intresserad av att testa vårat spel (enda kravet är att du har en iPhone/iPod Touch) , så skicka ett mail till [email protected]
Idag tänkte vi också ge er en liten bild av hur spelet utvecklats den kommande veckan, och även ställa en fråga: Vilken av följande grafiska inriktningar gillar ni mest?: (Bortse gärna ifrån GUIt).
Tack för fortsatt visat intresse, och för de som redan är testare så kommer det inom en snar framtid att släppas ännu en testversion.
Och för att uppdatera läget litet på testningsfronten så kan jag säga att vi kämpar med att få ihop de sista delarna som skall ingå i beta 02, och så snart vi har en build så får ni som ingår i testpanelen ett mail.
Om ni inte märkt det än så kan ni också följa produktionen av Phoenix Spirit, men också få en glimt in i våran studio på våran - Blog - Facebook eller - Twitter
Och som alltid så söker vi efter nya testare. Om du har en iPhone eller iPod touch och vill testa på spelet samt ge oss värdefull feedback, skicka ett mail till [email protected] där du berättar litet om dig själv. Om du vill spara en dialog så kan du också bifoga din iPhones/iPod touch UUID.
Som en sista notis vill vi säga att vi nu jagar efter reviewers för Phoenix Spirit. Om ni vill reviewa det eller känner någon som driver en spelrelaterad site så skulle vi uppskatta all information vi kan få!
Tack för visat intresse, och för dem som skickat in feedback ifrån beta testen vi har gjort av spelet. Phoenix Spirit har växt otroligt och blivit en noterbar addition till AppStore. Spelet har blivit approvat av Apple och släpps som planerat den 17e Maj
Castlevania, Metroid and Aquaria har alla tre varit stora inspirationer till utvecklingen av spelet, så jag hoppas att personer som gillar dessa spel skall få ut någonting av Phoenix Spirit. Såklart är spelet riktat till iPhone, och även casual gamers har någonting att hämta ifrån det.
Om ni fortfarande är intresserade så besök Hemsidan för att läsa litet uppdaterad information om spelet.
Priset vid release kommer att vara ynka $0.99 eller ~7 kronor, vilket nog känns rätt säkert i den mest fattiga gamerns plånbok :)
En fråga som inte riktigt hör hit, men ändå: Befinner mig just nu hemma hos morsan, kan jag ändå köpa spelet ifrån denna dator och få över till iPhonen, eller måste jag använda min "vanliga" dator? Har haft problem med detta tidigare (program som försvunnit osv).
Bäst är om du köper spelet direkt genom iPhonen (Tryck på AppStore ikonen, skriv sedan in "Phoenix Spirit" under sök), då slipper du helt datorn som mellanhand. Men eftersom spelet är över 10 MB stort måste du ändå ladda ner det över trådlöst internet, det går altså inte över 3G ...
Och till din fråga så vet jag inte, har själv haft massa problem med just det där, man kan synca ifrån biblioteket på datorn till iPhone, men jag vet inte om det går tvärt om.