(Mitt första inlägg på sidan som jag hoppas kan besvara alla mina spel sidor
![[cheers]](gfx/smilies/cheers.gif)
)
Har funderingar på ett "enklare" spel men inser att jag vill ha lite smarta BOT;ar. Min tidigare BOT;ar har gått rakt mot ett mål, men denna gången vill jag begränsa deras synfältet genom att dom inte kan se genom objekt, men hur gör man detta på ett bra sätt ?

Bilden förklarar hur jag tänker. BOT;en i X1Y1 (med origon i övre vänstra hörnet) kan se den ena parten, men synen blockeras av ett objekt, vilket gör individen i X3Y4 "osynlig".
Mina tidiga tankar :Då jag tänker använda X och Y kordinat system för min värd finns det kanske en möjlighet att beräkna fram på förhand vilka rutor som döljer andra? I detta fallet skulle då ett objekt befinner sig i X2Y2 följer en lista med koordinater som skyms (X3Y3,X4Y4,X3Y4 osv.), eller så använder man Sin och Cos för att beräkna synfältets vinklar och vilka vinklar som skyms?
Ris och ros på dom ideerna!
ALLA förslag mottages. Även tankar om andra problem mottages från er som har skapat liknande spel/projekt, eller ni som vill vara med och spåna om ideerna bara.