Igår utanonnserades nya zelda spelet på nintendos E3 konferens. Spelet heter som rubriken skyward sword och himlen kommer ha en stor betydelse i spelet. Numera så kontrollerar man allt med wiimotionplus och folk som spelat skriver att det funkar jättebra. Det är skönt med tanke på hur dåligt det fungerade när miyamoto stod på scenen när de hade störningar från olika saker i publiken.
Storyn har de redan läckt ut, liten spoiler varning antar jag: Dold text: "The final scene of our E3 trailer saw Link diving off a cliff into clouds - a very memorable scene," he said. "That's a very important point in the story this time around. Link is a young man who's born and raised in this floating land - Skyloft. It may sound an interesting place to live, but Link doesn't think about it like that.
"However, one day an incident reveals there is a land beneath the clouds. This other world is ruled by evil forces. It's very dangerous. But Link is forced to go into it.
"One of the driving parts of the story is that Link has to travel back and forth between Skyloft and this other land. The thing that leads Link down is the subtitle, the Skyward Sword. The mysterious figure in the artwork we released last year is the Skyward Sword. When it's leading Link or advising him it will take on this appearance.
Jag tycker att storyn låter ny och intressant, är mer än nöjd ännsålänge.
Den nya grafiska stilen är...Speciell, ett stort hysteri pågår just nu på intyernet om folk som är sura på den nya grafiska stilen som ville ha tillbaka twilight princess looken. Jag kände så lite i början, men när det börjar sjunka in lite så känns det som om detta är bättre än den gamla twilight princess looken. Detta är något alldeles nytt vilket gör att man inte känner igen sig vilket gör då att man inte vet vad som kan komma. Och då blir det roligare!
Och ni som ville att de skulle fortsätta med wind waker stuket alltså att prova mer nytt och annourlunda, borde verkligen gilla det nya zelda spelets grafikstil!
Här är E3 trailern till skyward sword. BTW ni som vill veta mer om vad skyward sword menas med kan läsa story stycket jag gömde längre upp.
Här är E3 presemtationen, men se till att inse att kontrollerna funkar mycket bättre när man kör själv som man även kan se när folk kör på boothen:
Det vart så mycket störningar så det blev pinsamt för miyamoto
Här är lite booth gameplay där kontrollerna funkar som vanligt:
Jag är efter allt hysteri mycket nöjd med nya zelda, även fast det inte var någonting som jag trodde! Juste det ska släppas 2011.
Adam the hedgehog: Juste det ska släppas 2011. Jag var en av dem som surade över den grafiska stilen i början, men i ärlighetens namn har Zelda aldrig handlat om grafik, utan mer om känsla. Det som skulle ha lyft Twilight princess den där lilla extra biten hade varit en levande värld, som jag tyckte den delen saknade. Ställ det mot Wind Waker där man kan ligga hela dagarna i buskarna och spionera på folk, medan man i Twilight princess inte ens att prata med hälften av människorna. Så jag hoppas på att de levererar ett levande Hyrule denna gång.
Däremot är jag skeptisk till kontrollen. Jag är inte så mycket för wii-viftande.
Malin Söderberg: Däremot är jag skeptisk till kontrollen. Jag är inte så mycket för wii-viftande. AA det blir väl ett problem för dig då om de inte inkluderar gamecube support eller nått
Adam the hedgehog: AA det blir väl ett problem för dig då om de inte inkluderar gamecube support eller nått Nintendo verkar se det här som deras flaggskepp för Motion Plus, så det är nog föga troligt.
Jag tycker att det påminner alltför mycket om tidigare spel för att jag ska jubla och göra bakåtvolter av lycka. Jag hoppades att detta skulle bli en vändpunkt för serien, men det verkar bara vara mer av samma saker som man upplevt i tidigare delar. Jag hoppades på en intressant mörk historia, röstskådespelare och en hårdare Link. Men som den sucker jag är kommer jag förmodligen köpa det trots mina invändningar.
Malin Söderberg: Men med Zelda vill man väl bara ha mer av allt? :) Inte jag. Det kännas mossigt med samma grundstory, stridssystem, vapen, fiender, karaktärer osv. i spel efter spel. Visst, varför ändra ett vinnande koncept, men ändå.. Jag börjar tröttna.
Det enda jag kan anmärka på spelet än så länge är hur kontrollen verkar fungera (eller ska jag säga - inte fungera). Det är ju väldigt svårt att föreställa sig hur följsamt det kommer vara utan att själv faktiskt stått framför en tv och spelat det. Vad jag sett hittills är det antingen kontrollen eller de som spelar som suger, för om Link verkligen svingar svärdet precis så som man vill borde man kunna ta ut de allra flesta fiender på 2 sec. Nu står han bara och viftar mest, tycker jag. Men som sagt, det kan ju också bero på spelaren, därför är det svårt att bilda sig en uppfattning.
Sluta klottra på väggarna, annars tar vi bort dom! - Vaktmästarna
Malin Söderberg: Alltså, det måste ju finnas en anledning till varför jag ännu inte spelat igenom Twilight Princess. Det känns som om jag sett alltihop tidigare - vilket jag på sätt och vis gjort i de tidigare spelen.
Annat är det med de bärbara titlarna. Jag fullkomligt ÄLSKADE Phantom Hourglass och sträckspelade mig igenom det. Spirit Tracks har jag dock inte köpt än *smäll på fingrarna* men tror att jag kommer ha en lika underhållande upplevelse med det. Wind Waker är också ett spel som jag sträckspelade igenom. Men annars är jag inte så imponerad av seriens senare delar.
Magkliarn: eller ska jag säga - inte fungera Precis samma problem som ag tycker mig se. Om Miyamoto har problem att spela det, när han säkerligen övat, hur jobbigt kan det inte bli för oss andra? (eftersom jag förutsätter att han är awesome på zelda)
Malin Söderberg: Om Miyamoto har problem att spela det, när han säkerligen övat, hur jobbigt kan det inte bli för oss andra? Fast å andra sidan hade det nästan varit ett under om styrningen funkar som den ska däruppe på scenen med 4 miljoner lampor runtom i lokalen som blinkar i alla regnbågens färger. Jag har förståelse för att det var störningar där, och ett mässgolv är väl inte direkt heller den perfekta testmiljön. Man vill ju ha reda på hur väl det funkar i hemmet, utan alla dessa fördömda störningar. Och det enda sättet man kan få reda på det är - att köpa det själv.
Sluta klottra på väggarna, annars tar vi bort dom! - Vaktmästarna
när ja såg på gamespot live eller vad det heter så kom det upp en liten text att spelets kontroller funkar jätte bra var antagligen någon störning på nintendos presskonferans
Alla säger att kontrollerna fungerar som kört det nu under boothen. Fattar inte varför alla tror att kontrollerna var så dåliga. Klart de inte visar upp det om det ser ut sådär?
Men jag tycker att gameplayet och story är det viktigaste i zelda. Tempel till tempel strukturen tröttnar jag ej på och inte ganondorf/zelda/link heller! (link kan man inte tröttna på)
Malin Söderberg: Precis samma problem som ag tycker mig se. Om Miyamoto har problem att spela det, när han säkerligen övat, hur jobbigt kan det inte bli för oss andra? (eftersom jag förutsätter att han är awesome på zelda) I alla de gameplay-filmer som jag har sett från spelet har kontrollen fungerat felfritt. "Trådlösa störningar" må låta som en dålig ursäkt, men det verkar som att det är precis vad det handlade om i det här fallet. Det är inte första gången en live-demonstration av ett Nintendo Wii-spel har gått åt pipan på grund av problem med handkontrollen.
Anlino: I alla de gameplay-filmer som jag har sett från spelet har kontrollen fungerat felfritt. Ja, fast det var bara delvis det jag syftade på när jag sa att jag är osäker på hur bra kontrollen fungerar. Det var onekligen så att Miyamoto hade problem med störningar, och jag är också säker på att det fungerar mycket bättre under mer kontrollerade förhållanden.
Det jag också menade var helt enkelt - hur är kontrollen när den funkar felfritt? Det vill säga, hur funkar det att sikta, kasta, springa, hoppa, skydda sig osv. Det är en sak att se det på papper/någon annan göra det, men man måste nog prova själv när det är såpass stor vikt på just rörelsekontroller.
Sluta klottra på väggarna, annars tar vi bort dom! - Vaktmästarna
Det där med trådlösa störningar är ganska lätt att förstå. De sände antingen bild eller något trådlöst av vissa anledningar, det gjordes med all sannolikhet på 2,4GHz-bandet. Säg sen att alla i publiken har med sig en varsin MiFi, iPhone, you name it som sänder ut WiFi som också opererar i 2,4GHz-bandet, och så är det en stor publik. Det blir fullt helt enkelt. Kanalerna räcker inte till och störningar uppstår. I 2,4GHz-bandet är det trångt och kanalerna är få. Varför man inte kör med 5GHz istället kan jag inte svara på.
Magkliarn: Det jag också menade var helt enkelt - hur är kontrollen när den funkar felfritt? Det vill säga, hur funkar det att sikta, kasta, springa, hoppa, skydda sig osv. Det är en sak att se det på papper/någon annan göra det, men man måste nog prova själv när det är såpass stor vikt på just rörelsekontroller. Jo, jag är fortfarande en smula osäker på det vettiga i att göra spelets kontroller så förankrade i rörelsekontroll. Att skjuta en pilbåge i Wii Sports Resort är en sak; att vifta med handkontrollerna i två timmar i sträck är en helt annan.
Anlino: Att skjuta en pilbåge i Wii Sports Resort är en sak; att vifta med handkontrollerna i två timmar i sträck är en helt annan. De är den aspekten som jag också är lite skeptisk till. För Zelda är ju inget som man bara spelar i en halvtimme i taget. Och hur kul det än kan vara vid första anblick att hålla skölden som en faktisk sköld så blir det nog jobbigt efter ett tag.
Äsh de ska nog gå bra. Så mycket vifta kommer de faktiskt inte vara så att man bli överansträngd speciellt inte om man spelat mycket Wii sen tidigare.
Skölden är nog inte helt som de berättades. Inte känner kontrollen av i vilket djup du håller nunchucken, det har aldrig hänt tidigare. Utan han visade väll mer upp hur man "ska" hålla kontrollen för den mest ultimata upplevelsen.
Det kommer nog bli fin fint ska ni se :)
Men ska Motionplus följa med tror ni? De verkar ju följa med i hittan och dittan. Så det är ju onödigt att köpa sånt som singelplayer spelare då man bara behöver en, ajja.