Vad vi vet: Spelet kommer att utspelas i Skyrim, hemvist för vikingafolket Nords, de tycker, precis som alla vikingar, om att dricka mjöd och att slå saker i huvudet på folk. Trailern skvallrar om att spelet kommer att innehålla drakar, som kommer att vara huvudfienden i spelet.
Helt omgjort magisystem: En trollformel i varje hand, spelaren kommer att kunna kombinera olika trolformler för ökad effekt.
Nytt sätt att hantera meleeskills: Uppdelat i one handed respektive two handed, båda dessa kategorier kommer att innehålla svärd, yxor och klubbor. Till exempel: om man använder en två-handad yxa (standardvalet för alla råbarkade vikingar) ökar man sin skicklighet i både tvåhandade vapen och i yxor.
Distansvapen kommer att fungera på liknande vis som melee.
Inga spjut ()
Mounts kommer att finnas med, men Todd Howard kommer dock överväga att ta bort dem om det inte fungerar bra. Han vill att det ska vara Red Dead Redemption-bra. Annars kan det vara. Man kommer att kunna köpa häst-rustning som dlc, oavsett om det finns hästar eller ej i spelet.
Spelet kommer att innehålla "perks" knutna till olika av spelets skills, siffran bredvid respektive skill kommer att finnas kvar, men den kommer inte spela lika stor roll som innan, vad jag förstått liknande det system som används i Fallout 3.
Man kommer inte längre att få välja en klass i början av spelet, utan bara ras (med utseende) och stjärntecken. Vilken ras man spelar som kommer att spela större roll. Man kommer att vara som ett tomt pappersark i början som man målar genom att ha en egen spelstil. Välkommet!
Man kommer vara en av "Dragonborn". Har inte koll på vad det innebär men det verkar häftigt.
Todd Howard lovar att det kommer att vara enklare att skapa en snygg karaktär. Det verkar som om karaktärs-editorn kommer att vara lite mass effect-aktig.
Drakarna kommer att vara som bossar "som en blandning mellan att möta en big daddy och en helikopter i Half Life 2". Todd Howard hars att sina bästa anställda att arbeta på just drakarna
Companion-systemet från Fallout 3 kommer troligtvis inte finnas med.
Fienderna kommer inte att anpassas till din level! JAAAAAA!
Vissa uppdrag kommer att poppa upp lite random, för att skapa en mer dynamisk spelvärld. Exempel: när du når en viss level kan en karaktär du mött tidigare be dig om hjälp att t.ex rädda dennes vän (som du förmodligen också träffat).
Guilds kommer att finnas med (t.ex dark brotherhood, fighters guild et.c). Han lovar att det kommer att se anorlunda, och att det kommer att finnas både nya och gamla guilds.
Todd Howard tror att spelet kommer att vara 100% klart tills releasedagen, den 11 November 2011.
Du kommer att börja spelet i fängelse, Howard förklarar att detta är av ett simpelt RP-skäl: att man får använda sin egen fantasi för att skapa sin egna historia. Dessutom är det ju en tradition i spelserien.
Skyrim kommer att vara ett smutsigare spel än Oblivion. Man kommer att kunna se att allt i spelet inte skapades på samma dag. Mycket kommer att vara slitet och fattigt. Världen kommer att vara ungefär lika stor som den i Oblivion (reds anm. Jag som Elder Scrolls-nörd råkar veta att provinsen Skyrim är något mindre än Cyrodiil). Det kommer att finnas berg, mycket berg. Och snö. Landskapet kommer dock att vara mycket varierat: Allt från Berg, tundra, lovskog, barrskog, vulkantundra och mer berg!
Spelet kommer att vara våldsammare än sina föregångare, Howard menar att mer våld passar skyrim bra, då det är en råare värld. Inte som slafset i Fallout 3.
Det kommer att finnas en HUD, med en liknade kompass som fanns i oblivion. Healt-mana och fatigue-bars kommer att synas när man behöver se dem.
Spelet kommer att vara optimerat till xbox 360, Howard förklarar att han tycker att det rullar på bättre. PC-ägare kan dock se fram emot ett snyggare spel (beroende på din dator).
Howard tror inte att kinect/move/3D-stöd kommer att finnas med. han vill fokusera på spelets kärna.
Levelingsystemet kommer att fungera som i oblivion, med lite inspiration från Fallout. Det kommer dock att gå snabbare att levla. Egentligen finns ingen maxlevel (i vanligt TES-manér). Saken är dock att det är dessa "perks" som kommer att spela roll istället för leveln du har.
Xbox 360-versionen blir det för mig! Men först har jag redan en mängd spel att klara.
TetrisLblock: häst-rustning som dlc, oavsett om det finns hästar eller ej i spelet. Eh, va? Varför skulle man vilja betala för det om det inte ens finns hästar att förse med rustningen man har köpt?
Och nu, åter till studierna.
Ändrad: 3 feb 2011 23:52 av Mr Wessen, ändrad 1 gång
Mr Wessen: Eh, va? Varför skulle man vilja betala för det om det inte ens finns hästar att förse med rustningen man har köpt? Lyssna på pocasten som jag länkade, Todd Howard skämtade till det lite bara! :)
TetrisLblock: Fienderna kommer inte att anpassas till din level! JAAAAAA! Åsum.
Jag hatade att toklevla i ett område i Oblivion, för att kunna springa runt med mitt tvåhandssvärd och vara övermäktig, bara för att konstant möta lika hårt motstånd igen så fort jag satte foten i en laddningsskärm. Da hell? Då kan jag ju lika gärna lalla runt på level 5 hela spelet.
TetrisLblock: Man kommer vara en av "Dragonborn". Har inte koll på vad det innebär men det verkar häftigt. Dragonborn är en typ av "utvalda", lite som DA:Os Grey Wardens, som har som uppgift att besegra den onda draken. Om jag förstått det rätt.
Malin Söderberg: Om jag förstått det rätt. Om jag minns rätt så är alla Tamriels kejsare dragonborn. Hoppas det inte blir konstiga krockar så att om man spelar som Argonian blir man kejsare. Ni vet som det blev i Morrowind. Svartalvernas messias reinkernas som en khajiit. Snacka om antiklimax.
TetrisLblock: Fienderna kommer inte att anpassas till din level! JAAAAAA! En av de absolut viktigaste komponenterna i ett roligt rollspel. Allt annat är ju vansinne.
Jag tyckte Oblivions olika Ayelidruiner var väldigt spännande att söka igenom, men man behövde aldrig fly hals över huvud. Det är ju ett så enkelt nöje att få märka ut på kartan att där, där väntar ett fasansfullt monster jag en dag ska besegra. Och sen levla och tillslut våga sig ner.
Jag tycker inte heller olika zoner ska anpassas för mycket efter level. Även om man har en quest vid level 1 i någon skogsdunge tycker jag att samma skog lite längre bort ska kunna innehålla monster som är omöjliga vid den leveln. Så att man inte har trygghetskänslan att "Ah, Fairiedust Forrest har bara monster jag kan döda, här kan jag stå och nöta utan att vara rädd".
Malin Söderberg: Då kan jag ju lika gärna lalla runt på level 5 hela spelet. Låg på L.2 med min karaktär i ca: 200h, sedan gick jag lös och levlade söner allt och alla. Sedan spelade jag aldrig på den karaktären igen.
Hoppas på något halv taskigt übermode,(som i F:NW på Hardcore eller vad man nu kallar det.) så att man tvingas ligga och trycka bakom träd och scouta områdena man befinner sig i. Galet nice ju.
Hoppas att lejonen, eller Khajiit som det tydligen heter får en egen side-story så att man kan utrota det ytterst irriterande släktet. Inte okej att se i mörker och kunna hoppa 3,5m vertikalt stillastående. Samt att de ser i mörker och mer eller mindre är en ohelig parning mellan en lejon-hona och ett skadeskjutet lo-djur. De kan även se blått när ljuskällor är borta, typ se i mörker.
Ändrad: 4 feb 2011 21:18 av AccoWand, ändrad 1 gång
TetrisLblock: Fienderna kommer inte att anpassas till din level! JAAAAAA! Underbart, då kanske man rent av borde köpa't.
AccoWand: det ytterst irriterande släktet De är ju awesome! Allmänt studsar runt som kompletta dårar och har inte begreppen "mitt" eller "ditt" i sin kultur.
Argonians är ju dock bara skitlöjliga. Så ofta behöver man ju inte simma under vattnet.
Peter Ahonen: Så att man inte har trygghetskänslan att "Ah, Fairiedust Forrest har bara monster jag kan döda, här kan jag stå och nöta utan att vara rädd". Precis, jag tror verkligen att Bethesda gör en dynamisk spelvärld!
The Laws: Argonians är ju dock bara skitlöjliga. Så ofta behöver man ju inte simma under vattnet. Jag hade faktiskt tänkt att spela som en argonian-magiker, med inriktning på alkemi. Eller så får det bli en dunmer, mest för att de är så jäääävla häftiga, och att de dessutom har en långdragen konflikt med Skyrim. Hoppas att de tar med sånt i hur det går att spela olika raser.
TetrisLblock: Hoppas att de tar med sånt i hur det går att spela olika raser. Jo, hela den där befria slavar-grejen i Morrowind, med just Argonians, var ju faktiskt rätt cool.
The Laws: Så ofta behöver man ju inte simma under vattnet. Att simma under vattnet var ju essentiellt i Oblivion om man spelade MQ. Fastnade under ett visst uppdrag enbart för att jag inte kunde hålla andan. Om man ändå skulle varit en Argonian.
TetrisLblock: långdragen konflikt med Skyrim. Hoppas att de tar med sånt i hur det går att spela olika raser. Skulle varit ballt om de gjorde som Dragons Age och verkligen gav alla raser en egen backstory. Gillade det skarpt även om själva inledningen bara var en timme styck samt påverkan in var så jäkla stor. Så ger det extra band till just den karaktären man spelar.
Vill även rita frihands-tatueringar på mina karaktärer.
AccoWand: Att simma under vattnet var ju essentiellt i Oblivion om man spelade MQ. Fastnade under ett visst uppdrag enbart för att jag inte kunde hålla andan. Om man ändå skulle varit en Argonian. Kanske minns helt fel, men det fanns väl potions som kunde ordna sådant? Det var ju som sagt inte så ofta man hade behov av det.
The Laws: Det var ju som sagt inte så ofta man hade behov av det. Nej verkligen inte, man kunde ju komma över ringar och dånt som gav spelaren undervattensandning rätt så tidigt. Jag kommer hur som haver att välja argonians för att de är sjukt häftiga. Kommer troligen att spela någon slags bågskytte- magikerhybrid.
Förresten! Vet någon om detta är en riktig screenshot från spelet?
TetrisLblock: Menåeh, sånt måste ni ju berätta för mig! Stora nyheter ju. Finns ju på sajten sedan igår Bilderna har varit exklusiva för en tidning ett tag, men de släpptes idag efter att nya numret av Xbox Magazine UK kommit ut
TetrisLblock: Oj, jag trodde inte att sånt hände längre, det där med exklusiva bilder. Nej, det är sjukt sällan faktiskt. Tror jag bara stött på det med Skyrim.
Alltså åh, om ni är kvar i den här tråden, kan vi inte ha en djupgående analys av hela trailern? Deltog i en sådan igår på 4chans /v/, men den diskussionen slutade självklart med att alla började förolämpa varandra.
Här är vi civiliserade, så låt oss diskutera!
Dual Wield! Kreativitet till max, man kommer tydligen att kunna använda stav+svärd (=Gandalf)! Häftig grej att langa dubbelyxa liksom...
Typ nice spel ... när släpps det? I höst! Jasså kunde dom inte ha släppt den jävla trailern på E3 då!? , varför nu! Va! samma röstskådespelare som i >Oblion. Drakhornet kommer säket röstas utav vakten i oblibion, samt alla andra karasktär, ,, åkspå"! VAd! Krimmmminältskimm..
Samma här. spelet är verklgien riktigt snyggt och de har verkligen fått till de bitar som var dåliga i Oblivion. :) T ex att g¨å i tredje person och känna att man går och inte flyger fram.