Nyheter

E3: Nintendo totaldissar idén med en HD-Wii

Nintendos VD Satoru Iwata har i ett uttalande på E3 markerat att han inte tror att HD-kompabilitet till Wii har någon form av signifikant betydelse för spelarna. Han dissar dock inte HD-stöd helt men ser inget skäl till att implementera det i just Nintendo Wii.

- Om vi hade möjligheten att göra en ny konsol, då skulle den förmodligen stödja HD eftersom det nu är praxis världen över. Men när det gäller just Wii så har vi inget signifikant skäl att göra den HD-kompatibel just nu. Vad har användarna för siginifkant användning av det? Jag tycker inte vi ska göra något sådant om vi inte kan hitta ett bra skäl nog. Bestämmer vi oss av någon anledning att göra ny hårdvara, ja då är HD förstås en naturlig sak att lägga till.

Med andra ord verkar drömmarna om en HD-Wii förbli önskedrömmar och ingenting annat tills Nintendos nästa stationära konsolsläpp någon gång i framtiden.

Johan Eklund 5 jun 2009 13:17

Kommentarer

Kiwii 5 jun 2009 13:47

HD-stöd nej, men släppa tiotals onödiga skitspel det kan dem.

Sakusen 5 jun 2009 14:09

Asså, jag är ingen teknikguru men, teoretiskt sett så skulle väl spel på Wii ser förjävliga ut i HD?

5 jun 2009 15:07

ja

KidCactus 5 jun 2009 15:22

@Sakusen Varför det? Det är ju klart de skulle se bättre ut i HD, då slipper ju tvn sträcka ut bilden så mycket.

Johan Eklund 5 jun 2009 15:48

Sakusen>> HD skulle få Wiispelen att se bättre ut. Högre upplösning innebär inte nödvändigtvis fulare texturer, eftersom det handlar om att polygonerna skalas bättre, inte tvärtom. Dessutom skulle man med HD-stöd kunna utnyttja Antialiasing för att få ännu renare linjer, samt att HD ger bättre färgåtergivning.

Jag misstänker att du tänker på vad som händer t.ex om man kopplar upp en Ps2:a mot en HD-tv. Den effektförsämring du får då beror på ett flertal saker. Dels så har Ps2:an inget HD-stöd och kan därför inte utnyttja de högre upplösningarna (Den bara skalar upp bilden). Dels är PS2 ursprungligen utvecklad för att köras på gamla TV-apparater med analoga skärmar, skärmar som tack vare sin inbyggda oskärpa mjukade ut linjer automatiskt. Dels körs PS2 på ännu lägre upplösning än vad Wii gör redan som det är nu.

Poängen med HD-stöd är att just undvika de kvalitetsförsämringarna äldre konsoler lider av mot digitala skärmar.

remag 6 jun 2009 10:09

Johan Eklund: HD skulle innebära en marginell skillnad till Wii. HD är inte magi på något vis, du behöver fortfarande hårdvara att backa upp tekniken med.

Johan Eklund 6 jun 2009 10:52

remag>> Det där blir lite av ett bakvänt cirkelresonemang. HD-teknik kräver ny hårdvara. Alltså innebär en HD-Wii att den redan har ny hårdvara, annars vore det ju bara en vanlig Wii. Dessutom är det klart att Wii skulle gynnas av en bättre bild med renare linjer. Jag förstår inte hur du kan påstå motsatsen.

Däremot så förstår jag Nintendo som inte vill bekosta hårdvara som klarar 1080i och antialiasing i den upplösningen för en förbättring som enbart tilltalar oss bildkvalité-nördar. Deras huvudmålgrupp är trots allt casual gamers.

Sakusen 6 jun 2009 11:45

Johan Eklund: Inte texturer jag tänker på men ta till exempel om du tar bort allt blur från Zelda till Nitendo 64. Det ser rent ut sagt förjävligt ut i jämförelse med den suddiga versionen.

Spelen är ju liksom inte gjorda för höga upplösningar. Vissa spel skulle kankse se bättre ut, som tex. MadWorld. Andra spel tror jag bara skulle se sämre ut. Avslöja en massa grafiska missar och göra att mycket kantigare.

Johan Eklund 6 jun 2009 20:12

Sakusen>> Ja, och det är ju för att N64 självklart inte har HD-stöd med sin klena hårdvara och knappast någon form av antialiasing. efekten blir sån pga att TV:n skalar upp en lågupplöst bild. HD är ingenting annat än en standard för upplösning och bildkvalité och har ingenting med grafik i sig att göra.

En Wii med HD-stöd innebär en Wii med hårdvaruprestanda nog att klara en upplösning på 1080i (med eller utan antialiasing). I och med att konsolen själv skalar om skapas renare linjer och det blir ingen kvalitéfurlust i bild utan tvärtom, en kvalitéförbättring.

Tänk mer som att du spelar ett PC-spel och ökar från säg 1280x1024 upplösning till 1600x1200. Det är precis det saken handlar om.

Adam the hedgehog 6 jun 2009 22:18

jag tycker 480p räcker gott och väl. För wii iaf. MArio galaxy är jättesnyggt i det. Rekommenderar att skaffa component kabel till wii.

Sakusen 9 jun 2009 08:32

Johan Eklund: Ja, precis. Och många PC-spel ser bättre ut i lägre upplösning. :P Som tex. Crysis. Allt blir för skarpt och man ser så mycket missar överallt.

Sakusen 9 jun 2009 08:34

Enda annledningen med Ha på Wii skulle isf vara för att text och menyer kan se oskarpa ut. Annars är det väl skitsamma? Det jag vill komma fram till är att upplösning gör INTE snyggare spel och det ger INTE upphov till en helt ny konsol för Nintendo. Det håller jag med dom om. Känns helt meningslöst och onödigt.

Sakusen 9 jun 2009 08:36

Likadant med Oblivion som ser 10 gånger bättre ut i 1024x768 än i 1600x1050.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att kommentera. Registrera dig här

Se även

Medlemsrecensioner

Halo: Combat Evolved Anniversary

XB360

Avilinog

7 dec 2011 18:39

Mafia 2

PS3

Arre

14 nov 2011 18:27

Dragon Age 2

PC

Cryptovic

6 okt 2011 20:48

Senaste kommentarerna

Listan uppdateras automatiskt

Senast inloggade gamers

 

Logga in på gameplayer.se

(?)