Tio spellicensfilmer vi skulle vilja se

Att filmlicensspel suger är ett påstående som stämmer i nära nog alla fall. Men att spellicensfilmer gör det är snarare en obruten regel. Bland spelfilmer finns det i princip bara grader i helvetet, från ostdoftande B-filmer ner till, ja, ni gissade det: Uwe Boll. Oavsett kvalitén på grundmaterialet lyckas det schabblas bort någonstans på vägen. Klåpare till manusförfattare skriver sopiga manus som sedan skickas vidare till, ja, ni gissade det: Uwe fucking Boll.

Så kalla oss naiva, kalla oss drömmare, för sanning är att det nog är vad vi är. Vi släppar taget om all verklighetsförankring och flyter bort i fantasier om alldeles underbara spellicensfilmer.

Helt utan Herr Boll.

Contra: Stars, Stripes and handgranades
Genre:
Brutalaction

Världen är i fara. Ännu värre: Amerika är i fara. Ett gäng ondsinta marsianer har kommit till jorden, där de slutit en pakt med kommunisterna, nazisterna och talibanerna (eller “Opposing Force” som de kalls). Deras mål? Att krossa det bästa landet på jorden och sprida sin djävulska agenda. Av en anledning som är för invecklad för att någon ska förstå vågar amerikanska regeringen inte dra ihop hela militären och gå till fullskaligt anfall. Istället letar de upp Bill och Lance, de farligaste, och mest amerikanska, männen i världen. Contra: Stars, Stripes and handgranades är vad The Expendables aldrig blev. Adrenalin, feta vapen och svettiga män i en kompott som säger “skyddsvästar är för mjukisar”. Har du inte prostatacancer och stålull på bröstet när du lämna biosalongen var du inte man nog när du gick in.

Gears of War: Broken Cogs
Genre:
Drama-thriller

Terra är kallt, mörkt och rått. Borta är spelseriens militärromantik, för att verkligen få en bild av hur överjävligt kriget är måste man se dem ur de strandades ögon. Varje dag är en kamp. Jakten på mat är oftare än motsatsen, fullkomligt fruktlös. Och kommer soldater inklampande kan du ge dig fasen på att det inte är för att rädda någon, utan för att äta av deras mat och locka fienden till deras hem. Men så länge Locust inte tillfångatar, torterar och förslavar någon är det fortfarande en bra dag. Mitt i detta får vi följa ett syskonpar som förlorat båda sina föräldrar samma Locusträd som totalförstörde deras hem. Desperata ger de sig ut på en resa, med siktet inställt på Jacinto. Från vad de hört av tjurnackade stridspittar på genomresa är staden fortfarande en fristad för människor. På vägen kommer de ställas mot vansinniga eremiter, allt annat än heroiska spacemarines och såklart en armada av sadistiska Locust. Och det som möter dem när de till sist når sitt mål hade de aldrig kunnat förvänta sig…

Chronicles of Riddick: Back to Butcher Bay
Genre:
Action-thriller

Vin Diesels rymdmördare må ha varit en filmkaraktär från början, men Hollywoods äventyr har aldrig kunnat mäta sig med svenska Starbreezes smygarspel. Men med Back to Butcher Bay bröts mönstret. Ännu en gång finner sig Riddick jagad av galaxens mest skrupelfria prisjägare, men den här gången bestämmer han sig för att ligga ett steg före. Innan någon hinner lägga vantarna på honom smyger han ombord på ett fångskepp och liftar tillbaka till det fruktade fängelset. Väl där planerar han att leta upp sin egen brottsfil och förstöra den. Och, när han ändå håller på, släppa lös allt infångat avskum så att prisjägarna kan koncentrera sig på något annat än honom ett tag. Fängelsepolitik, lönnmord och Diesels sexigt raspiga röst. Mycket bättre än så blir det inte.

Mass Effect: The Rachni Wars
Genre:
Episk action-thriller

Citadel-raserna lever under en harmonisk och modern guldålder där kultur och välfärd florerar. Tills de hittar en avstängd mass relay och gör ett fynd de skulle komma att ångra århundraden: den intelligenta parasitrasen Rachni. Samtidigt på Krogans hemaplanet Tuchanka, där djungelns lag råder, gör Krantt sitt bästa för att överleva i den extrema miljön tills räddningen kommer, i form av Salarians. Men Krantt får betala med sitt liv och tvingas slåss mot Rachni i kriget som kom att vara i flera hundra år. I en episk film med djuplodande dialog, politiska maktspel och explosiv action får vi följa Kantts frustrerande kamp för sin egen och galaxens överlevnad.

Smilin' Stan S. Stanman, or simply Stan - The Autobiographical Movie
Genre:
Dokumentärfilm

Efter flera års väntan får biopubliken vad den alltid väntat på, Stan the Salesman klär av sig naken (bildligt talat) och visar oss vem han egentligen är. Han avslöjar varför han gav sig in i båtförsäljarbranschen, hur det kändes att bli slagen i magen av LeChuck och flyga över halva Karibien, hur han lyckades överleva i en grav under tre månader samt hur genialiskt det var att sälja dödsförsäkningar ända tills Guybrush lyckades återuppstå från de döda trots dödsförsäkringen.

Stan har varit båtförsäljare, gravkisteförsäljare, advokat, exotisk dansare och dödsförsäkringssäljare men det är inte först nu som vi får reda på vem Stan egentligen är.

The Totally Rad Adventures of Willy Beamish
Genre:
Romantisk komedi

Skateboardproffset Willy Beamish lever det goda livet där pengar flödar, vilda fester avlöser varandra och snygga brudar alltid finns vid hans sida. Trots sitt dekadenta leverne så känner Willy att det är någonting som saknas – äkta kärlek. Han kommer underfund med att den enda kvinna som någonsin känts rätt för honom är hans barndomsvän Dana Mitchell. Problemet är att hon redan har stadgat sig – med ingen mindre än Willy’s gamla nemesis Spider! Men Willy är inte den som backar för en utmaning och han gör allt som står i hans makt för att Dana ska förstå att de är menade för varandra.

Stubbs the Zombie in Rebel with a Vengeance
Genre:
Splatter

Några år efter händelserna i Punchbowl har Stubbs och hans älskade Maggie Monday bosatt sig tio meter under marken. Deras fridfulla vila störs dock när den galna vetenskapsmannen Frankenstink gräver upp deras grav. Han är på jakt efter vällagrade kadaver att utföra vetenskapliga experiment på och Maggies maskätna kropp passar perfekt för ändamålet. Frankenstink kastar in henne i bagaget på sin bil och kör snabbt därifrån. Stubbs kravlar upp ur graven precis i tid för att sorgset se på när bilen försvinner ur sikte. De har återigen blivit åtskilda och Stubbs stapplar iväg på stela ben i jakten på sin trolovade. Han är ute efter hämnd och alla som kommer i hans väg får sina hjärnor utsörplade. Det dröjer inte länge innan Stubbs samlat ihop en hel armé med odöda som lyder hans minsta vissling och de är alla på väg mot staden där Frankenstink håller Maggie fången i sitt hemliga laboratorium.

It’s the end of the world as we know it
Genre
: Thriller

It’s the end of the world as we know it är historien om hur just ”Vault 101” blev vida känt. Efter succén med The Colony och andra postapokalyptiska dokusåpor går flera tv-stationer, tillsammans med Staten California, ihop för att visa att kärnvapen och klimatkatastrofer inte längre är ett hot mot mänskligheten. I nybyggda underjordiska komplex skall mänskligheten bevaras i händelse av en världskatastrof. För att visa vilken underbar idé det är utrustas ett av komplexen, ”Vault 101”, med automatiserade filmkameror och 40 deltagare från olika klasser och bakgrunder. Där skulle de leva ett år som om världen utanför inte fanns. När det är tre dagar kvar tills dörrarna öppnas händer något oväntat. Istället för en nedräkning byts texten på skärmen ut mot ”Lycka till, ni är vårt enda hopp ”. Vad händer när du inte vet om du har tre dagar kvar i en tävling om 1 miljon, eller om något har hänt som gör att dörren inte kommer att öppnas?

The Mirrors Edge

Genre:
Pretantiöst actiondrama
Framtidens fasader är ljusa, men bakom allt polerat glas och stilrena husväggar lurar ett mörker. Det är oformligt, oidefinerbart och halvt obegripligt. En sammansvärjning av byråkrati, makthunger och statlig kontroll. Kamerornas ögon följer dig överallt och bländande leenden tävlar mot vitmålade skyskrapor. Bakom dem lurar grymmhet. Endast Löparna är fria, den enda rösten som staden fortfarande har kvar. Kim är en av dem. En frihetsälskare på jakt efter sanningen och kärleken som mystiskt tagits ifrån henne i natten. Den nya storfilmen från den visionära regissören Darren Aronofsky är lika vacker och obegripligt skitnödig som hans tidigare storfilm The Fountain. Att misslyckas att berätta en historia om att springa från punkt A till B kan tyckas omöjligt, men Aronofky lyckas med att krångla till det tillräckligt för att inte ens den mest envetne Lynch-fantasten kan hänga med i svängarna. Logiska luckor flyter ihop i ett enda virrvarr av kulörta avstamp och svensk graffitti i denna andlösa och djärva tolkning av dogma-genren, för allt är naturligtvis filmat med handkamera.

A Link to yourself

Genre:
Drama
Hyrule är räddat, Gannon har störtats och riket är åter igen i säkerhet. Den unga hjälten Link har uppfyllt sitt syfte och kan nu sola sig i glansen av att vara hela landets älskling. Men känslorna varar inte förevigt. Sakta återgår Hyrule till vardagslunken och minnet av Gannons tyrrani börjar blekna, liksom folkets kärlek till Link. Hans motiv börjar ifrågasättas, han nytta anses vara förbrukad och Hyrules belfokning börjar allt mer vända ryggen åt sin forna hjälte. Han har trots allt inte gjort något för dem på ett antal år. Samtidigt börjar Links relation med Zelda falla isär. Allt mer drar hon sig undan med arbete. Link börjar ifrågasätta sitt eget värde - kan han verkligen vara en hjälte när det inte finns något kvar att rädda? När en mystisk skuggvarelse börjar härja i Hyrule tänds Links hopp åter. Äntligen får han visa sig nyttig. Men ju närmare han kommer varelsen, desto mer verkar det som att denne enbrt är en skuggversion av honom själv. Exsiterar verkligen denna Mörka Link, eller håller hjälten sakta på att drivas till vansinne?
Med denna mörka tolkning av ett Hyrule som inte är belägrat av ondskans krafter har Chrisopher Nolan (Batman Begins, Dark Knight) haft som ambition att lyfta tv-spelsfilmen till nya dramaturgiska höjder. Tillsammans med manusförfattaren Richard Kelly (Donnie Darko) lycka de skapa en ruggig bild av en hjälte vars mentala stabilitet är filmens hela koncept. Vad är verkligt och vad är fantasi i Hyrule?
+ Linus Svensson | 29 okt 2010 12:20

Kommentarer

remag 29 okt 2010 12:24

bioshock :(

GameManiac 29 okt 2010 13:17

The Despendables?

Annars var det en rolig text! Håller även med remag att Bioshock skulle bli en grym film(om den görs rätt)

halo3nerdnr1 29 okt 2010 13:29

Halo??? :(

Linus Svensson 29 okt 2010 14:15

@GameManiac:
Det blir så när man får för siga att skriva klockan sju på morgonen![bigcheers]

Malin Söderberg 29 okt 2010 15:49

Både Bioshock och Halo är ju "på väg" att bli film, så de var inte så roliga att ha med på listan.

GameManiac 29 okt 2010 18:11

Finns det inte planer på Mass Effect-film också?

remag 30 okt 2010 17:06

allt är på väg att bli film idag men det är bara uppföljare till resident evil som blir av :(

Themegazombie 30 okt 2010 17:42

är inte gears of war också på väg att bli film?

Maggot 30 okt 2010 17:42

En Metal Gear film med inte mindre än Jerry Bruckheimer som producent, en given succé!

bigge 31 okt 2010 02:05

men vart är halo?

Linus Svensson 31 okt 2010 10:56

Vi ville ha lite oväntade titlar, alternativt väntade titlar på oväntade sätt. För även om det finns planer på en GOW-film så kommer den ju handla om soldaterna, återigen.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att kommentera. Registrera dig här

Fler publikationer

Se även

Medlemsrecensioner

Grand Theft Auto 4: The Ballad of Gay Tony

XB360

AccoWand

22 nov 2010 23:12

Mega Man 9

Wii

deadpool123

21 nov 2010 17:33

Brutal Legend

PS3

FreddaFromAbove

21 nov 2010 12:43

Senaste kommentarerna

Listan uppdateras automatiskt

Senast inloggade gamers

 

Logga in på gameplayer.se

(?)