Nyheter |

''HD-grafik är aningen överdrivet'', säger Final Fantasy-skaparen
Hironobu Sakaguchi, skaparen av Final Fantasy och det kommande rollspelet The Last Story, har sagt att ett stort fokus på HD-grafik kan distrahera från vad som verkligen är viktigt i ett spel.
I den senaste upplagan utav Iwata Asks, säger Sakaguchi han tror att makten att lätt kunna "återge vad du vill kommunicera visuellt" kommer med vissa nackdelar.
"Det finns ett element som är aningen överdrivet i det hela ... Det slutar med att du kommunicerar för mycket med spelaren", kommenterade han.
Enligt den legendariska japanska spelutvecklaren, återvände han till grunderna i skapandet utav sitt senaste spel genom att välja att lägga större fokus på berättande och "systemdesign".
"Inför [The Last Story], tryckte jag på reset och återvände till grunderna för vad ett spel verkligen är. Jag började med att spendera mycket tid på att fundera på vad det innebär att berätta en historia i ett spel. Dock gick det längre än endast berättartekniken - jag började fundera på det fundamentala i spelets uppbyggnad. "
När han tillfrågades om sina erfarenheter med att utveckla till Wii tog Sakaguchi tillfället i akt att reflektera över sina erfarenheter med "HD-bilder", och syftade troligen på sina erfarenheter från att utveckla Lost Odyssey till Microsofts Xbox 360.
"Personligen tror jag att de HD-bilder som har blivit den förhärskande riktningen inom TV-industrin fortfarande är alldeles för bra för att användas i videospelsvärlden. Det finns en tendens att utvecklare låter all sin energi att avledas för att upprätthålla den höga kvaliteten på grafiken."
"Även fast det är nödvändigt att fullt ut kunna nyttja den grafiska kapaciteten i framtiden, får det inte ta upp all utav utvecklarens tid då andra aspekter av spelet försummas i slutändan."
The Last Story lanseras till Wii den 24 februari.