Jag spelar en hel del spel, och då mest first/third-person shooters av olika slag. Gamla favoriter är Descent 2, Dark Forces, Oni, Mechwarrior 2, osv. Nyare spelfavoriter skulle väl vara Half-Life 2 med dess tillägg, och Fallout 3 grep tag rejält. Sitter även och spelar homebrews som POWDER till Nintendo DS, emulatorer, Xbox Live Arcade, bland massa annat.
Jag tycker det är väldigt fascinerande att leta upp mer okända titlar samt hemgjorda spel, framförallt när det handlar om spel där man får spela lite som man vill och där det finns välskriven backstory och/eller atmosfär. Jag älskar känslan av att få utforska något som troligen inte utforskats av särskilt många andra. Jag gillar också spel som är relativt lätta att lära sig men svåra att behärska. Ingen feature fest, även om spelet fortfarande bör ha ett stort djup.Dags för lite halvt högtravande men sann info:Högskoleutbildad speldesigner med personlig inriktning på interface design, game play design och även writing av olika slag, som announcements, hjälptexter, storyrelaterade texter, och så vidare.
De måttlinjer jag utgår ifrån är konsekvens och lättillgänglighet före nyskapande-för-nyskapandets-skull, hög kvalitet före kvantitet, och att man måste förstå skillnaden mellan spelaren och utvecklaren från båda hållen.
Sammanfattning med mindre högtravande förmuleringar:Jag vill se till att binda ihop säcken och inte ha för lite och inte heller för mycket i den. Den ska vara fylld till precis den mängd som den klarar av och fungera som ett isolerat ekosystem i sig, utan läckor och lösa trådar.
Sen ska spelet naturligtvis samtidigt vara j-vligt kul!
Kolla gärna in min
blog här på Game Player, och min jobbrelaterade
hemsida.