Nyheter |

PS3 inte alls svår att utveckla till
Under en längre tid har flera spelutvecklare uttalats sig om hur komplicerat det är att utveckla spel till Playstation 3. Nu har dock Yosukue Hayashi, som för tillfället utvecklar Ninja Gaiden Sigma som ska släppas till Playstation 3 senare i år, sagt att alla som menar att Playstation 3 är svår att utveckla till bara kommer med ursäkter till konsumenterna.
I en intervju med spelsajten gamepro.com säger Yosuke att det bara handlar om att anpassa sig till situationen, och att det inte är en fråga om det är lätt eller svårt att utveckla spel till en viss konsol. ”Det är som om du köpte en cd-skiva och den lät dåligt och sångaren sa att det berodde på att studion och teknikern inte var bra.” säger Yosuke. ”I slutändan är det upp till den personen att försäkra att de har kvaliteten de behöver”.
Personligen tycker jag att uttalandet är något hårddraget. För skulle du som musiker sitta fast i en urusel studio med en inkompetent tekniker skulle du kunna få sitta i flera år med skivan utan att få det slutresultat du tänkt dig ändå i slutändan. Men samtidigt håller jag med om att klagomål på att maskinen är för svår att utveckla till inte fyller någon större funktion än som just ursäkter.
Källa: Gamepro.com
Kommentarer
Det är klart att det är en ny maskin, och att formaten blu-ray och High Definition tidigare inte varit aktuella. Men maskinen kommer att utvecklas minst lika bra som PS2 när det var nytt. Spel som Resistance, NFS Carbon, Gran Turismo HD Concept med flera ser onekligen mycket bra ut jämfört med vad Xbox har. Gears of War är väl kanske snäppet bättre än så länge, men PlayStation har inte funnits ute lika länge. Det är bara att vänta och se!
#1 :)
Jaha, ursäkter eller inte... jämfört med 360 så verkar det kosta mindre resurser för tillfället att "anpassa sig" och utveckla till den. Men det kommer nog bra spel till PS3 tids nog i vilket fall.