Nyhet: Midnight Club återvänder till den nya konsolgenerationen  +  Text: Den (o)kände visionären  +  Recension: Custom Robo Arena
 
  Kom ihåg mig! (?)
Senaste texterRecensionerFörtittarHands-onKrönikorArtiklarIntervjuer


Textstorlek: Liten + Mellan + Stor» Skriv ut 
Nyhetskrönika vecka 16
Hade det här varit en vanlig nyhetskrönika hade jag förmodligen snackat lite om pärsen med övergången till Gameplayer 2.5 och integrerandet av Gamer.se samt fyllt på med några visa ord om sajtens framtid. Sen hade jag gått vidare och pratat lite försäljningsstatistik, kanske gett några skarpa pikar till Microsoft eller Sony angående deras agerande i konsolkriget. Förmodligen hade jag gnällt på att man slopar HD-läget i God of War 2 i Europa. Sen hade jag avslutat med lite speltips och hajpat nästa avsnitt av Gameplayer TV i traditionell ordning. Men den här fredagen blir det ingenting sådant utan i stället tar jag tillfälle att prata om veckans absolut viktigaste händelse. En nyhet som jag valde att inte publicera i veckan när den dök utan avsatte tid och utrymme för i den här krönikan istället. Jag pratar förstås om spelvåldets roll i morden i Virginia Tech.

Tidskriften Wired mätte tiden det tog innan de första anklagelserna om att det var dator och tv-spelens fel att det överhuvudtaget hände. Knappt åtta timmar tog det. Åtta timmar innan självutnämnda förståsigpåare, opportunister och opinionister började frossa på de kallblodigt mördade studenternas bistra öde. Bland de första ut var förstås ingen mindre än Jack Thompson, den numera i spelkretsar välkända advokaten som verkar nära ett brinnande hat mot spelindustrin av någon outgrundlig anledning. Innan media över huvudtaget fått någon som helst detaljerad information från polisen och långt innan man haft en ordentlig profil på mördaren fann Thompson det lämplig att hävda att ”Det är förstås tv-spelens fel att det här har hänt” i ett uttalande.

Allas TV-favorit Dr Phil lyckades i en TV-intervju med att också dra paralleller till spelens påverkan på ungdomar. Argumentationen han förde var förvisso kring sociala konstruktioner och hur det amerikanska samhället skickar signaler som ungdomar inte klarar av att hantera. Han räknade upp flera faktorer men tog förstås just TV-spelen som det målande exemplet på hur ett samhälle hjärntvättar sig självt till en våldskultur. I övrigt i USA har det även hörts röster som hävdar att TV-spelen bör jämföras med vapen, och eftersom många strävar efter vapenförbud så bör också spel förbjudas. Det är mycket ytterligheter förstås, men det är röster som bryter igenom starkt i mediasorlet och når långt utanför hemlandet.

Svenska Aftonbladet har snappat upp en av de klassiska rösterna i sorlet, en man som var bra på att göra sig hörd långt innan Jack Thompson blev ett begrepp i sammanhanget, nämligen Dave Grossman. Grossman är en före detta officer i amerikanska armén som gjort en karriär på att sälja böcker om hur farliga spel är och hur de får oss att bli mördare. Till skillnad från fanatiker som Thompson är han ”farlig” då han har en argumentativ retorik som lätt säljer in sig hos läsare och fungerar bra i media. Tesen han för är att spel likt stridssimulatorer lär barn och ungdomar att döda. Fungerande retorik med liten relevans i sammanhanget av två skäl. Stridssimulatorer lär inte soldater att döda, de lär ut gruppsamarbete och taktiskt tänkande samt att TV-spel inte lär ut vapenteknik. Man blir heller inte bra på sikta med automatkarbin genom att klicka på en musknapp eller styrspak.

Att kvällstidningar som Aftonbladet tar upp det här antispel-perpsektivet är symptomatiskt. De har alltid fört en onyanserad linje mot olika former av ungdomskulturer oavsett om det handlat om rollspel, dödsmetall eller Tv-spel. Det är heller föga överraskande att man vinklar reportaget och får det att låta som om Grossman vet vad han talar om. Inte ett ord om de starka argument en stor enad opinion med flertalet forskare i ryggen för mot honom och hans retorik. Däremot får det en liten komisk klang när Aftonbladets egna spelbloggare Kristofer Ahsltröm kritiserar precis den form av skrämselpropaganda hans egen publikation så villigt exponerar.

Det är förstås deprimerande att vår egen media verkligen så okritiskt fångar upp sådana här påståenden, speciellt som det fortfarande bara handlar om ren och skär spekulation. Men någonstans har man blivit van vid alla återkommande tillfällen spelvåldsdebatten blossar upp och kanske blivit lite avtrubbad. Men jag vaknade till igår när jag på bussen plockar upp gårdagens Metro och läser Vicky Olesens, en gymnasiestuderande, krönika om morden och rädslan för att det ska hända i Sverige. Jag fann hennes åsikter och världssyn smått bekymrande i sammanhanget, för hon tangerar indirekt pudelns kärna så att säga.

Vicky menar nämligen att kritiken mot den amerikanska vapenpolitiken trots allt kanske är missriktad och spekulerar i huruvida sådant här inte skulle kunna hända i Sverige. Sen målar hon upp sin rädsla för ”att många av de spel som främst killar, men också tjejer, spelar faktiskt bidrar till att göra vår medvetenhet om hur sårbara vi egentligen är lite dimmig” och fortsätter med att påpeka ”Men sitter man timvis framför en skärm med en enda uppgift: att döda […] blir nog ens förhållande till döden lite skev.” Som slutknorr fyller hon i med ”Jag vet i alla fall att jag inte vill komma till skolan i morgon för att finna att han, killen som brukar sitta längst bak i klassrummet, inte orkar längre”.

Visst säger hon en del intressanta och vettiga saker i övrigt men det är just de här orden som skrämmer mig, på samma sätt som jag blir skrämd över att nyheten om morden knappt hinner nå nyheterna innan folk i USA börjar dra paralleller till spelvåld. Jag skulle vilja hävda att det är fördomarna, dubbelmoralen och den kollektiva rädslan som är den stora faran i sammanhanget. Om till och med dagens gymnasieungdom som växt upp med spelmediet och borde ha en mycket mer distanserad syn på spelen och teknologin än oss äldre börjar tvivla och uttrycka en sådan rädsla är vi illa ute. För det är rädsla som skapar masshysteri och moralpanik. Det är rädsla som tränger in folk i hörn och får dem att agera irrationellt. Det kan varken vapen eller spel göra. Det är där de verkliga problemen ligger. Vi skrämmer oss själva till den grad att vi begränsar vår frihet och våra valmöjligheter. Samhället blir allt mer överbeskyddande och vi offrar varje dag en del av vår egen integritet för att skydda oss mot världens alla möjliga faror. Snart bär vi väl hjälm när vi tar en promenad med hunden.

Jag vet inte mycket om mördaren och hans syften, men hans dåd visar på att någonting inte har stått rätt till. Ej heller vill jag framhäva att TV-spel är helt ofarligt eller guds gåva till världen. Allt jag efterfrågar är en mer nyanserad syn på sådana här tragiska händelser. Varför kan inte media ta sitt moraliska ansvar och faktiskt ifrågasätta vad det är de faktiskt rapporterar. Nu slänger man bara fram sensationalistiska artiklar med ursäkter om att ”folk måste få veta”. Men om just spridningen av kunskap var det viktiga varför sprider man då inte en mer objektivt kritisk syn på sådant här? Det enda svar jag har är cyniskt; forskarrapporter om att spel inte är skadligt säljer inte lösnummer. Rädsla säljer däremot lösnummer i drivor. Dessutom ger det opportunister som Grossman publicitet så att han kan sälja ännu mer böcker och frossa på andras olycka.

När ska vi vakna?

För den som är intresserad av ämnet har jag sedan tidigare skrivit en krönika om spelvåld och spelpåverkan här på Gameplayer. Jag råder er att läsa den. Artikeln kan ni hitta här.

Vi syns igen nästa vecka och då får ni också en normal nyhetskrönika.


+ Johan Eklund | 20 apr 2007 23:21


Kommentarer
Lars Forssell | 21 apr 2007 01:56
Riktigt bra och fruktansvärt trevlig läsning. Den tacker vi för, och vi får hoppas att det syns lite mer sånt här snart..
Elias Real | 21 apr 2007 10:44
Jag blir rädd... Vad ska hända med vårt älskade spelmedium? :( :( :( :(

Bra skrivet, för övrigt.
Jacob | 21 apr 2007 11:42
Mmmm, mycket bra skrivet. Trevlig läsning som vanligt =)
Lefty | 21 apr 2007 12:16
Om nu spel har så stor påverkan på unga hjärnor, varför tvingar man inte alla ungar att spela spel i skolan som handlar om de olika ämnen man ska läsa. Jag menar om ett spel kan få en ung man att kallblodigt skjuta ihjäl 32 personer borde han varit en jävel på fysik. Se upp Einstein!
Angående våldskulturen så känns det som de ledande personerna i USA borde vara ganska viktiga förebilder för sina medborgare och de gör ju ett bra jobb nu att lära ut icke-våld eller hur...
Ludde | 21 apr 2007 13:27
Einehagen | 21 apr 2007 18:09
Härligt att få lite matig läsning!
Black Kodd | 22 apr 2007 00:45
Lång krönika denna veckan. Najs.
Pillanavel | 22 apr 2007 11:36
Härlig krönika, mycket att läsa.

Keep this shit up!
Jorre11 | 22 apr 2007 19:27
Världsklass på texten!!
BobbyS | 22 apr 2007 22:37
Johan Eklund är krönikornas konung =)
Pillanavel | 23 apr 2007 23:58
Säger bara Chill!
Kommentera
Är du inte inloggad kommenterar du som anonym.


Är du inte inloggad måste du ange koden för att kommentera.
Fler publikationer
Den (o)kände visionären
Artikel
Veckolista: De 10 mest beroendeframkallande spelen
Artikel
Al Lowe - Äventyrsgenrens framtid - Del 2
Intervju
Nyhetskrönika vecka 19
Nyhetskrönika
Memories of yore
Krönika
Virtual Console del 14
Artikel Wii
Se även