Kom ihåg mig! (?)
Senaste texterRecensionerFörtittarHands-onKrönikorArtiklarIntervjuerNyhetskrönikor
Textstorlek: Liten + Mellan + Stor» Skriv ut 

Nyhetskrönikan vecka 7, 2008

Spelvärldens självutnämnda cooling nummer ett har i veckan klargjort att PC är på väg ut och att konsoler är framtiden. Hans argument är helt enkelt "varför utveckla spel på en plattform som bara säljer 1 miljon exemplar när man kan sälja 4,5 på en annan". Han pratar förstås om det egenutvecklade Gears of War som sålt oförskämt bra av fullt godtagbara skäl. Men hans siffror känns lite orättvisa då de flesta konsolspel aldrig ens når upp i den miljon spel som Gears of War sålt till PC, än mindre de 4,5 miljoner exemplar av Xbox 360-exemplaret som sålts världen över. Han borde kanske ta i beaktande att det här också är siffror som är resultat av att Gears of War i första hand utvecklades just för konsol, och även om PC-versionen briljerar är det fortfarande mer optimalt att spela på konsol. Hade man i första hand utvecklat för PC så kanske siffrorna sett tvärtom ut, då 360-versionen varit den handikappade utgåvan. När ett spel tar över ett år innan det släpps på en annan plattform så är det ju självklart att marknaden kommer att ha mättats, för vem idag äger antingen en PC eller en konsol?

Vad är då min poäng? Jo, att just de fördomar Cliffy B för fram mot PC-formatet är det som gjort att PC:n mer och mer blivit i huvudsak en plattform för onlinespelare, strategirävar, rollspelare och simulationsälskare. Om utvecklare som Cliffy B istället sett PC:ns möjligheter och ansträngt sig mer för att vara nyskapande och ta vara på plattformen hade det kanske inte sett ut så längre. Men det måste anses som lustigt att påstå sådana där saker när e-sport är större än någonsin förr och personer som Cliffy B är väl medvetna om kraften i den målgruppen. Så det här är förstås allt en del i ett större spel om pengar, spelare och prestige i det stora konsolkriget som mer och mer börjar bli ett formatkrig.

I'm too sexy for my PC
Det här finns det förstås aktörer som är väl medvetna om och några av branschens allra största giganter sätter nu därför ned foten för att sätta stop på den negativa utvecklingen och formatfördomarna. Det är Microsoft tillsammans med några av de allra största hårdvarutillverkarna – Intel, AMD och Nividia bland annat – går i spetsen för den nya PC-spelsalliansen som en gång för alla ska bevisa PC:ns, enligt dem, uppenbara fördelar. Eftersom alliansen leds av just branschens största konkurrenter är det uppenbart att målet är att minska PC:ns största problem bland utvecklare, nämligen bristen på bra standarder för hårdvara. Det ultimata målet är att göra PC till en lika stabil och attraktiv spelplattform för alla sorters spelande, precis som för konsolerna.

Ja, jag vet att en del av er nu vill hytta med fingret och påpeka att jag är partisk och lägger fram argumenten på det här sättet för att hävda att PC:n är en bättre plattform än andra konsoler. Men nej, det är inte alls min mening. Faktum är att PC:ns fortlevande som spelformat är livsviktig för att hålla vitaliteten uppe även inom konsolvärlden. Om behovet av att utveckla bättre och bättre hårdvara till PC försvann skulle det innebära en stagnation även inom konsolbranschen då man nu bara behöver tävla mot de andra formaten och behovet av att hålla takten vart femte år med PC:ns framfart skulle helt tyna bort. Så, alla ni konsolkramare som egentligen är samma individer som oss PC-älskare, bör hålla tummarna för att det här går i lås också. För det som är bra för spelvärlden är bra för alla spelälskare. Det är viktigt att kunna se de stora sammanhangen, till skillnad från Cliffy B.

Vad jag däremot alltid varit skeptisk till om det överhuvudtaget går att kalla spel är Nintendos så kallade succé Wii Fit. Trots att det är en populär produkt som lär sälja som smör då den passar Nintendo Wii-målgruppen utmärkt, har jag svårt att se vad som är själva spelet. Allt jag ser är en tryckkänslig våg som går att använda som träningsredskap. Fast i veckan fick vi av herr Miyamoto själv vet att Wii Fit egentligen inte alls är tänkt att vara ens ett träningsredskap, utan bara ett instrument för att hjälpa oss att kolla vår hälsa, schemalägga vår träning och så vidare. Ja, vad ska man säga? Orden känns överflödiga. Grattis Nintendo, ni har lurat hela världen att bli förälskad i en interaktiv våg. Spelrevolution, någon? Tursamt nog säljer Brawl mer, så hoppet är ännu inte förlorat. Vi får hoppas att det därför dröjer innan Nintendo släpper sin bluetooth-optimerade rullator med inbyggd stegräknare och hastighetsmätare.

Steve Ballmer - verklighetens Dr Doom?
Att spelkonsoler är hett just nu och är här för att stanna som den dominerande underhållningsplattformen i hemmen är dock givet vid det här laget. Men det är en svår marknad att slå sig in på, men många försöker, speciellt på den bärbara sidan. Vi vet ju att Nokia gett sig sjuttsicken på att på något sätt ta sig in på marknaden, och fiaskon som Gizmondo är mer än välkända. Men nu ryktas det om att en större än mer intressant aktör tänker ge sig in i branschen, och det är framgångsrika Apple som i dagarna fortsätter göra succé med sin iPhone och Intel-baserade Mac:ar som, enligt proffsen, kör Vista bättre än ”vanliga” PC-maskiner. Ryktet är baserat på ett nytt varumärke som Apple registrerat i dagarna där syftet med varumärket i registreringen bland annat anges vara ”elektroniska spel”. Med tanke på Nintendos totala dominans på den marknaden vore det mycket intressant med en så pass design och användarfokuserad konkurrent.

När vi ändå är inne på att prata konsoler och formatkrig, kan jag avslutningsvis passa på att påpeka att vi i veckan för första gången någonsin fått någorlunda representativ statistik på hur stort ”Circle of Doom”-problemet faktiskt är. Hela sexton procent av alla Xbox 360-maskiner har drabbats av någon form av hårdvarufel enligt ett amerikanskt försäkringsbolag. Även om fallen nu minskat avsevärt på sistone då man förbättrat de nya utgåvorna av maskinen är det ändå icke godtagbara siffror. Man får ju hoppas att Microsoft lärt sig sin läxa den hårda vägen och till nästa generation inte snålar allt för mycket med billig arkitektur. De flesta köpare är nog lugnt villiga att punga ut en femhundra till tusen kronor extra för en maskin som håller sin livslängd ut.

Med det sagt avslutar jag veckan. Ta nu och gör nåt vettigt istället, som att se på Spelfredag.


+ Johan Eklund | 15 feb 2008 20:09


Kommentarer
Anonym | 16 feb 2008 11:59
Vänta lite nu... vad handlar den här krönikan om?
Att konsolspel säljer bättre än PC-spel är ett faktum. Att dra upp huruvida alla spel säljer 4,5 respektive 1 miljon

exemplar eller inte är irrelevant då uttalandet handlar om, och styrker, den uppenbara skillnaden i antalet sålda

spel på de olika formaten.
1-0.

Du säger att Microsoft vill "sätta stopp för den negativa utvecklingen" och "formatfördomarna". Mja. Deras uppdrag är inte riktigt så nobelt. Microsoft gör allt de kan för att bringa liv i PC-världen, vilket inte bara bekräftar CliffyBs påstående utan även gör dina argument både långsökta och intetsägande.

Microsoft satsar med Games for Windows (Live) och pumpar in mycket pengar för att hålla det flytande.
2-0.

Du fortsätter med att dementera hela din krönika när du säger: "Att spelkonsoler är hett just nu och är här för att stanna som den dominerande underhållningsplattformen i hemmen är dock givet vid det här laget."
3-0.
schlagerpizza | 16 feb 2008 12:58
Och: är PC-versionen såpass "handikappad" att den missar 3,5 miljoner sålda ex? Var finns logiken?
Johan Eklund | 16 feb 2008 13:18
Ett tips till er båda. Läs den igen, noggrant den här gången. Läs vad jag säger, inte vad ni tror att jag säger.

Krönikan handlar inte om, PC vs konsol som jag tydligt påpekar. Den debatterar bara några av veckans intressantaste nyheter, under temat konsol och formatkrig. Jag påstår ingenstans att Microsoft är mer eller mindre nobla än Epic. Däremot poängterar jag rätt tydligt att det handlar om ett formatkrig. Där är alla lika goda kålsupare.
Kletet | 16 feb 2008 15:50
Osch, en riktigt bra krönika!

"Vi får hoppas att det därför dröjer innan Nintendo släpper sin bluetooth-optimerade rullator med inbyggd stegräknare och hastighetsmätare."

Haha! Klockren[love]
kung david | 17 feb 2008 18:33
Tro det eller ej, men den här krönikan var faktiskt riktigt bra. Hur folk kan sitta och kladda med mus och tangentbord när de lirar spel har jag dock aldrig förstått...
rodjon | 17 feb 2008 21:08
Varje försök till nyskapande inom en bransch som allt för oftast tycks stagnerande är av godo. Inlusive Wii-fit och ev. rullatorsimulator.
Johan Eklund | 18 feb 2008 07:36
Rodjon>> Verkligen. Men Wii-Fit är endast intressant som produkt för att den breddar spelkonsollernas användningsområden i hemmet annat än som rena underhållningscenter. Som spel tillför den knappt någonting.
filbus | 20 feb 2008 03:53
Väldigt bra och intressant krönika men jag tror att pc:n alltid kommer vara det första valet för vissa typer av spel just på grund av tgb/mus upplägget.
Kommentera
Är du inte inloggad kommenterar du som anonym.


Är du inte inloggad måste du ange koden för att kommentera.
Fler publikationer
Nyhetskrönikan vecka 8, 2008
Nyhetskrönika
Veckolista: De 10 bästa spelen enligt Sofia
Artikel
Xbox Live Arcade - Del 31: Pussel är roligare än poker
Artikel XB360
Veckolista: De 10 bästa spelen enligt Jimmy
Artikel
Xbox Live Arcade - Del 30: Rytmiskt tänkande
Artikel XB360
Finalen i Gameplayer- mästerskapen 2007/2008
Artikel XB360
Se även

Pokémon Diamond

Av: Victorthorn
Visningar: 45
Daggen

Inloggningar 349
Skapade trådar 5
Postade inlägg 103
Skickade PM 4
Besök på Min sida 283