Heroes of the Storm

Den som tror att spelföretag som utgivit storspel som World of Warcraft nöjer sig med det och endast satsar på dess utveckling tror fel. Fullständigt. I dagens hårda konkurrens är det ingen som törs luta sig tillbaka och tro att kassaflödet rullar in utan vidare. Det håller helt enkelt inte. Vad Blizzard Entertainments tekniker och formgivare frambringat är en hel radda av väl så gångbara spel. Ett av dessa är Heroes of the Storm som i stort är en kamp fem mot fem. Spelet drivs via Blizzards speltjänst online under domänen battle.net. Spelarna har att välja mellan tre spellägen där datorstyrda hjältar och andra aktörer skall ledas att agera i lägen med eller emot. I början av spelet tillhandahålls fem hjältar, vilka metodiskt roterar i listning som ändras varje vecka. Genom att satsa guld kan spelaren få stadig tillgång till sin speciella hjälte. När spelaren kommit högre i nivåerna kan ytterligare två permanenta krigshjältar tilldelas. För tillfället finns närmare fyrtio hjältar i spelet, vilka är uppdelade i fyra separata roller. Numera finns sex kartlagda arenor av totalt åtta där det finns tre huvudkörfält. För att reda ut detta måste man sätta sig in i poängberäkningen, vilket baseras på översteg av trösklar och då kan man skaffa laget status som ger talangpoäng. Talangpoängen ger spelaren möjlighet att anpassa sin hjältes förmågor och tilldela denne en stor ökning av makt, särskilt på nivå tio och tjugo.

Heroes of the Storm baseras på lagarbete. En enskild spelares insatser kan påverka hela utgången för teamet. Deltagarna kan också applicera olika varelser, såsom hästar eller enhörningar, för att öka sin rörelsehastighet. Undersåtar i neutrala läger kan besegras för att kunna skaffa legosoldater som sedan kämpar för spelaren. Vidare har spelet sju spellägen som kan modifieras innan starten men är avhängigt motståndarnas val. Spelarnas skicklighet avspeglas i dennes betyg så att matchningen paras med andra spelare på samma nivå.

Kommentera