Veckan i Wow: Större är inte alltid bättre

World of Warcraft har fortfarande en förmåga att imponera mig utseendemässigt. Det händer oftast när nya expansioner dyker upp och har zoner som till exempel Grizzly Hills vars musik och design verkligen osade av fantasyatmosfär. De lyckas ibland också komma med enstaka vapen eller spelarmodeller som trots grafikmotorns begränsningar ändå är så väldesignade och vackert texturerade att man blir glad inombords. I Cataclysm var det bland annat stenjättarna, till exempel Ozruk, som var en av höjdpunkterna, rent visuellt.

Yxorna i Outland
Därför har jag svårt att begripa vissa andra designval. Det finns en bana i deras modelldesign som ibland nuddar någon slags fantasy-extreme estetik där allt är överdimensionerat och färgsprakande till den milda grad att det nästan börjar bli absurt. Det började redan i spelets första expansion då bland annat naaru-rasens design och kultur influerade mycket av utrustningen.

Anledningen att jag tar upp designen av föremål just nu är det nya material som dykt upp gällande det nya legendariska föremålet Dragonwrath – Tarecgosa's Rest. I filmen nedanför, gjord av experterna borta på MMO-Champion, så får vi se stavens utveckling genom fyra olika stadier. Jag vet att det till stor del rör sig om personliga preferenser, men tycker inte ni också att staven går från snyggt texturerad och unik till något man hittar på ett tivoli?




Steg 1: En simpel brinnande trästav som med subtila designval ändå lyckas se riktigt unik och snygg ut. Något jag själv skulle vilja ha på en cloth-klass.

Steg 2: Det ser lite ut som ett steg tillbaka till Lich King-expansionen, men den har fortfarande en slags ekonomi över sin design. Symmetriska val både i båda ändar av staven med en fin ljuseffekt.

Steg 3: Wow, okej. Det börjar se lite generiskt ut nu. Vassa kanter, delar som flyter i luften och så vidare. Vi har sett det förut med nya arenasäsonger och raidmaterial. Dessutom har staven den klassiska hot/cold dynamiken man ser i precis varenda filmposter. Men det ser fortfarande rimligt ut och det sticker inte allt för mycket i ögonen.

Steg 4: Och där har vi den. Jag vet inte ens vad den liknar. En sådan mobil man hänger ovanför ett barns spjälsäng? Någon slags vulgär totempåle från ett indiankasino? Den ser i alla fall inte särskilt användbar ut. Det spelar ingen roll om det är ett fantasyspel, jag tror fortfarande att Azeroths magiker skulle tycka att den här staven var otymplig och inte ett dugg praktisk att ha med sig någonstans. Och dessutom pinsam. ”Åh wow, okej, här kommer den här snubben igen med sin portabla neonskylt. Vilken douchebag. Vi drar.”

Slanka och vackra designval vore att föredra
Det känns som att Blizzard försöker så otroligt mycket att övertyga sina användare om exakt hur vansinnigt unik och magisk och häftig och speciell och tuff den här staven är. Saker behöver inte se ut såhär för att vara häftiga. Tvärt om så tycker jag att det första steget i staven skulle kunna vara det sista, byggt från en ännu mer alldaglig träbit. Less is more, kära designers. Samma sak gäller rustningsmodellerna. Jag tror att den här vägen är lite fel väg att gå när det gäller att få World of Warcraft att kännas nytt igen. Det spelar ingen roll hur stort och färgglatt man gör det längre, för de har på något vis tömt den aspekten av föremålsdesign.

För att kännas nyskapande tror jag att de som arbetar med föremålsdesign behöver gå åt det andra hållet och tona ner sig lite samtidigt som de tänker på om en människa skulle orka släpa med sig prylarna. De har ju bevisligen gjort sådana föremål förut. Redan innan The Burning Crusade dreglade alla hunters över bågen Rhok'Delar som var väldigt fantasifullt formgiven utan att ha volymen av ett kylskåp. Jag är övertygad om att duktiga designers kan spåna fram lika häftiga föremål med andra teman. De kanske bara har blivit lata?

Rhok'delar var epic och inte EPIC!!1
Ett stort problem är förstås spelets grafikmotor. Den har väldigt många år på nacken, och trots nya effekter är den inte kapabel att ge den detaljrikedom som mer subtil design skulle behöva. Mycket av anledningen till deras enorma föremål är för att ge grafikerna större ytor att jobba med. Kommer vi någon gång under World of Warcrafts livstid att få se en större uppgradering av grafikmotorn för att kunna ackommodera större och mer detaljerade texturer? Eller kommer alla föremål bara att fortsätta växa tills man inte längre kan skönja vad som är spelarmodellen i sammelsuriet av överdimensionerade attiraljer?
+ Peter Ahonen | 10 maj 2011 11:27

Kommentarer

Malin Söderberg 10 maj 2011 11:30

Veckan i Wow har idag publicerats utan koppling till spel, vilket gör att texten är lite bredare bland annat. Vad tycker ni, behagligare att läsa?

Wh1spY 10 maj 2011 15:41

Whine whine, det var väl en häftig stav, spelar inte längre, men har Rohk'delar på min hunter och det är ju lätt snyggaste bågen. Vanilla och BC hade helt klart snyggast vapen. Wrath och Cata ser bara löjliga ut.

Peter Ahonen 10 maj 2011 17:11

Personligen tycker jag den är riktigt jäkla ful, men tycker också den exemplifierar rätt bra att de börjar få slut på utrymme när det gäller item-design. Axelvaddarna har ju också växt år för år, som Daily Blink gjorde sig lite lustiga över här: http://www.thedailyblink.com/2011/03/tiers-of-sadness/

Man får ju tycka vad man vill om staven, men man märker mer och mer att grafikmotorn sjunger på sista versen om de vill fortsätta imponera.

Storm I går 21:35

Det är relativt stor chans att det är jag som får staven i guilden. Och jag måste erkänna att jag är besviken på utseendet...

Den staven påminner om något lilla sjöjungfrun skulle åka runt med..

Varför inte bara en stav med en döskalle och två horn...Så simpelt ._.

Peter Ahonen I dag 01:13

Exakt Storm. Jag tror säkert du skulle känna dig stoltare att ha nivå ett av staven med kanske lite mer effekter istället. Tycker just den är skitsnygg. Sen blir den som sagt bara fulare och fulare. :(

Kommentera

Du måste vara inloggad för att kommentera. Registrera dig här

Fler publikationer

Se även

Medlemsrecensioner

Dead Space Extraction

Wii

Chrilleman90

9 mar 2011 18:50

FIFA 11

PS3

Jarrdo

1 mar 2011 23:28

Raskulls

XB360

Bjorvy

18 feb 2011 16:13

Senaste kommentarerna

Listan uppdateras automatiskt

Senast inloggade gamers

 

Logga in på gameplayer.se

(?)