Veckan i Wow: Större är inte alltid bättre
Yxorna i Outland |
Anledningen att jag tar upp designen av föremål just nu är det nya material som dykt upp gällande det nya legendariska föremålet Dragonwrath – Tarecgosa's Rest. I filmen nedanför, gjord av experterna borta på MMO-Champion, så får vi se stavens utveckling genom fyra olika stadier. Jag vet att det till stor del rör sig om personliga preferenser, men tycker inte ni också att staven går från snyggt texturerad och unik till något man hittar på ett tivoli?
Steg 1: En simpel brinnande trästav som med subtila designval ändå lyckas se riktigt unik och snygg ut. Något jag själv skulle vilja ha på en cloth-klass.
Steg 2: Det ser lite ut som ett steg tillbaka till Lich King-expansionen, men den har fortfarande en slags ekonomi över sin design. Symmetriska val både i båda ändar av staven med en fin ljuseffekt.
Steg 3: Wow, okej. Det börjar se lite generiskt ut nu. Vassa kanter, delar som flyter i luften och så vidare. Vi har sett det förut med nya arenasäsonger och raidmaterial. Dessutom har staven den klassiska hot/cold dynamiken man ser i precis varenda filmposter. Men det ser fortfarande rimligt ut och det sticker inte allt för mycket i ögonen.
Steg 4: Och där har vi den. Jag vet inte ens vad den liknar. En sådan mobil man hänger ovanför ett barns spjälsäng? Någon slags vulgär totempåle från ett indiankasino? Den ser i alla fall inte särskilt användbar ut. Det spelar ingen roll om det är ett fantasyspel, jag tror fortfarande att Azeroths magiker skulle tycka att den här staven var otymplig och inte ett dugg praktisk att ha med sig någonstans. Och dessutom pinsam. ”Åh wow, okej, här kommer den här snubben igen med sin portabla neonskylt. Vilken douchebag. Vi drar.”
Slanka och vackra designval vore att föredra |
För att kännas nyskapande tror jag att de som arbetar med föremålsdesign behöver gå åt det andra hållet och tona ner sig lite samtidigt som de tänker på om en människa skulle orka släpa med sig prylarna. De har ju bevisligen gjort sådana föremål förut. Redan innan The Burning Crusade dreglade alla hunters över bågen Rhok'Delar som var väldigt fantasifullt formgiven utan att ha volymen av ett kylskåp. Jag är övertygad om att duktiga designers kan spåna fram lika häftiga föremål med andra teman. De kanske bara har blivit lata?
Rhok'delar var epic och inte EPIC!!1 |

Kommentarer

Whine whine, det var väl en häftig stav, spelar inte längre, men har Rohk'delar på min hunter och det är ju lätt snyggaste bågen. Vanilla och BC hade helt klart snyggast vapen. Wrath och Cata ser bara löjliga ut.

Personligen tycker jag den är riktigt jäkla ful, men tycker också den exemplifierar rätt bra att de börjar få slut på utrymme när det gäller item-design. Axelvaddarna har ju också växt år för år, som Daily Blink gjorde sig lite lustiga över här: http://www.thedailyblink.com/2011/03/tiers-of-sadness/
Man får ju tycka vad man vill om staven, men man märker mer och mer att grafikmotorn sjunger på sista versen om de vill fortsätta imponera.

Det är relativt stor chans att det är jag som får staven i guilden. Och jag måste erkänna att jag är besviken på utseendet...
Den staven påminner om något lilla sjöjungfrun skulle åka runt med..
Varför inte bara en stav med en döskalle och två horn...Så simpelt ._.

Exakt Storm. Jag tror säkert du skulle känna dig stoltare att ha nivå ett av staven med kanske lite mer effekter istället. Tycker just den är skitsnygg. Sen blir den som sagt bara fulare och fulare. :(
Veckan i Wow har idag publicerats utan koppling till spel, vilket gör att texten är lite bredare bland annat. Vad tycker ni, behagligare att läsa?