Nyhet: Pokémon-datum spikade för Sverige  +  Text: Nordic Game 2007: Online i öst och väst  +  Recension: Untold Legends: Dark Kingdom
 
  Kom ihåg mig! (?)
Senaste texterRecensionerFörtittarHands-onKrönikorArtiklarIntervjuer


Textstorlek: Liten + Mellan + Stor» Skriv ut 
Hyper Wars: The Mega Firestorm
- "Bitch" är fonetiskt väldigt vackert. Man kan spotta ur sig det väldigt lätt och det har det där sköna väsande ljudet på slutet som definierar ett svärord av god kvalitet.

Christian Kühnen har svårt att välja en favorit i hans rika arkiv av profaniteter. Han menar att nyckeln till språkbruk av hög standard i första hand handlar om variation, samma attribut som bör prägla ett bra shoot 'em up, populärt kallat shmup. I ”Hyper Wars : The Mega Firestorm” förenas Kühnens två huvudsakliga talanger, fascinerande språkbruk och en imponerande förståelse för shmups.

- Jag vet egentligen inte varför jag började spela. Kanske för att jag gillade de blinkande färgerna på skärmen och kände ett behov av att undersöka vad det var. Det visade sig vara Pacman till Atari ST, det allra första spelet jag spelade. Senare fick jag en Sega Mega Drive, Truxton blev min första scrollande shooter, Alex Kidd mitt första plattformsspel och Landstalker kom att bli det första rollspel jag upplevde. Jag spelade mycket mer, men det var ändå de som än idag gjort störst intryck på mig.

Det är få indie-shmups som verkligen har förmågan att nöta tangentbord, suga fast, konsumera spelaren. Det är en av branschnischens mest populära genrer, och ändå lider den av en otrolig brist på nytänkande, som annars är självständighetens starkaste fördel. Man kan visserligen uppskatta hantverket i exempelvis Gridwars, Exelisis och Prototype, men det är sällan shmups av idag blir mer innovativa än Team Fleafalls Shmup 1, vilket gör genren ganska tragisk.

- Att presentera något som har gjorts så många gånger tidigare på ett fräscht sätt är alltid svårt. Att vara för originell är inte heller bra, det handlar om att hitta balansen mellan att vara originell och att vara mainstream. Och det är väl det som är det svåra.

Hyper Wars kan inte ens med god vilja kallas nyskapande, det är inte ens särskilt välproducerat, men det har en personlighet som få hemmabyggda shmups lyckas bära. Vilket är ironiskt, eftersom spelets namn antyder det motsatta.

- En kille på något spelutvecklarforum nämnde namnet ”Hyper Wars: The Mega Firestorm” och skrev att det skulle vara ett riktigt dåligt namn på ett spel. När jag läste det bestämde jag mig för att det bara måste göras ett sånt spel. Helst någon slags hjärndöd shooter med stora explosioner och ännu större bossar, jag har alltid drömt om att få skapa den typen av spel. Och, här är det, en trefärgad vertikal shooter som bara handlar om att panga tuffa prylar.

Det är verkligen hjärndött, men spelsekvenserna kantas av en dialog som jag inte kan låta bli att älska. Om Quentin Tarantino skulle skriva manuset till ett shmup skulle dialogen vara precis så här svärordsfyllt humoristisk. Det fattas bara att Hyper Wars konstaterar att Like A Virgin är en kukmetafor för att det ska vara fulländat.

Kühnen nämner ovan ytterligare en intressant aspekt av sitt spel. Färgsättningen. Den Game Boy-esqua grafiska stilen som bara nyttjar tre färger är så stilren att den skulle göra Malevitj avundsjuk. Det är intressant att se hur Kühnen redan nu sätter en hög standard när det gäller Game Boy-tolkningar. Trenden att använda sparsmakade färgscheman från det tidiga bärbara nittiotalet är, att döma av flertalet utvecklingsbloggar, helt klart på framfart men det är sällan demonstrationsbilder från kommande spel kan uppvisa samma stilmedvetenhet som Kühnens Hyper Wars.

- Egentligen handlar det bara om att jag var för lat för att färglägga grafiken. Den första versionen av Hyper Wars bestod bara av konturer, så man får väl betrakta grafiken i den nuvarande versionen som ”avancerat minimalistisk”.

Kühnen är för tillfället färdig med en tredjedel av spelets femton banor och har uppriktigt sagt inte en aning om hur spelet kommer att se ut när det är färdigt. Låt oss hoppas att resultatet blir renare än Malevitj, mer respektlöst än Tarantino.

Hyper Wars: The Mega Firestorm finns tillgängligt för gratis nedladdning i sin ofärdiga version på http://host-a.net/getfile.php?usern=9_6&file;=Hyperwars_02b.zip


+ Olle Agebro | 15 aug 2006 12:00


Kommentera
Är du inte inloggad kommenterar du som anonym.


Är du inte inloggad måste du ange koden för att kommentera.