Nyhet: Shadowrun-demo i sommar  +  Text: Nordic Game 2007: Online i öst och väst  +  Recension: Picross DS
 
  Kom ihåg mig! (?)
Senaste texterRecensionerFörtittarHands-onKrönikorArtiklarIntervjuer


Textstorlek: Liten + Mellan + Stor» Skriv ut 
Guitar Hero 64
Ibland stöter man på projekt som är så där galet nördiga så man bara inte kan motstå dem. När det sedan är två favoriter som blandas känns det ännu mer angeläget att ta reda på mer. Shredz64 är ett sådant projekt, där kombinationen av Guitar Hero och Commodore 64 verkar fungera alldeles ypperligt. Toni Westbrook är mannen bakom Shredz64, en Guitar Hero-klon till C64, och adaptern PSX64 som möjliggör inkopplandet av Playstation-tillbehör till retromaskiner.


Hur kommer man på idén att göra en Guitar Hero-klon till Commodore 64?
Commodores datorer, både 64:an och Amiga-serien, har alltid varit mina favoritmaskiner. Min första dator var en C64 och det var den enda dator jag hade regelbunden tillgång till i åtta år, så jag har alltid haft ett gott öga till just de maskinerna. Det var när jag besökte TPUG’s World of Commodore Convention i Toronto förra året märkte jag att det fortfarande fanns en stor skara människor som älskar sina åttabitarsmaskiner lika mycket som jag. De hade en hel del häftiga saker där och jag tänkte att det skulle vara kul att själv göra något projekt. Jag var helt inne i Guitar Hero vid det tillfället, så jag tänkte för mig själv – det finns ingen anledning att C64 inte skulle kunna klara av ett Guitar Hero, och att spela SID-musik med gitarrkontrollen borde vara mer än grymt.

Finns det funktioner i originalspelet som inte har kunnat reproduceras på Commodore 64? Hur är det till exempel med svajarmen?
PSX64-interfacet klarar faktiskt av att läsa svajarmen nu, jag hade lite problem med att få den att fungera först eftersom det finns ganska lite information om hur Playstation-kontrollerna skickar data, men efter lite ”trial and error” fick jag det att fungera. I stort sett alla grundläggande funktioner från Guitar Hero finns i Shredz64 – Shredocity (alltså Star Power) aktiveras genom att lyfta gitarren, svajarmsfunktionen och publikomdöme finns med. De stora skillnaderna kommer såklart ligga i det grafiska - ingen scen- och karaktärsgrafik kommer att finnas med, det finns inte tillräckligt med beräkningskapacitet för sådant. Sedan är ljudet begränsat till trerösters ljud och inga sång- eller instrumentsamplingar. Men det gör mig inget alls eftersom det i dagsläget finns massor av otroliga SID-låtar som låter helt underbart. Shredz64 kommer ha musik som Guitar Hero aldrig kommer att ha, vilket får ses som ett plus!

Vilken sorts musik spelar du för tillfället på Shredz64? SID-versioner av gamla rockklassiker?
Jag använder mig i huvudsak av HVSC (High Voltage SID Collection) för musiken, de har 33 000 låtar där, dock mest spelmusik. Jag vill ha både rock och spelmusik i Shredz64, låtar som jag tror alla skulle vilja spela. Just nu har jag en fin version av Derek and the Dominos ”Layla” gjord av Mark Fischer och en riktigt bra version av Zelda-temat gjord av Sascha Zeidlar som jag använder för att testa spelet. Jag menar, oavsett hur nördigt det än är, vem skulle inte vilja rocka loss med en plastgitarr till Legend of Zelda-temat? Jag har utöver dessa en hel del klassiska rocklåtar från åttiotalet som jag planerar konvertera så småningom.

Planerar du att göra ritningar på PSX64-adaptern tillgängliga eller kanske till och med sälja adaptern i färdigt skick? Jag är väldigt sugen på att ha en i alla fall.
Jag kommer definitivt göra PSX64-interfacet tillgängligt på ett eller annat sätt inom en snar framtid. Den är funktionell till 99 %, bara några småbuggar kvar som jag vill eliminera. Den är väldigt användbar i övrigt också i och med att du kan koppla vilken Playstation-kontroller som helst till en C64, Amiga, Sega Master System eller Atari. Jag har byggt in funktioner som låter dig programmera makroknappar på din kontroll, så du kan låta L1, L2, R1 och R2 utföra upp till 127 knappkombinationer. Det har varit intressant att få ny kontroll på gamla C64-spel med en Playstation 2-handkontroll.

Själva programmet då? Har du även tänkt att göra Shredz64 tillgängligt när det är färdigt?
Det som kommer att ske är förmodligen att jag tar betalt för PSX64-interfacet, för komponenter och arbete, och låter Shredz64 vara freeware. Det blir lite problematiskt annars med andra personers SID-musik i programmet - jag kan inte ta betalt för det utan att få tillstånd från allihop och så vidare. Sedan gör jag inte detta för pengarnas skull, det är ett roligt projekt som jag arbetar med på min fritid som dessutom gett mig tillfälle att verkligen få använda min C64 igen. Så länge folk är intresserade av att spela spelet kommer jag göra det tillgängligt för dem!

Om Shredz64 skulle ha släppts någon gång på åttiotalet, då C64 verkligen var det allra hetaste man kunde äga i hemdatorväg, tror du att Shredz64 skulle ha blivit väl emottaget? Eller skulle folk kanske bara skrattat åt projektet; ”En plastgitarr? Är du galen?”.
Åh, jag tror definitivt att det skulle ha varit uppskattat. Jag tror att vem som helst som spelat luftgitarr skulle ha älskat att få chansen att rocka loss till sina favoritlåtar efter bara några minuters introduktion till hur det fungerar - och på åttiotalet var det tätt mellan gitarrsolon i låtarna. Guitar Hero-konceptet är ett av de där enkla, men ändå väldigt roliga, spelen som vem som helst kan spela. De flesta har dessutom någon form av rockstjärnedröm de vill leva ut. Det är faktiskt lite synd att det inte släpptes på åttiotalet, det fanns egentligen inget hinder för det. Jag tycker inte folk ger gamla datorer den respekt de förtjänar - i dagsläget med alla dessa gigantiska mjukvaruprodukter som får folk att fnysa åt en maskin som är fem år gammal, för att inte tala om de som är 25 år gamla. Men maskiner som C64 är otroligt kreativa och mångsidiga apparater som verkligen hade en själ i sig. Man måste inte alltid ha 4 GHz för att göra något, ibland är 1 MHz och lite kreativitet tusen gånger bättre. Jag menar, även idag rockar Commodore 64 hårt, bokstavligt talat!

Förhoppningsvis är en spelbar version av Shredz64 inte alldeles för långt borta. Toni uppdaterar sin webbsida om projektet kontinuerligt, så ta ett besök dit för senaste nytt. Vi lär återkomma när vi fått testa den färdiga versionen, gitarrfingrarna kliar efter SID-musik.


+ Marcus Toftedahl | 12 apr 2007 08:59


Kommentarer
Anonym | 12 apr 2007 09:29
Mäktigt, bra reportage.
Fredrik Lindgren | 12 apr 2007 11:47
Grymt roligt.
super me | 12 apr 2007 14:47
roligt och mäktigt
Orran | 12 apr 2007 14:55
Commodore 64 <3
mikaelho | 13 apr 2007 04:45
C64 är världens bästa dator. Gammal kärlek rostar aldrig.
Anonym | 13 apr 2007 09:35
Grymt coolt projekt, men underhållningsvärdet känns lite tveksamt i längden.

-mandus
Dark2 | 13 apr 2007 22:59
Kanske dags att ta fram min commodore 64 och försöka lära mig den så man kan testa Guitar Hero.
Kommentera
Är du inte inloggad kommenterar du som anonym.


Är du inte inloggad måste du ange koden för att kommentera.
Fler publikationer
Al Lowe - Äventyrsgenrens framtid - Del 3
Intervju
Nordic Game 2007: Online i öst och väst
Artikel
Nordic Game 2007: Singstars framtid
Artikel
Nyhetskrönikan vecka 20, 2007
Nyhetskrönika
Den (o)kände visionären
Artikel
Veckolista: De 10 mest beroendeframkallande spelen
Artikel
Se även