Kom ihåg mig! (?)
SIGA 2009SUT 2008

Team Residue
» Läs mer om spelstudion
» Blogg
» Filer

Presentation av studio

Residue utvecklas av ett team mestadels bestående av studenter vid Dataspelsprogrammen på Högskolan i Skövde.

Designers:
Hugo Bille läser speldesign i Skövde och har nu senast arbetat som Lead Designer på det egenskrivna berättarexperimentet They Breathe, samt lärt sig bandesign och voiceover på förra årets SIGA-finalist A Wikiped's Story. Han har tidigare skrivit och producerat två dramer för sin teaterförening Teater Tentakel i Göteborg och tar varje chans att lära sig mer om berättande och interaktivitet.

Rufus Tronde, även han speldesignstudent, är nyligen hemkommen från Stockholm och Swedish Game Awards efter Best Innovation-nomineringen av Alcheringa, som Rufus skrev designutkastet till och var Lead Designer för. På Residue håller han i Hugos koppel så att storyn inte går ut över gameplay.

Maximilian Olbers är den tredje förtappade själen i designertrion som migrerat till Skövde. Inte sämre än de två föregående, författade han designdokumentet till spelprojektet Pharmashootical, vars projektgrupp han sedan ledde. Maximilians huvudsakliga roll i teamet är att drabba samman med Hugo i hetsiga debatter om abstrakta ting som onekligen är av stor vikt för spelets utveckling (även om ingen riktigt vet hur).

Programmerare:
Johan Fröhlander är inne på sitt fjärde år med datavetenskap vid Göteborgs Universitet, och har inriktat sig på spel så långt det varit möjligt - inte minst som en del av teamet som gjorde experimentella XNA-plattformaren Rift till Swedish (vanliga) Game Awards ’09. Johan har hängt med stora delar av Residue-teamet länge, och det var han som först föreslog att vi skulle samlas under sommaren och cruncha ihop någon form av spel.

Ulf Hartelius, även han datavetare, har inte bara arbetat med Johan på Rift – Hugo lärde känna honom när de arbetade på A Wikiped’s Story tillsammans redan förra året. Ulf - som annars kan kallas för både designer och författare - lät sig tjatas in på Residue-projektet för att få arbeta med ett rent programmeringsprojekt, men har inte riktigt lyckats hålla sina designinstinkter i styr – rätt vad det är dyker han upp och ger beslut och idéer lite välbehövlig kritik.

Grafiker:
Magnus Nyström läser spelgrafik i Skövde och var senast Lead Artist på lokalt kultförklarade spelprojektet Wizard Academy: Combo Casters, och bidrar med en prisbelönt Warhammer-konstnärs detaljsinne till Residues verklighetstrogna setting.

Viktor Nyström var Lead Artist på They Breathe, och är liksom sin bror van att arbeta med stora, komplicerade bilder. Både Magnus och Viktor är värsta sortens inbitna gamers och därmed ovärderliga även för speldesignen.

Lili Ibrahim studerar inte i Skövde! Hon är konstnärsstudent och illustratör som läser Illustration and Animation på Kingston University i London i höst, men innan dess hann hon vara koncepttecknare på Residue.

Ljudläggare:
Joel Bille är studioman och musiker från Göteborg som spelar otaliga instrument och har skrivit musik till ett flertal skivor, spel och teaterprojekt. Joel får Residue att låta som Centralasien – uppbackad av sitt ryska folkrockband Tunguska.

OM SPELET
Aralöknen – resterna av det som för bara tjugo år sedan var Aralsjön. En dödsdömd fiskeindustri, giftiga saltstormar, övergivna biovapen, Sovjetunionens fall - det är omöjligt att göra ett spel om allt som hänt i ett hav utan vatten. Med Residue har vi riktat in oss på en enda händelse mot denna fascinerande bakgrund – försöket att omvandla en grupp strandade skepp till en bas för en ekologisk utgrävning, och all olycka det åsamkade familjen som försökte.

Residue är ett storydrivet plattformsäventyr i 2D. Spelaren tar i omgångar kontroll över olika karaktärer med olika rörelsemönster, olika möjligheter, och framförallt - olika syften. Den lille pojken letar efter sin mamma i den övergivna anläggningen på sjöns botten. Hans farfar, den gamle fiskaren, återvänder till den plats som en gång definierade hans liv. Och den välklädde mannen med dykarutrustning – vad vill han egentligen? Att du spelar honom betyder inte att du vet.

De här personerna kommer oundvikligen att stöta på varandra - men om det blir genom dialoger, samarbetsmoment, smyguppdrag, vilda jakter eller bossfighter beror helt på situationen. Och de ska snart inse att de inte är ensamma på havsbotten.

Residue är ingen dokumentär, men det är viktigt för oss att spelet går att ta på allvar. Vi arbetar med ett tema och ett budskap om identitet som vi vill ska påverka varje del av spelet - såväl dialog som grafik men framförallt spelmekanik. Med Residue vill vi vara med och bevisa inte bara att spel har mycket att tjäna på gott berättande, utan även att gott berättande har mycket att tjäna på interaktivitet. Vi vet att gameplay och story kan dansa med varandra utan att snubbla på varandras fötter, och vi anar att 2D-plattform kan vara genren där det händer. Frågan är bara hur nära idealet vi kan komma.
Meny
Information & Regler
Diskussionsforum


Deltagare
Cambiare Studio
No Head Productions
Secret Horde
Bebop Studios
Devastated Children
Spinjump project
Tarpan Entertainment
Broken Bucket Studios
Studio Freaks Interactive
Tinyrocket
Automagic
Digital Agitation
- Team Residue
Midas Touch Interactive
NotLogical
GamesWeMade
pagefoot

BioShock

Av: Scarfejs
Visningar: 407
Whatever | 2 aug 2010 23:00
Garena

Inloggningar 30
Skapade trådar 9
Postade inlägg 120
Skickade PM 0
Besök på Min sida 1320